Turystyka przemysłowa na Śląsku coraz popularniejsza
Do 2019 roku, liczba turystów odwiedzających zabytki techniki województwa śląskiego powinna przekroczyć milion.
Dwa lata temu nieczynne kopalnie, osiedla familoków i stare wąskotorówki przyciągnęły 638 tysiące gości, w roku 2014 już 724 tysięcy.
Najpopularniejszym obiektem zabytkowym jest zabrzańska kopalnia Guido, którą w ubiegłym roku odwiedziło 122,5 tysiąca gości.
Dariusz Krawczyk, rzecznik prasowy zabrzańskiego Urzędu Miejskiego, zapowiedział: „W pierwszym kwartale roku 2016 otwarta zostanie Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna, która połączy górniczy skansen Królowa Luiza z centrum miasta. Długość podziemnych szlaków sięgnie wtedy 8 kilometrów. Co istotne, część z nich będzie można pokonać na pokładzie łodzi. To będzie największy tego typu kompleks w Polsce.”
Adam Hajduga, kierownik referatu promocji dziedzictwa industrialnego w Wydziale Kultury Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, skomentował: „Spodziewamy się, że będzie przyciągał ok. 250 tysięcy odwiedzających rocznie.”
Tarnogórską kopalnię srebra w ubiegłym roku zwiedziło 73,5 tysiąca, co dało tarnogórskim podziemiom trzecie miejsce na liście najczęściej odwiedzanych obiektów (poza Guido wyprzedziło je jeszcze Muzeum Browaru Żywiec: przeszło 90 tys. zwiedzających). Czwarty w stawce jest kompleks “Sztygarka” w Chorzowie (blisko 43,3 tys. odwiedzających), zaś pierwszą piątkę zamyka tarnogórska sztolnia Czarnego Pstrąga (niemal 42 tys. gości). Świetny wynik wypracował także siemianowicki Park Tradycji, który odwiedziło ponad 40 tys. osób.
Hajduga ocenił: „Przykłady z Europy zachodniej pokazują, że tego typu obiekty muszą “stać na czterech nogach”: ofercie turystycznej, edukacyjnej, komercyjnej, czyli wynajmowaniu powierzchni oraz rozrywkowo-kulturalno-gastronomicznej. Wpływ na przypływ zwiedzających może mieć także zwiększenie liczby samych obiektów tworzących szlak zabytków. W grę wchodzi dopisanie do szlaku wież byłej kopalni “Polska” w Świętochłowicach, obiektów byłej walcowni cynku w Katowicach czy elementów Kanału Gliwickiego. Jeśli te wszystkie elementy zagrają, to w ciągu najbliższych lat rzeczywiście może pęknąć magiczna bariera miliona odwiedzających. Czyli tylko nieco mniej niż już dzisiaj odwiedza kopalnię soli w Wieliczce.”
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Save the date! IV Gala Waszej Turystyki już 10 stycznia 2025
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić na IV Galę Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty
15 października 2024
Synergia kluczem do sukcesu. Jak Polska może zyskać na światowej mapie dzięki Convention Bureau?
W kontekście globalnej rywalizacji o uwagę turystów i organizatorów wydarzeń biznesowych,…
0 Komentarzy1 Minuty
W tekście jest błąd – tarnobrzeska kopalnia srebra (powinna być tarnogórska).