„Tarcza antykryzysowa” przyjęta przez Sejm, zapisy dotyczące turystyki bez poprawek
Ostatnie posiedzenie Sejmu poświęcone było projektowi specustawy w sprawie tzw. tarczy antykryzysowej. Zdalne głosowanie zakończyło się w nocy. Projekt zawierający m.in. rozwiązania dla branży turystycznej – m.in. 180 dni odroczenia rozwiązania umowy o imprezę turystyczną – trafi teraz do Senatu.
Po wielogodzinnym, zakończonym nad ranem głosowaniu nad poprawkami Sejm przyjął ustawę dotyczącą pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii koronawirusa. Za jej przyjęciem głosowało 343 posłów, 73 było przeciw, 19 wstrzymało się od głosu. Do projektu specustawy zgłoszono 267 poprawek, przyjęto te zgłoszone przez PiS. Żadna z nich nie zmieniała zapisów w bezpośredni sposób dotyczący firm z branży turystycznej – organizatorów turystyki i hotelarzy. Ostatnią możliwość dokonania zmian będzie miał Senat, który ma zebrać się w poniedziałek.
Antykryzysowa zmiana art. 47
W niezmienionym kształcie przyjęto artykuł 15k, zgodnie z którymi rozwiązania lub odstąpienie od umowy o udział w imprezie turystycznej z powodu nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, bezpośrednio związanych z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Jak wyjaśniał wcześniej, podczas telekonferencji z organizatorami turystyki wicedyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju Dominik Borek, przepis ten nie stoi w sprzeczności z Dyrektywą 2015/2302. Przepisy dyrektywy nakazują w takim przypadku, aby organizator zwrócił klientowi wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni. Zdaniem Dominika Borka termin ten będzie zachowany i specustawa w niego nie ingeruje. Odracza jedynie w czasie – o 180 dni – samą skuteczność rozwiązania lub odstąpienia od umowy. Czyli w sumie organizator będzie mógł zwrócić klientowi środki po upływie 194 dni od dnia powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez jedną ze stron.
Voucher również objęty ochroną
Zgodnie z wcześniej opublikowanym projektem, organizator będzie także mógł zaproponować klientowi voucher „do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.” W razie gdyby klient zgodził się na jego przyjęcie, umowa o imprezę turystyczną pozostaje w mocy i organizator nie musi oddawać klientowi pieniędzy. Voucher ten nie może być mniej wart niż wycieczka, którą klient kupił pierwotnie.
Ostatni punkt artykułu 15k to przepis gwarantujący, że voucher ten jest objęty ochroną na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki, analogicznie jak umowa o imprezę turystyczną.
180 dotyczą wyjazdów odwołanych od końca lutego
Artykuł 31 h doprecyzowuje sytuację, w której organizator nie zwrócił klientom wpłat za odwołane imprezy, w przypadku, gdy termin na ich zwrot nie minął do 12 marca. Te środki również będzie można zwrócić po 180 dniach:
„Art. 31h W przypadku gdy organizator turystyki, o którym mowa w ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, nie dokonał zwrotu poniesionych przez podróżnego opłat lub wpłat, o których mowa w art. 47 ust. 4 lub w art. 47 ust. 5 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, a termin na ich dokonanie nie upłynął przed dniem, o którym mowa w art. 92 pkt 2 lit. e niniejszej ustawy, przepisy art. 15k stosuje się odpowiednio.
92 pkt 2 lit. E brzmi: „art. 1 pkt 14 w zakresie dodawanego art. 15k – z mocą od dnia 13 marca 2020 r.”
Uwzględniono hotelarzy i branżę spotkań
Okres 180 dni na zwrot środków za imprezy, które się nie odbyły, ma również dotyczyć organizatorów wydarzeń oraz hotelarzy i właścicieli gospodarstw agroturystycznych. Konkretnie chodzi o Przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów lub działalnością kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizujących wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe oraz przedsiębiorców lub rolników świadczących usługi hotelarskie. Oni również otrzymali możliwość zaproponowania klientom voucherów, których przyjęcie zwalnia z konieczności zwracania wpłat.
W artykule 15 znalazły się też zapisy (15l) wprowadzające ulgę dla obiektów noclegowych. Specustawa przewiduje, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, od przedsiębiorców nie będą pobierane opłaty dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi ani opłaty abonamentowe. Warunkiem jest, aby przedsiębiorcy ci nie zalegali z tymi opłatami za okresy przed 8 marca.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
Zawarłem umowę o imprezę turystyczną wprawdzie w polskim biurze podróży, ale z zagranicznym touroperatorem – domyślam się, że nie będę mógł stosować polskich rozwiązań przewidzianych w tarczy?