Travelplanet.pl – rezerwacje first minute pobiły rekord

Według Travelplanet.pl, prawie 45 proc. turystów więcej niż w zeszłym roku wyjechało na wakacje w czerwcu i w lipcu z biurami podróży. 40 proc. klientów biur podróży rezerwowało czerwcowy i lipcowy wypoczynek przynajmniej dwa miesiące wcześniej.
Klienci biur podróży płacili za wakacje o blisko 200 zł mniej niż w ubiegłym roku. Wiosenne statystyki rezerwacyjne mówiły o wakacjach tańszych o ok. 170 zł, ale większy spadek kosztów wypoczynku to efekt wyjątkowo korzystnych cenowo ofert last minute w tym sezonie.
Przesunięcie zainteresowania turystów z krajowych wyjazdów na zagraniczne wakacje widać było nie tylko w statystykach rezerwacyjnych już wiosną tego roku. Mówiły również o nim badania społeczne IPSOS na zamówienie Mondial Assistance: według nich na zagraniczny urlop tego lata wybiera się aż 7,5 mln Polaków i jest to wzrost aż o 3,2 mln osób. W krajowych ośrodkach turystycznych zamierza spędzić go 11 mln Polaków – o 1,2 mln mniej niż w 2017 roku. Na wakacje z biurami podróży (a to głównie zagraniczne wyjazdy, oferta krajowa sprzedaje się w biurach poniżej 1 proc.) chce tego lata wyjechać aż 2 mln Polaków więcej niż w ubiegłym sezonie. Na poziomie deklaracji respondentów sondażu to wzrost o 7 proc. Dla przeszło jednak piątej głównym powodem skorzystania z biur podróży są przede wszystkim atrakcyjne ceny ofert.
First minute jednak zdominowało rezerwacje
Ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl, obejmujących wyjazdy zrealizowane w czerwcu oraz w lipcu wynika, że dynamika jest imponująca – wzrost zainteresowania wyjazdami z biurami podróży wyniósł 45 proc.
Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl,powiedział: „Wynika on z dużego zaufania do branży turystycznej. Że rezerwacja urlopu w biurze podróży jest w ostatecznym rozrachunku tańsze niż wyszukiwanie lotów, hoteli, transferów z lotnisk itp. Ale przede wszystkim że jest w stu procentach bezpieczna, nawet jeśli pieniądze wpłacimy na kilka miesięcy przed rozpoczęciem urlopu.”
Statystyki Travelplanet.pl mówią, że takich właśnie obaw nie miało 40 proc. klientów biur podróży, którzy rezerwowali czerwcowy i lipcowy wypoczynek przynajmniej dwa miesiące wcześniej. Z drugiej strony 35 proc. klientów zrobiło to na ostatnią chwilę (poniżej 10 dni przed wylotem).
Rezerwacje first minute na półmetku wakacji pobiły rekord, ale rezerwacje last minute również osiągnęły wysoki pułap, zwłaszcza w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wówczas na oferty europejskie była posucha, teraz wahadło poszło w drugą stronę.
Wakacje mocno staniały
Wakacje w czerwcu i lipcu 2018 kosztowały przeciętnie 2170 zł. To o ok. 190 zł mniej niż przeciętny koszt wypoczynku w tym okresie w ubiegłym roku. Skąd taka różnica? Po pierwsze – znacznie korzystniejsze niż w zeszłym roku ceny wakacji w przedsprzedażach (średni koszt wypoczynku w czerwcu i lipcu kupowany w first minute 2018 to ok. 2400 zł) i wręcz wyprzedaż oferty w last minute (średni koszt to 1850 zł)
Za wakacje w czerwcu i lipcu turyści rezerwujący je zawczasu płacili ok 2400 zł od osoby. Ci, którzy zdecydowali się na last minute – przeciętnie niecałe 1900 zł. Znacznie rzadziej jednak w last minute kupowano wypoczynek w hotelach o najwyższym standardzie i wyraźnie częściej rezerwowano hotele 3*.
Średnio na jedną rezerwację czerwcowego i lipcowego wypoczynku w first minute przypadały 3 osoby, zaś w last minute – 2,5 osoby.
Statystyki Travelplanet.pl pokazują, że last minute to oferty, na które decydują się głównie pary, natomiast oferty first minute kupowane są przede wszystkim przez rodziny lub większe grupy turystów. To zrozumiałe, bo na ostatnią chwile trudniej znaleźć wycieczkę dla wielu osób w jednym hotelu czy przelot jednym samolotem.
Za spadkiem przeciętnego kosztu wakacji kryją się przetasowania w czołówce najpopularniejszych kierunków. Te uważane za tańsze: Turcja, Albania, Tunezja urosły w rankingu przy czym wakacje w tych dwóch ostatnich destynacjach kazały się tańsze o ok. 300 – 400 zł na osobę. Ale i koszt wypoczynku w Grecji i Bułgarii, liderów wakacyjnego wypoczynku spadł odpowiednio o 235 zł i blisko 480 zł.
Last Minute – totalna wyprzedaż
Oprócz wspomnianego przesunięcia zainteresowania wpływ na spadek kosztów miały wyjątkowo przecenione w tym sezonie oferty last minute. Organizatorzy, pamiętając o ubiegłorocznym, niezaspokojonym popycie zwłaszcza na europejskie destynacje w basenie Morza Śródziemnego, przygotowali w tym roku bogata ofertę. Tymczasem zainteresowanie turystów przesunęło się mocno na wakacje w Turcji czy Tunezji, wyraźnie spadła natomiast popularność Grecji.
W czerwcu i w lipcu turyści najchętniej kupowali wakacje last minute do:
• Grecji (wzrost o 30 proc. w porównaniu z rezerwacjami first minute),
• Włoch (35 proc.),
• Albanii (21 proc.)
• Hiszpanii (18 proc.)
Z kolei przewaga wczesnych rezerwacji nad last minute na półmetku lata dotyczyła:
• Turcji (-41 proc. rezerwacji last minute w porównaniu z first minute),
• Egiptu (- 10 proc.)
• Chorwacji i Macedonii ( spadek po 60 proc.)
POWIĄZANE WPISY
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty