Turystyka nadal słabo reprezentowana
Branża turystyczna w wielu kwestiach nie potrafi wypracować wspólnego stanowiska, nie ma w Polsce silnego lobby proturystycznego.
To był dobry rok dla turystyki polskiej. Nasz kraj odwiedza coraz więcej turystów zagranicznych, wzrosła liczba klientów w biurach podróży specjalizujących się w turystyce wyjazdowej. Nie było w roku 2013 bolesnych upadków biur podróży (te ważniejsze, czyli GTI i ostatniemiejsca.pl przeszły bez echa), klęsk żywiołowych, gwałtownych rozruchów w najpopularniejszych kierunkach (poza kilkutygodniowymi niepokojami w Egipcie). Wyniki sprzedaży oferty na zimę i lato 2014 pokazują, że przyszły rok może być jeszcze lepszy.
Co więcej, według wyników 24. edycji Raportu BIG o nastrojach wśród polskich przedsiębiorców, właśnie w branży turystycznej odnotowano najwyższy wzrost ocen poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej. W ciągu ostatnich trzech miesięcy wzrósł on 8,61 pkt. proc i obecnie wynosi blisko 25 pkt. Branża powoli otrząsa się z kryzysu.
Jest więc z czego się cieszyć. A jednak…
Polska branża turystyczna jest wciąż niezgrana, nie potrafi wypracować w większości spraw wspólnego stanowiska, nie dorobiła się silnego lobby proturystycznego.
Polska Izba Turystyki skupiająca w swoich szeregach prawie pół tysiąca członków często nie może się zdecydować kogo reprezentuje bardziej: czy organizatorów turystyki, czy agentów. W konflikcie agentów z TUI izba po wielu miesiącach opowiedziała się w końcu po jednej stronie, jednak uwikłała się w niepotrzebne potyczki medialne z Markiem Andryszakiem. W efekcie jedyne, co zostało w pamięci po akcji PIT przeciw TUI to fakt, że izba wyklucza ze swych szeregów firmy, które już dawno same zrezygnowały z członkostwa.
Ponadto funkcjonujący w PIT system działania jest nieefektywny. Często decyzje, które wymagają szybkości, podejmowane są po piętrowych konsultacjach. Przez to działania w słusznych sprawach są zwykle opóźnione. Dwa przykłady: list prezes PIT Pawła Niewiadomskiego do ministerstwa finansów w sprawie rozliczania VAT po 1 stycznia (patrz artykuł „Chcesz rozliczyć VAT – zatrudnij wróżkę” w dziale „Biura”) wskazuje m.in. jak wielki chaos zapanuje w rozliczeniach podatkowych. Dlaczego list wysłano tak późno? Co da branży turystycznej jakakolwiek odpowiedź ministerstwa (jeśli nastąpi, pewnie będzie to po 1 stycznia)? Drugi przykład to prace nad certyfikacją pilotów i przewodników. Prace wciąż trwają, PIT porozumiewa się z Polską Federacją Pilotażu i Przewodników (patrz artykuł „PIT chce certyfikatów dla pilotów wycieczek” w dziale „Biura”), i co? I nic – 1 stycznia wchodzi deregulacja i tego też dnia PIT powinien wszędzie gdzie może ogłaszać, że stworzyła regulamin uzyskania nowych certyfikatów, wymagania i warunki dla kandydatów, jakie jest znaczenie certyfikatów i korzyści z ich uzyskania.
PIT niezbyt sprawnie reprezentuje swoich członków, zaś biura podróży i agenci nie za bardzo wiedzą, co im daje ewentualne członkostwo w izbie. Co gorsza, przeciętny klient biur turystycznych nie ma zielonego pojęcia, że istniej cos takiego jak PIT i czemu to służy.
Inna izba – Izba Turystyki Rzeczpospolitej Polski – to twór, o istnieniu którego wiedzą już chyba tylko znawcy branży turystycznej. Czym się zajmuje? Chyba nie wie nikt. Co więcej, nawet dla branży niejasna jest struktura tej organizacji. Jest niby jedna izba ogólnopolska, są też izby regionalne w ośmiu województwach. Są one niezależnymi, autonomicznymi tworami, ale odprowadzają do „centrali” część składek. W Łodzi odziały PIT i ITZŁ od 1 stycznia połączą się – może najwyższy czas tak zrobić w całym kraju?
Wydawało się, że po powstaniu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki i Organizacji oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, łatwiej będzie o porozumienie tych dwóch grup. Nie jest – pokazały to: dyskusja na II Forum Agentów Turystycznych (patrz artykuł „Agenci turystyczni jeszcze nie umierają” w dziale „Biura”), ponad miarę rozdmuchiwany konflikt na linii TUI – agenci, słaba pozycja organizacji zrzeszającej agentów wobec touroperatorów w porównaniu chociażby z tym, jak wygląda to za naszą zachodnią granicą. Organizacje branżowe nie potrafią dogadać się w najprostszych kwestiach – przykładem może być brak wspólnego stanowiska wobec pomysłu wydłużenia szkolnych wakacji letnich.
Sześć procent polskiego PKB wypracowuje turystyka. Są powody, by mieć nadzieję, że udział naszej branży w PKB będzie coraz większy. Tym większa nadzieja, że któryś z przyszłych rządów dostrzeże wreszcie, że turystyka to POWAŻNA gałąź gospodarki. Ale kiedy to nastąpi zależy w dużym stopniu od tego, jak mocno będziemy to rządzącym uświadamiać. Nikt nie będzie traktował poważnie branży, która jest rozdrobniona, skłóca, niezorganizowana, opieszale działająca. Bez sojuszników w mediach, wśród polityków, samorządowców branża turystyczna nigdy nie będzie silna. I właśnie większej siły przebicia życzę branży turystycznej w Nowym Roku. WaszaTurystyka.pl będzie Wam wszystkim gorąco kibicować. Oczywiście, będziemy się uważnie przyglądać wszelkiego rodzaju działaniom, będziemy – gdy zajdzie potrzeba – życzliwie krytykować, doradzać. Ale tak naprawdę chcielibyśmy jak najczęściej pisać o branży turystycznej optymistycznie, ciepło i wspominać same sukcesy.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty
Może pora na zmianę władz PIT. Obecna ekipa sobie najwyraźniej nie radzi.