Travelplanet.pl – to był rok Turcji

AG

Travelplanet.pl porównał statystyki rezerwacyjne, dotyczące wyjazdów do Turcji w 2015 i 2014 roku (zarezerwowanych do 20 września). Wynika z nich, że ogłoszone w szczycie letniego sezonu, bardzo poważne ostrzeżenia polskiego MSZ, dotyczące niestabilnej sytuacji, nie wywarły na turystach większego wrażenia. Odsetek wyjeżdżających na urlop do Turcji zwiększył się z 15 do 17 proc. ogólnego ruchu turystycznego. Lepszym wynikiem może pochwalić się tylko Grecja (33 proc.).

Przypomnijmy: w lipcu MSZ wydał komunikat, zalecający powstrzymanie się od wyjazdów do Turcji z powodu działań zbrojnych tamtejszej armii przeciwko terrorystom z Państwa Islamskiego. Było to kilkanaście dni po krwawym zamachu w Tunezji, w którym pod koniec czerwca, zastrzelono na plaży 38 turystów. Jednak w odróżnieniu od sytuacji w Tunezji (część biur zawiesiła wyjazdy do tego kraju, inne umożliwiły bezkosztową zmianę rezerwacji) nastąpiło zdarzenie bez precedensu – komunikat MSZ dotyczący Turcji został oprotestowany przez Polską Izbę Turystyki. Podkreślano, że działania zbrojne toczą się od 800 do nawet 1300 km od bezpiecznych kurortów.
Statystyki Travelplanet.pl pokazują, że o ile ruch turystyczny do Tunezji niemal zamarł, to Turcja cieszy się obecnie większą popularnością niż w 2014 roku. I to znaczną – z biurami podróży w tym roku wyjechało lub do 20 września zarezerwowało wyjazd o 27 proc. turystów więcej niż w analogicznym okresie ub. Roku. Większy wzrost zanotowała jedynie Grecja – o 42 proc. i Bułgaria – o 37 proc.

Jerzy Krawczyk, prezes Travelplanet.pl, skomentowa l: „Turyści przebukowywali do Turcji Grecji i Bułgarii zarezerwowane wcześniej wakacje w Tunezji i Egipcie. Tymczasem MSZ swoim komunikatem ustawił w środku sezonu Turcję niejako w jednym szeregu z Tunezją.”

Najlepiej na trudnym w tym roku, tureckim rynku, poradził sobie Coral Travel/Wezyr Holidays. Z tym biurem na urlop pojechał w tym roku niemal co drugi turysta. To biuro podróży okazało się tu lepsze od wieloletniego lidera polskich touroperatorów – Itaki. Tureckie wakacje kupujemy przede wszystkim na ostatnią chwilę. Na 10 lub mniej dni przed wylotem rezerwuje je 47 proc. turystów. Decyzje o wyjeździe do Turcji podejmowane w ostatniej chwili zapadały znacznie częściej niż te, dotyczące wszystkich kierunków (38 proc. turystów). Ale z drugiej strony wyjątkowo dużo, bo aż blisko 28 proc. turystów kupowało wakacje w Turcji na 2 i więcej miesięcy przed wylotem. To trochę więcej niż średnia rynkowa (26 proc.)

Prezes Krawczyk powiedział: „Coral Travel/Wezyr Holidays ma bardzo zróżnicowaną ofertę, ale wynik na kierunku tureckim, flagowym dla tego biura podróży, trzeba uznać za bardzo dobry. Turcja ma u polskich turystów wyrobioną dobrą markę, stąd częstsze wcześniejsze decyzje o spędzeniu tam urlopu niż w wypadku innych destynacji.”

Polscy turyści najchętniej lecą na Riwierę Turecką. W 2015 roku zarezerwowało ten Kierunek 64 proc. klientów Travelplanet.pl. Drugie pod względem popularności Wybrzeże Egejskie odwiedziło lub odwiedzi do końca 2015 roku 33 proc. turystów z Polski udających się do Turcji. Najchętniej zatrzymują się oni w Alanyi (24 proc.) Bodrum (15 proc.) i Side (13 proc.).