Turystyka wiejska ma potencjał
23 września w Poznaniu odbyła się konferencja „Turysta 2021 – trendy w turystyce wiejskiej. Organizatorem była Wielkopolska Organizacja Turystyczna.
W krótkich prelekcjach posłuchać mogliśmy 16 znamienitych osobowości – naukowców, samorządowców, specjalistów w zakresie budowania marki, sieciowania, social mediów, influencer marketingu, turystyki kulinarnej oraz najlepszych praktyków w organizacji działalności obiektów turystycznych.
Artur Krysztofiak – dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, powiedział: „Działalność w branży turystycznej wymaga sprawnego poruszania się w sferze szeroko rozumianej organizacji, promocji i stosunków międzyludzkich. Celem naszej konferencji nie jest przekazanie pełnej wiedzy na temat wszystkich poruszonych zagadnień. Wierzę natomiast, że nasi prelegenci zainspirowali wiele osób do nowych rozwiązań oraz czerpania z najlepszych praktyk a przede wszystkim dali naszym gościom motywacyjnego kopniaka do dalszej pracy, której efektem będzie rozwój turystyki w całym regionie.”
Konferencja TURYSTA 2021 – Trendy w Turystyce Wiejskiej zebrała w centrum konferencyjnym Novotel w Poznaniu 150 osób. Setki kolejnych zainteresowanych tematem przedstawicieli branży oglądało transmisję online z wydarzenia na stronie Facebook Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej. Większość wystąpień oraz bonusowe zakulisowe wywiady już wkrótce pojawią się na YouTube WOT.
Zarówno udział w konferencji, jak i dostęp do transmisji online był całkowicie bezpłatny. Wydarzenie było bowiem częścią realizowanego przez WOT projektu „Współpraca i dobre praktyki szansą na rozwój obszarów wiejskich” dofinansowanego ze środków Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Programu Technicznego PROW 2014-2020. Projekt miał charakter ponadregionalny i jego partnerami była także Dolnośląska Organizacja Turystyczna, Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna oraz Lokalna Grupa Działania „Gościnna Wielkopolska”.
Uczestnicy konferencji debatowali m.in. o tym, czy i jak zmienił się turysta na obszarach wiejskich. Podkreślili, że turystyka wiejska cieszy się w tym roku ogromnym zainteresowaniem – wzrosła o ponad 20 proc. Ewoluował profil turysty, coraz częściej pojawiają się osoby, które podczas pracy zdalnej chcą cieszyć się bliskością natury. Duże znaczenie ma dostęp szerokopasmowego internetu na wsiach.
Jakub Feiga, dyrektor Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej zaznaczył: „Dolny Śląsk ma duży potencjał turystyki wiejskiej. Ta ostatnia stała się po prostu modna a pandemia zdecydowanie przyspieszyła rozwój agroturystyki.”
Pandemia skierowała zainteresowanie turystów na inne województwa, nie tylko nad morzem i w górach.
Turystyka wiejska wkroczyła w fazę turystyki komercyjnej, gdzie turyści nie tylko zainteresowani są zwiedzaniem, ale również zakupem produktów lokalnych.
Turystyka wiejska jest coraz bardziej promowana nie tylko przez samorządy ale również przez firmy komercyjne oraz wydawnictwa.
Turysta wiejski = turysta wymagający
Jeśli chodzi o profil turysty wiejskiego, to trzeba zauważyć, że 14,2 proc. społeczeństwa pracuje zdalnie. Są to osoby, które łączą pracę z wypoczynkiem. Turysta wie czego chce, jest świadomym konsumentem.
Według uczestników konferencji, rynek wymógł zmiany również w turystyce wiejskiej. Inwestycje strukturalne są efektem zwiększonego ruchu turystycznego. Co więcej, w ostatnich kilkunastu miesiącach można było zaobserwować rzadkie przed laty zjawisko – polecanie się wzajemnie obiektów gastronomicznych i noclegowych oraz innych obiektów około turystycznych. Zauważalny stał się także silny trend do wyróżnienia się obiektów – np. budowa „Wioski fińskiej”.
W dużych regionach stawia się również na wyróżnianie. Wielkopolska stawia na „dobre jedzenie w czystym środowisku, zachodniopomorskie wspiera lokalnych winiarzy.
Rozwój i specjalizacja
W odpowiedzi na pytanie, co jest jeszcze do zrobienia, aby rozwijać turystę wiejską, podkreślano konieczność pielęgnowania wiejskich tradycji, bo to generuje dobrej jakości produkt turystyczny.
ROT-y i LOT-y powinny inwestować w szlaki rowerowe, kajakowe a także uświadamiać przedsiębiorcom dobre praktyki. Promocja regionu musi się opierać na lokalności i naturalności.
Jeśli chodzi o problem pobudzenia ruchu turystycznego poza sezonem, to Paulina Fedko właścicielka Chaty Miłkowskiej, podkreśliła, że obiekty powinny się specjalizować w jakiejś konkretnej dziedzinie. To bowiem daje turyście poczucie zaopiekowania. Wywołanie w turyście uczucia przywiązania do obiektu powoduje z kolei to, że będzie on chciał przyjechać poza sezonem letnim.
Moc turystyki kulinarnej
Joanna Ochniak szef kuchni, stwierdziła, że turystyka kulinarna rozwijająca się od kilku lat, jest obecnie jednym z filarów turystyki, skupiającym dużo uwagi turystów. Jest kreatywna, angażująca przedstawicieli wielu branż.
Turyści kulinarni, to według niej wyselekcjonowana grupa gości skoncentrowanych na doznaniu najnowszych trendów kulinarnych. Oni próbują, oceniają i polecają. Poznają miejsce za pośrednictwem jedzenia – interesuje ich kuchnia lokalna. Skoncentrowani są na wymianie doświadczeń, zakupie najwyższej jakości dóbr i usług, bardzo wymagający, liczący się z dużymi kosztami.
W tym sektorze turystyki kucharze znajdują się na pierwszej linii – od nich zależy, by w kuchni używane były wysokiej jakości ekologiczne produkty oraz lokalne, tradycyjne receptury pokazujące autentyczność.
Wytwarza się nowy trend – mocno promowany na świecie : farm dining. Kucharze już nie tylko karmią, ale również edukują (pochodzenie produktu, jakość, kontynuacja tradycji). Promują – regiony, państwa poprzez swoje dania. Turystyka kulinarna jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem branży.
Patronem medialnym konferencji był portal WaszaTurystyka.pl
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
2 grudnia 2024
Konkurs na najciekawsze produktu turystyczne Sopotu. Zgłoszenia do 6 grudnia
Konkurs „Sopockie Perły” promuje wyjątkowe miejsca, inicjatywy i projekty, które budują…
0 Komentarzy5 Minuty
29 listopada 2024
37. edycja Meet the Bidder Grand Edition: ponad 1000 spotkań B2B w Warszawie
27 listopada 2024 r. w warszawskim Arche Hotel Krakowska odbyło się największe w tym roku…
0 Komentarzy3 Minuty
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
19 listopada 2024
Targi turystyczne ITTF Warsaw 2024 – trzy dni spotkań i inspiracji
Już za dwa dni odbędzie się druga edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
Festiwal GEOGRAFICA już w ten weekend
W dniach 23–24 listopada br. w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – Festiwal…
0 Komentarzy1 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
7 listopada 2024
Zdrowy styl życia – jak małe zmiany mogą wpłynąć na Twoje samopoczucie?
Ludzkie ciało pracuje wydajnie, gdy zachowana jest równowaga chemiczna w organizmie.…
0 Komentarzy3 Minuty