Tylko 1 procent pasażerów zna swoje prawa
Według szacunków marki Opoznionysamolot.pl tylko jeden na stu pasażerów zna swoje prawa w sytuacji odwołania lub dużego opóźnienia lotu.
Z danych publikowanych przez krajowe lotniska wynika, że podróżowanie samolotem staje się coraz bardziej popularne. W lipcu Port Lotniczy Chopina w Warszawie osiągnął najlepszy lipcowy wynik w całej swojej historii, przewożąc prawie półtora miliona osób. Odprawiono na nim 1 374 000 podróżnych. W siódmym miesiącu tego roku Lotnisko w Modlinie również obsłużyło rekordową liczbę podróżnych, ponieważ odprawiono na nim niemal 270 tys. osób. To o 6,4 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o 9,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Natomiast w czerwcu br. Port Lotniczy w Gdańsku obsłużył prawie 400 tys. turystów, co stanowi o prawie 11 proc. więcej niż w tym samym miesiącu w 2015 roku.
Niestety, wzrost liczby obsłużonych turystów nie zawsze jest tożsamy ze wzrostem znajomości praw pasażerów.
Marcin Maciejewski, dyrektor zarządzający marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: „Według naszych szacunków zaledwie jedna na sto osób jest świadoma swoich przywilejów. A jest to niezwykle ważne, ponieważ osobom podróżującym samolotem przysługuje zarówno prawo do rekompensaty w sytuacji anulowania lub opóźnienia rejsu powyżej 3 godzin oraz tzw. prawo do opieki, jeśli lot opóźnia się więcej niż 2 godziny.”
Prawa pasażerów linii lotniczych
Za sprawą przepisów unijnych poszkodowanym pasażerom należy się rekompensata ryczałtowa oraz prawo do opieki.
Marcin Maciejewski podkreślił: „W przypadku anulowania lub opóźnienia rejsu o minimum 3 godziny możemy ubiegać się o rekompensatę finansową sięgającą od 250 do 600 euro. Jej wysokość jest zależna od długości trasy, jaką mamy do przebycia samolotem. O ryczałt możemy walczyć do 10 lat wstecz. A co ważne, wystarczy do tego bilet lotniczy – w tradycyjnej bądź elektronicznej wersji.”
Niestety linie lotnicze bardzo często robią wszystko, aby nie wypłacić rekompensaty finansowej poszkodowanym pasażerom. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, która w imieniu swoich klientów dochodzi roszczeń najczęściej już przed sądem. Regulacja UE gwarantuje także tzw. prawo do opieki. Dlatego jeśli na lot czekamy dłużej niż 2 godziny, przewoźnik powinien się nami zaopiekować. Co to oznacza w praktyce? Linie lotnicze mają obowiązek zapewnić poszkodowanym turystom proporcjonalną liczbę posiłków i napojów do czasu oczekiwania na zastępcze połączenie, dwie darmowe rozmowy telefoniczne, transport z i na lotnisko oraz zakwaterowanie w hotelu, jeśli alternatywny rejs przypada na następny dzień.
Zdarza się bowiem, że linie lotnicze nie podchodzą poważnie do spoczywającego na nich obowiązku opieki.
Marcin Maciejewski dodał: „Ignorowanie praw pasażerów ze strony przewoźników nie bierze się jednak z niczego. Problem jest bardziej zawiły, ponieważ ma swoje uzasadnienie w niedoprecyzowanych przepisach, które jasno nie określają, czym tak naprawdę jest „prawo do opieki”. Z tego względu linie lotnicze interpretują je w dowolny, wygodny dla siebie sposób. Jeśli przewoźnik nie zaopiekuje się nami odpowiednio, warto zachować rachunki za koszty związane z jedzeniem i piciem, które ponieśliśmy na lotnisku. To ważne, ponieważ w momencie rozpatrywania reklamacji, linie lotnicze zwykle dokonują ich zwrotu.”
Przepisy UE zabezpieczające prawa pasażerów
Najważniejszym dokumentem stanowiącym ochronę praw pasażerów jest Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Dotyczy ono wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla pasażerów, którym odmówiono wpuszczenia na pokład, anulowano lub znacznie opóźniono lot. Warte uwagi jest też orzecznictwo m.in. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 listopada 2009 r.
w połączonych sprawach C 402/07 i C 432/07 ECR 2009/11/I1092310982. Unijny organ sprawiedliwości orzekł, że zgodnie z art. 7 wspomnianego rozporządzenia nr 261/2004 prawo do tzw. odszkodowania ryczałtowego w wysokości od 250 do 600 euro należy się poszkodowanemu pasażerowi w sytuacji odwołania i opóźnienia lotu powyżej trzech godzin.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty