Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość zrewolucjonizują branżę turystyczną

Charuta Fadnis mówiła o tym, jak sztuczna inteligencja zmienia branżę turystyczną /fot. materiały prasowe ITB

Podczas konferencji ITB Berlin 2024 eksperci z branży turystycznej omówili wpływ sztucznej inteligencji (AI) i wirtualnej rzeczywistości (VR) na przyszłość podróży. W swoich przemówieniach Rohit Talwar z Fast Future oraz Charuta Fadnis z Phocuswright podkreślili kluczowe zmiany zachodzące w sektorze, wskazując na potencjał technologii związanych z kształtowaniem bardziej zrównoważonej i spersonalizowanej przestrzeni w turystyce.

Talwar zauważył, że po pandemii wielu podróżnych poszukuje mniej znanych miejsc do odwiedzenia. Wykazują przy tym większe zainteresowanie odkrywaniem nowych kierunków podróży. Tendencja ta sugeruje zmianę priorytetów podróżujących, z mniejszym naciskiem na typowe turystyczne atrakcje.

Osobiste preferencje jako kluczowy czynnik

86 proc. biur turystycznych twierdzi, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe znacząco wpływają na ich model biznesowy. W ciągu ostatnich dziesięciu lat pojawiło się 211 startupów skupiających się na analizie danych opartej na sztucznej inteligencji. Niemniej jednak, niewielu podróżnych korzysta z ChatGPT i podobnych technologii podczas planowania swoich podróży (38 proc. zdecydowanie odmawia korzystania z tego typu rozwiązań).

Dla 92 proc. turystów wybór kierunku podróży opiera się na osobistej liście życzeń jako głównego źródła inspiracji, a następnie na wskazówkach od przyjaciół lub rodziny. Jedynie 12 proc. pozwala, aby działania marketingowe miały wpływ na ich decyzje. Zazwyczaj ludzie dokonują rezerwacji bezpośrednio u dostawców, gdzie mogą z łatwością sprawdzić wszystkie opcje. Dla większości turystów istotne są wygodne metody rezerwacji i płatności. Aspekty takie jak środowisko i zrównoważony rozwój wpływają na 54 proc. wyborów dotyczących podróży.

Rohit Talwar zachęcał branżę do zaangażowania się w myślenie transformacyjne. „Nauka jest odpowiedzią na każde pytanie” to jego mantra. Uważa też, że kobietom należy zapewnić większe wsparcie. Zaleca wykorzystanie nowych doświadczeń i umożliwienie odbycia podróży osobom, które ze względów np. finansowych nie mogą tego zrobić. W ten sposób gogle VR będą mogły umożliwić wirtualne podróżowanie.

Sztuczna inteligencja przyszłością turystyki

Natomiast Charuta Fadnis, wiceprezes Phocuswright, podczas konferencji wskazała, że AI ma potencjał nie tylko ułatwienia podróży, ale także utrudnienia ich w niektórych przypadkach, np. poprzez generowanie fałszywych recenzji. Zwróciła również uwagę na rosnące znaczenie zaangażowania konsumentów w kwestie zrównoważonego rozwoju w turystyce. Uważa, że należy zaangażować ich w podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących podróży.

Choć większość ankietowanych (50 proc.) deklaruje uwzględnianie kwestii ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju przy wyborze opcji podróżowania, tylko niewielki odsetek z nich (10 proc.) faktycznie przekłada te deklaracje na praktykę. Według Charuty Fadnis ważne jest aby zaangażować także konsumentów m.in. poprzez dostarczanie im realistycznych rekomendacji i rzetelnych informacji.