TSUE: linie lotnicze zawsze odpowiadają za zmianę trasy lotu

archiwum Air France

30 lipca Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) podjął bardzo ważną decyzję, że linia lotnicza zawsze odpowiada za zmianę trasy i przekierowanie pasażerów. Dlatego jeśli lot zostanie odwołany, przewoźnik musi zaplanować alternatywny plan podróży tak, aby podróżujący jak najszybciej mogli dotrzeć do miejsca docelowego.

Decyzje Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości są wiążące dla wszystkich sądów w UE i mają zastosowanie do wszystkich dokładnie w ten sam sposób. AirHelp doradza poszkodowanym pasażerom, by sprawdzili, czy problem z lotem, oprócz zmiany trasy lub zwrotu biletu, uprawnia ich też do rekompensaty finansowej.

Christian Nielsen, Chief Legal Officer (CLO) w AirHelp, powiedział: „Uważamy, że decyzja TSUE ma istotny wpływ na prawa pasażerów lotniczych w całej Europie i została wydana w odpowiednim momencie. Obecnie mamy jasność, że linie lotnicze zawsze są w pełni odpowiedzialne za przekierowanie wszystkich pasażerów i żaden podróżny nie powinien nigdy szukać alternatywy lub dokonywać rezerwacji, jeśli chodzi o zmianę trasy. Oznacza to, że przewoźnicy nie mogą dłużej ignorować roszczeń pasażerów dotyczących przekierowania, ani doradzać im, by samodzielnie zaplanowali zmianę trasy.

To świetna wiadomość dla podróżujących w trakcie wakacji. W sierpniu może dojść do wielu strajków i zakłóceń lotów z tego powodu. Dlatego dobrze wiedzieć, że jako pasażerowie nie musimy martwić się o zmianę trasy. Podróżni mogą być spokojni, zażądać swoich praw, a przynajmniej mieć mniej zmartwień w odniesieniu do swoich planów wakacyjnych.”

W ostatnich latach TSUE podjął kilka ważnych decyzji, mających na celu wyjaśnienie i wzmocnienie praw pasażerów w Europie.

Najważniejszym z nich jest werdykt w sprawie strajków pracowników linii lotniczych, które nie stanowią „nadzwyczajnych okoliczności”.

Trybunał wyjaśnił również, że „Prawo do odszkodowania za długie opóźnienia lotów ma zastosowanie do rejsów łączonych do państw trzecich z międzylądowaniem poza UE”.

Natomiast w lipcu br. TSUE wydał decyzję, że wszystkie loty, które opuszczają UE, zarezerwowane w ramach tego samego numeru, podlegają przepisom, nawet jeśli opóźnienie spowodowane jest połączeniem realizowanym przez inne linie lotnicze.