Turyści w Turcji wydają prawie 20 proc. pieniędzy na jedzenie

AG

Raport na temat gastronomii sporządzony przez Tureckie Stowarzyszenie Biur Podróży (TÜRSAB), podaje, że 41,4 mln zagranicznych turystów, którzy odwiedzili Turcję w zeszłym roku, wydało 6,5 mld dolarów na jedzenie. To ponad 19 proc. z ich łącznych wydatków wynoszących 34,3 mld dolarów. Raport TÜRSAB stwierdza, ze 88,2 proc. wszystkich turystów podróżujących po świecie, uważa kuchnię za ważny element wyjazdów, więc turecka branża turystyczna powinna nasilić wysiłki, by właśnie kuchnią się reklamować.

Według światowej Organizacji Turystyki, wydatki na żywność stanowią o prawie 30 proc. dochodów światowej turystyki.
Raport zawiera wnioski, że turecka branża turystyczna powinna przygotować mapę gastronomiczną Turcji z zaznaczonymi specjałami, które można kupić w danym regionie. Za idealny przykład podawane są kraje Dalekiego Wschodu, które są świetnie kojarzone i odwiedzane ze względu na swoją kuchnię regionalną. Raport poleca organizowanie w regionach targów z żywnością.

Z kolei Turcy wyjeżdżający za granicę – w ub. Roku wyjechało ich 7,98 mln – wydali na jedzenie 1,55 mld dolarów czyli 28,3 proc. z 5,47 mld dolarów.

Prezes TÜRSAB, Basaran Ulusoy powiedział: „Turcja bardzo późno zauważyła, jaki potencjał dla turystyki stanowi gastronomia. Ale teraz mamy szanse nadrobić szybko zaległości. Wszystko zależy do regionalnych izb turystycznych, które rozpoczęły rywalizację, kto lepiej da turystom poznać smaki lokalnej kuchni.”

Obecnie Instytut Standardów Tureckich Zarejestrował 124 różne produkty lokalnej kuchni, w kolejce na zarejestrowanie czeka następne 185.