Impreza miała teoretycznie wszelkie zadatki na sukces. Sprzyjał termin, gdyż po przeniesieniu na listopad targów TT Warsaw, we wrześniu brakowało turystycznej imprezy targowej. Wrzesień to idealny termin z punktu widzenia organizatorów turystyki zimowej. Kraków i Małopolska – kojarzą się świetnie z turystyką zimową. Duże nadzieje z imprezą wiązał też główny wystawca: dla Słowaków, Kraków jest najważniejszym rynkiem.
Niestety, targi, których jednym z patronów była portal WaszaTurystyka.pl okazały się wielką porażką. Gdy hala świeciła pustkami w pierwszy dzień imprezy, piątek, wystawcy pocieszali się tym, że ludzie pracują i że w wolne od pracy dni frekwencja będzie dużo lepsza. Nie była. Autobus dowożący co pół godziny chętnych z centrum Krakowa na targi, kursował pusty (rekordem frekwencji było wg kierowcy sześć osób na jego pokładzie). Jedyny ruch, jaki obywał się między stoiskami, to odwiedzający się nawzajem wystawcy. Duża hala świeciła pustkami przez trzy dni.
Impreza, o której nikt nie wiedział
Co zawiodło? Jak zauważają wystawcy, targom zdecydowanie brakowało promocji. O targach po prostu nikt nie wiedział. Nawet w pobliskim centrum handlowym M1 nie zawisł ani jeden billboard informujący o tym, że w pobliżu odbywa się impreza targowa. Miro Dobrota z Donoval w Niskich Tatrach na Słowacji powiedział: „Nie wrócę tu za rok. Organizatorzy nie zrobili nic żeby ściągnąć ludzi. Prawie wszystkie materiały, które przywiozłem będę musiał zabrać z powrotem. Gospodarze pytani, dlaczego jest tak źle, wzruszają ramionami i… szybko przynoszą fakturę za stoisko. Wygląda na to, że chcieli tylko zarobić pieniądze i nie dbają o przyszłość. My tu nie przyjedziemy za rok.”
Słowacy już nie wrócą
Narodowe stoisko Słowacji było najważniejszym i najlepiej przygotowanym na targach. Przyjechało 14 wystawców, w tym najważniejsze regiony narciarskie: Tatry Wysokie, Liptów, Wielka Racza, Donovaly. Na stoisku można było posłuchać słowackiej muzyki, spróbować galaretek i serów słowackich, degustować wina z Małokaprpackiego Szlaku Win. Każdy wystawca przygotował komplet materiałów, większość w języku polskim. Nic dziwnego, ze dyrektor Narodwoego Centrum Turystyki Słowacji w Warszawie, Jan Bośnovicz był rozgoryczony: „Gospodarze namawiając nas na udział w targach obiecywali, że będzie to profesjonalna impreza. Tymczasem jeszcze kilka dni przed targami, nie mogłem znaleźć żadnej informacji o niej na portalach branżowych, w prasie, na Facebooku. Nawet dziennikarze krakowscy nie wiedzieli o imprezie. Na naszej konferencji prasowej stawiła się dziesiątka przedstawicieli mediów, z tego szóstka spoza Krakowa. Organizatorzy nie zadbali o reklamę, kiedy widzieli, że w piątek nie ma ludzi, powinni byli wysłać ludzi z ulotkami choćby do pobliskiego centrum handlowego. Tymczasem nie robili nic, by poprawić sytuację. Kraków jest dla nas bardzo ważnym rynkiem i przygotowaliśmy się solidnie do targów w tym mieście. Szkoda straconej okazji, szkoda straconego czasu.”
Kto winien porażki?
Organizatorzy rzeczywiście wydawali się nie przejmować swoją porażką. Oprócz braku zwiedzających, również przygotowane (?) seminaria nie były sukcesem. Na sobotnie, którego tematem był „Wpływ wielkich imprez sportowych na rozwój turystyki zimowej” nie przyjechał zapowiadany w programie minister Andrzej Biernat, nie dotarła (również zapowiadana w materiałach targowych) Katarzyna Sobierajska (w piątek spóźniła się ponad godzinę na otwarcie, przebiegłą przez halę targową i wyjechała). Samo seminarium rozpoczęło się z półgodzinym opóźnieniem, bo organizatorzy starali się namówić wystawców do uczestnictwa, by ratowali frekwencję…
Odwiedzających nie przybywało, w sobotę więc, jak nieoficjalnie się dowiedzieliśmy, organizatorzy i współorganizatorzy (Małopolska Organizacja Turystyczna) zaczęli szukać osoby (ofiarnego kozła), która miała być odpowiedzialna za promocję tragów. Oficjalnie mówiono reklamie targów w mediach, na plakatach. Jednak plakatów na mieście (przynajmniej w najbardziej odwiedzanych w Krakowie miejscach) nie widzieliśmy, media wybrano chyba nie te, co trzeba. Sami, jako patron medialny, nie dostaliśmy przed targami ani jednej informacji prasowej od organizatorów (sami napisaliśmy komunikat o targach i zaprosiliśmy na nie branżę).
Targi z okazji Igrzysk, których nie będzie
Dziwić może, że współorganizator czyli Małopolska Organizacja Turystyczna, nie zadziałali w pewnym momencie bardziej stanowczo. Ich wielkie stoisko warte było chyba nieco zachodu promocyjnego. Jednak i oni nie przejawiali na targach zbytniej aktywności. Oprócz indywidualnych rozmów z dziennikarzami, nie zrobili konferencji prasowej prezentującej stacje narciarskie Małopolski, brakowało materiałów traktujących o Małopolsce zimowej w całości.
Jak tłumaczył podczas seminarium prezes MOT Leszek Zegzda, pomysł na targi powstał na fali entuzjazmu i nadziei związanych z planami organizacji zimowych Igrzysk Olimpijskich w Krakowie. Wydaje się, że po tym jak pomysł ten ostatecznie odrzucono w referendum, organizatorzy stracili zapał do idei Winter Travel. Leszek Zegzda przekonuje jednak, że kolejne edycje odbędą się i będą bardziej udane. Zapowiada też, że Kraków nie zrezygnuje z pomysłu organizacji Igrzysk i innych dużych imprez sportowych. „Jest to niebywała szansa promocyjna dla Krakowa. Wszyscy w Europie znają i kojarzą nazwy takie jak Grenoble czy Lillehammer. Organizacja dużej imprezy sportowej daje możliwość wyrobienia rozpoznawalnej marki.” – przekonywał w rozmowie z redakcją „WaszejTurystyki.pl.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty
15 października 2024
Synergia kluczem do sukcesu. Jak Polska może zyskać na światowej mapie dzięki Convention Bureau?
W kontekście globalnej rywalizacji o uwagę turystów i organizatorów wydarzeń biznesowych,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 października 2024
Pomorskie w gronie Partnerów XV Forum Promocji Turystycznej
XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się 29 października 2024 w Warszawie. Jednym z…
0 Komentarzy11 Minuty
Byłem, potwierdzam – nawet za najgorszych czasów targi turystyczne w Krakowie nie wyglądały tak źle. Pieniądze – jak sądzę, niemałe – wydane, organizatorzy pewnie rocznym sprawozdaniu będą się chwalić kolejnymi targami, poseł Raś odbębnił kolejną, nic nie znaczącą wizytę. Wstyd mi za moje miasto