Travelplanet.pl: na narty chętniej na Słowację
Ze statystyk Travelplanet.pl wynika, że w tym sezonie na narty i snowboard z biurami podróży wyjechało o 6 proc. więcej miłośników białego szaleństwa niż w sezonie 2015/16. Mimo, że wciąż najpopularniejsze są wyjazdy do Austrii i Włoch, to w tym sezonie wyraźnie zyskały na popularności ośrodki na Słowacji.
Aż 9 na 10 narciarzy wybierało oferty z dojazdem własnym (w sezonie 2015/16 było to 8 na 10 narciarzy). Mniej było również rezerwacji hoteli z wyżywieniem HB, tzn. ze śniadaniami i obiadokolacjami. Tej zimy taki wariant wybrało 60 proc. turystów, poprzedniej – 64 proc. Wyraźnie chętniej wracali oni do narciarskich wypadów z noclegami w apartamentach z wyżywieniem we własnym zakresie (34 proc. wobec 31 proc w poprzednim sezonie zimowym).
Mimo to średni koszt pobytu na nartach – 1439 zł – był tylko minimalnie wyższy od tego, jaki ponosili narciarze poprzedniej zimy (1425 zł).
Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl, powiedział: “Już na początku zimy zauważyliśmy, że w tegorocznym sezonie oferty ze śniadaniami i obiadokolacjami wzrosły znacznie bardziej niż te w apartamentach z wyżywieniem własnym. Nie dziwią więc te właśnie zmiany, które miały na celu utrzymanie w ryzach domowych budżetów przeznaczonych na narciarskie wakacje.”
Chętniej w Tatry, taniej do Francji
Widać je również w preferowanych kierunkach wyjazdów. Te nie uległy zmianom co do preferowanych krajów. Ale do Włoch i Austrii wyjechało z biurami podróży w sumie ok. 76 proc. narciarzy, podczas gdy ubiegłej zimy było to 82 proc.
Najdotkliwiej zmianę preferencji polskich narciarzy odczuły włoskie kurorty. Co prawda 55 proc. narciarzy wyjechało na włoskie stoki, ale to o 5 pkt. proc. mniej niż w poprzednim sezonie. Najbardziej popularne ośrodki to stacje narciarskie Val di Sole (Folgarida – Marilleva połączone wyciągami i karnetami z Madonna di Camipglio) oraz Livigno.
23 proc. narciarzy szusowało tej zimy w Austrii (2 proc. mniej). Narciarze najchętniej kupowali zimowe wakacje w Bad Gastein, Kaprun – Zell am See, Zell am Ziller i Bad Kleinkircheim.
Do łask narciarzy wracają stoki we Francji. To zasługa jednak wyjątkowo korzystnych cenowo ofert pobytowych przed i po głównym sezonie, połączonych z dodawaniem karnetu w cenie zakwaterowania. Ale takie zabiegi stosują mniejsze stacje narciarskie, stąd w rankingu popularności francuskich stoków słynne 3 Doliny (650 km nartostrad) wylądowały dopiero na 4. miejscu.
O ile czeskie stacje zimowe nie odczuły tych zmian (6,4 proc. narciarzy) to po tegorocznej zimie można powiedzieć o ponownym odkryciu Słowacji przez Polaków. Z biurami podróży na słowackie stoki do Jasnej, Tatrzańskiej Łomnicy czy Strbskiego Plesa wybrało się 6 proc. narciarzy z Polski (3 proc. w sezonie 2015/16).
First minute w Karkonoszach, Beskidach i Tatrach
W kilku słowackich stacjach, ale także najlepszej w Czechach i w Polsce już teraz można zabukować sobie karnet na przyszły sezon. Tatry Mountain Resort, właściciel ośrodków narciarskich w słowackiej Jasnej, Tatrzańskiej Łomnicy i Strbskim Plesie (77 km tras), czeskim Szpindlerowym Młynie (22 km tras) i Szczyrku (22 km tras) wprowadził karnet, który nazywa się Chytra Sezonka. Można ją kupić wpłacając do końca kwietnia ok 150 zł a do końca października dopłacić 650 zł.
Za w sumie 800 zł (lub 500 koron czeskich lub 200 euro) można kupić sezonowy karnet na jedną z wybranych stacji, ale dopłacając kolejne ok 160 zł dokupić taką możliwość w kolejnej. Ile można zaoszczędzić na takiej operacji? Sporo, ponieważ kupując karnet tuż przed sezonem za słowackie ośrodki trzeba będzie zapłacić nie 200 lecz 600 euro a za szusowanie w Szpindlerowym Młynie nie 5 tys. koron lecz aż 16 tys. koron.
Najważniejsze fakty i liczby
6 punktów procentowych. – o tyle wzrosła liczba narciarzy, rezerwujących w tym sezonie wakacje z biurami podróży. Obecnie niemal co czwarty turysta, który wyjeżdżał zimą z biurem podróży wybierał narty lub snowboard (23 proc. wobec 30 proc w ubiegłym sezonie)
90 proc. – taki odsetek narciarzy jedzie na zimowe wakacje własnym samochodem
55 proc. – tylu narciarzy wybrało tej zimy szusowanie we Włoszech
21 proc. – tylu narciarzy wybrało tej zimy szusowanie w Austrii
2 proc. – o tyle zdrożały narciarskie wakacje tej zimy. Przeciętny koszt, jaki ponosi miłośnik białego szaleństwa na wypoczynek za pośrednictwem biura podrózy to 1439 zł
60 proc. – tylu narciarzy zarezerwowało sobie hotele z wyżywieniem co najmniej HB (64% w ub. sezonie)
34 proc. – tylu narciarzy zdecydowało się na apartamenty z wyżywieniem we własnym zakresie (31% ub. sezon)
1660 zł – tyle narciarze płacili za pobyt w hotelach z HB (1640 zł)
1050 zł – tyle narciarze płacili za pobyt w apartamentach bez wyżywienia (1020 zł)
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty