Szlak Piastowski – nowoczesna promocja
Szlak Piastowski to jedna z najstarszych tras turystyki kulturowej w naszym kraju, łącząca obiekty, które albo pochodzą z epoki piastowskiej, jak katedra w Gnieźnie, palatium na Ostrowie Lednickim czy katedra w Poznaniu, albo do niej nawiązują przez swoje zbiory lub cel działalności. W sumie na całą trasę, która wiedzie przez ponad 600 km na terenie województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, składa się około 60 różnorodnych obiektów.
Właśnie ta różnorodność obiektów jest siłą szlaku. Rodziny z dziećmi, wycieczki szkolne, seniorzy czy grupy indywidualne, które cenią sobie aktywny wypoczynek – wszyscy mogą znaleźć na trasie ofertę, która uwzględnia ich zainteresowania i potrzeby. Bo obok reliktów przeszłości, pomników historii i świadków epoki Piastów na szlaku pojawiają się takie miejsca jak Brama Poznania, które dzięki wykorzystaniu współczesnej technologii, multimediów przekazują wiedzę o historii w angażujący odbiorcę sposób.
Aby tę świadomość o atrakcyjności szlaku rozpowszechnić, zachęcić do odwiedzenia miejsc związanych z początkami chrześcijaństwa i państwowości na ziemiach polskich, jednym słowem, zainteresować i przyciągnąć gości, podejmuje się szereg działań inwestycyjnych i promocyjnych.
Jednym z takich działań (wyjątkowym, jeśli chodzi o zakres i złożoność) jest projekt „Rozwój kluczowego szlaku dziedzictwa kulturowego województwa wielkopolskiego pod nazwą Szlak Piastowski”, współfinansowany ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Liderem projektu jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna. Jako stowarzyszenie koncentrujące się na promocji Wielkopolski jako regionu atrakcyjnego turystycznie WOT nie pierwszy raz inicjuje i angażuje się w działania zwiększające rozpoznawalność Szlaku Piastowskiego, np. w 1050. rocznicę chrztu Polski zrealizowano 9-miesięczną kampanię promocyjną w mediach regionalnych i ogólnopolskich.
Obecny projekt ruszył w 2017 roku pracami przy oznakowaniu szlaku. W sumie postawiono 274 znaków drogowych, które ułatwiają podróżującym szlakiem orientację. Przy okazji pełnią funkcję promocyjną. Nietrudno zgadnąć, że kto przejedzie kilka razy np. obok tablicy informującej, że za 4 km znajdują się dwa obiekty o zagadkowych nazwach Gród Pobiedziska i Skansen Miniatur, to w końcu ulegnie ciekawości, skręci, zatrzyma się i… zachwyci.
Nowości na szlaku
Partnerami opisywanego projektu są Miasto Gniezno, Miasto Kalisz, Miasto Konin, Gmina Pobiedziska i Muzeum Regionalne Ziemi Pyzdrskiej w Pyzdrach. W każdej z tych miejscowości przedsięwzięto inne działania, ale cel ich był wspólny: za pomocą inwestycji i nowoczesnych środków przekazu trafić w oczekiwania współczesnych odbiorców.
I tak w Gnieźnie wytyczono Trakt Królewski, trasę miejską, która wiedzie po zabytkach ważnych dla miasta i kraju. Trasę tę uatrakcyjniają rzeźby królów Polski, postaci legendarnych, wreszcie królików. Te ostatnie dzięki aplikacji Królika Goń zabierają turystów na emocjonujący spacer także w zaułki poza najstarszą częścią miasta.
Z kolei w Kaliszu w Baszcie Dorotce urządzono Centrum Kaliskich Baśni i Legend, które zaprasza nie tylko najmłodszych do poznania lokalnych podań. Rzeźby nawiązujące do legend, postawione przed basztą, zachęcają do jej odwiedzenia. W środku zaś i atmosfera miejsca, i filmy animowane sprzyjają wyobraźni szukającej odskoczni.
Gmina Pobiedziska postawiła na modernizację Skansenu Miniatur Szlaku Piastowskiego, a w Koninie nowocześnie zagospodarowano teren wokół Słupa konińskiego. Muzeum Ziemi Pyzdrskiej otwarło wystawę o tematyce piastowskiej w zabytkowym domu podcieniowym.
Rozszerzona rzeczywistość
Wśród innych działań w ramach projektu zaplanowano pionierskie rozwiązanie: wyposażenie turystycznych tablic informacyjnych przed czternastoma obiektami Szlaku Piastowskiego
w aplikację rozszerzonej rzeczywistości. Za kilka tygodni, odwiedzając, np. Słup w Koninie czy dom podcieniowy w Pyzdrach, będzie można dzięki technologii AR dowiedzieć się
o przeszłości tego miejsca, oglądając trójwymiarową animację.
Przedsięwzięcia inwestycyjne na szlaku idą w parze z szeroką akcją informacyjno-promocyjną.
Kilkumiesięczna kampania ogólnopolska „Zdemaskuj historię na Szlaku Piastowskim” była obecna na ulicach największych miast w formie citylightów, w mediach społecznościowych i na imprezach plenerowych.
Intrygujące postacie zamaskowanych królów z dynastii Piastów miały przyciągnąć uwagę, wzbudzić ciekawość i w efekcie skłonić do odwiedzenia strony szlakpiastowski.pl, a tam z kolei wciągnąć do gry polegającej na rozszyfrowaniu tożsamości danej postaci historycznej.
Ponadto zorganizowano kilka podróży studyjnych z udziałem dziennikarzy, blogerów i touroperatorów. Ukazała się seria artykułów na portalu podroze.onet.pl, a efekty wizyt osób opiniotwórczych będą widoczne przez następne tygodnie w formie reportaży, wpisów, relacji, zdjęć, rekomendacji w mediach tradycyjnych i elektronicznych, a także ofert touroperatorów na wyjazdy zorganizowane. Działania promocyjne wspiera dystrybuowanie folderów, ulotek, gadżetów przygotowanych z myślą o różnych grupach turystów (dla najmłodszych – książeczka z naklejkami, dla smakoszy – folder o kuchni Piastów, dla wysportowanych – specjalna ulotka, jak połączyć aktywny wypoczynek ze zwiedzaniem).
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
W promocji Mazowsza staramy się być o „krok przed”. Punktem odniesienia są najlepsze regiony turystyczne na świecie
Mazowsze z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów, także…
0 Komentarzy9 Minuty
12 grudnia 2024
W tych muzeach Mazowsza dzieci się nie nudzą
Mazowsze to region pełen wyjątkowych atrakcji dla dzieci. To wiele miejsc, gdzie…
0 Komentarzy7 Minuty
11 grudnia 2024
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych – świeże spojrzenie na tworzenie produktów turystycznych
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych to długofalowy projekt Mazowieckiej Regionalnej…
0 Komentarzy4 Minuty
9 grudnia 2024
10 lat z Modą na Mazowsze
Moda na Mazowsze obchodzi 10 urodziny. W tym czasie projekt realizowany przez MROT…
0 Komentarzy5 Minuty
9 grudnia 2024
Aktywna zima na Mazowszu
Oto trzy wybrane propozycje na aktywne spędzenie zimowych dni w Warszawie i na Mazowszu.
0 Komentarzy3 Minuty