Szybenik – turystyka to pasja a nie tylko zarabianie pieniędzy

AG

Turystyka jest dla mieszańców naszego regionu nie tylko jedną z gałęzi przemysłu, ale pasją i sposobem – powiedziała w rozmowie z przedstawicielem portalu WaszaTurystyka.pl, Željana Šikić dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Szybenicko-Kninskiego.

W ubiegłym roku województwo szybenicko-knińskie w Chorwacji odwiedziło 882 621 turystów, którzy wykupili 5 628 166 noclegów. Turystyka dała w ubiegłym roku do wojewódzkiego PKB 860 mln euro zaś turystyka razem z okołoturystycznymi sektorami – 1,2 mld euro.

Željana Šikić powiedziała: „Szybenik przez lata był miastem przemysłowym. Po upadku zakładów pracy i zmniejszeniu znaczenia przemysłu, władze postawiły na turystykę. Jako region mamy ogromny potencjał. Trudno wymienić co jest naszym największym atutem. Mamy w województwie dwa ważne parki narodowe – archipelag Kornaty i wodospady rzeki Krka, mamy wspaniały Szybenik znajdujący się na liście światowego dziedzictwa UNESCO, Knin, liczne fortece, kościoły. Turystyka w województwie nabrała wielkiego znaczenia. Jest w tej chwili główna gałęzią przemysłu w województwie.
W rozpoczynającym się sezonie oczekujemy wzrostu liczby turystów na poziomie 7 proc. Sytuacja geopolityczna sprawia, że wielu Europejczyków latających do tej pory na wakacje do krajów arabskich, w tym roku wybiera kierunki uważane za bezpieczne. A takim jest bez wątpienia Chorwacja.

Oczekujemy, że stopniowo sezon przyjazdowy będzie się wydłużał. Przygotowujemy się do tego, min. zwiększając liczbę łóżek. Obecnie w województwie dysponujemy 79 215 łóżkami. W tym tylko 10 196 to hotele. Największa liczba łóżek – 56 920 – znajduje się na kwaterach prywatnych i apartamentach.
Jak z tego wyliczenia widać, nie mamy zbyt wielu hoteli, turystyka przyjazdowa opiera się głównie na kwaterach prywatnych i apartamentach. Zaczynamy w związku z tym nowy projekt, mający na celu podniesienie poziomu tego typu obiektów noclegowych. Chcemy między innymi wprowadzić, poza istniejącą kategoryzacją, swoją, wojewódzką. Będzie się ona opierać na opracowanych przez nas kryteriach. Organizujemy szkolenia dla właścicieli kwater prywatnych, bo wiemy, że na podniesieniu poziomu kwater prywatnych skorzystamy wszyscy. Hotele oczywiście są ważne, ale gość hotelowy jest inny. Rzadko wychodzi z terenu resortu, goście kwater dają zarobić wszystkim: sklepikarzom, restauratorom. Będziemy prowadzić działania marketingowe przekonujące do przyjazdu do naszych kwater prywatnych poza sezonem. To szansa na przedłużenie sezonu.
Jeśli chodzi o gości zagranicznych to pierwsza piątka przedstawia się tak: Niemcy, Czesi, Polacy, Słoweńcy i Słowacy. Na tych też rynkach będziemy koncentrować naszą promocję. Większość naszych działań promocyjnych prowadzimy on-line. Nie porzucamy tradycyjnych metod – broszur, wydawnictw, map – ale akcent przenieśliśmy do internetu. Oczywiście, największy efekt przynosi współpraca z dziennikarzami. Zadowolony z wizyty dziennikarza to najlepszy „nośnik” reklamy.

Obchodzący w tym roku swoje 950 lecie Szybenik będzie miejscem wielu imprez, trudno je wszystkie wymienić. Przecież oprócz jubileuszowych, w mieście odbywać się będą również nasze tradycyjne imprezy: festiwal smaków śródziemnomorskich, festiwal dziecięcy, targi agroturystyczne, targi prśtutu.
Cały czas pracujemy także, by pobyt zarówno w mieście, jak i w regionie, uatrakcyjnić. Oddaliśmy turystom dwie fortece (St. Michael i Boreno), trwają prace i niedługo się zakończa nad przystosowaniem trzeciej (St. Ivan) i wtedy zostanie nam jedna, ta nad kanałem (St. Nicolas).
W Szybeniku trwa rekonstrukcja jednego dużego hotelu, w Vodicach nowy hotel zostanie otwarty w przyszłym roku.
Trzeba też wspomnieć o najnowszej inwestycji, otwartym w lipcu zeszłego roku D-Resorcie Mandalina. To czterogwiazdkowy hotel na ok. 150 miejsc i luksusowa marina jachtowa. Już w zeszłym roku resort cieszył się powodzeniem, liczymy, że w tym roku również przyciągnie nowych gości, tych bardziej wymagających a także właścicieli dużych, luksusowych jachtów.
Mamy w województwie kłopot z brandem regionu. Mamy tak atrakcyjny Szybenik i jednocześnie tak wiele innych atrakcji,że trudno coś szczególnie wyróżniać. Ale mamy na pewno jedną rzecz, bardzo ważną dla turystyki: my tutaj żyjemy, jak żyjemy. Mieszkańcy Szybenika nie posprzedawali swoich domów, mieszkań w starej części miasta. Nie ma tutaj tylko sklepów, butików, knajpek. W tutejszych domach normalnie żyją ludzie, po ulicach oprócz turystów chodzą mieszkańcy, robią zakupy, bawią się. Nie zamieniliśmy miasta w Disneyland. I podobnie jest w całym województwie – turystyka jest dla nas ważna, ale nie jest dla nas jedynie gałęzią przemysłu, sposobem zarabiania pieniędzy. Turystyka to dla nas pasja i sposób na życie.”