UOKiK kontra #ZmienTermiNieOdwoluj
Urząd Ochrony Konkurencji I Konsumentów opublikował na swojej stronie porady dla konsumentów na czas koronawirusa. Wśród porad znajdziemy zbiór dotyczący rezygnacji z imprezy turystycznej i rezygnacji z wyjazdu do hotelu. Zero nawiązania do akcji #ZmienTermiNieOdwoluj, zero informacji o możliwości przełożenia terminu wyjazdu lub noclegu, zero wsparcia dla polskiej branży turystycznej.
Zrozumiałe, że UOKiK z założenia powinien dbać o interesy konsumentów, ale nie jest firmą prywatną, jest instytucją państwową. Dobrze byłoby, gdyby swoje działania uzgadniał z innymi instytucjami. Inaczej wychodzi chaos informacyjny.
Po pierwsze, od kilku już dni wiadomo, że w piątek najprawdopodobniej zostanie przyjęta specustawa w sprawie tzw. Tarczy antykryzysowej. Znajdzie się w niej m.in zapis, że touroperatorzy będą mieli 180 dni na odroczenie zwrotu za niezrealizowany wyjazd.
Tymczasem UOKiK przypomina dziś, na kilka dni przed jej wprowadzeniem, że: „organizator musi zwrócić konsumentowi wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni.” Ma rację, ale sytuacja zmieni się już w najbliższy piątek.
Po drugie, kiedy wszystkie instytucje, organizacje i samorządy turystyczne zaangażowały się w akcję #ZmienTermiNieOdwoluj, kiedy nawołuje do niej Polska Organizacja Turystyczna, a popiera kierownictwo Ministerstwa Rozwoju – UOKiK zachęca klientów, żeby rzucili się po zwroty kasy, bo się należy. Nie liczy się dla urzędników sytuacja, w jakiej znalazła się branża turystyczna, chęć jej ratowania, nie liczy się lojalność, solidarność, a wreszcie – miejsca pracy zapewniane przez sektor turystyczny. Miejsca pracy, które już zaczynają znikać i tylko od pomocy ze strony państwa zależy, czy będą znikały dalej.
Po trzecie, porady UOKiK, zwłaszcza te dotyczące wyjazdów do hoteli, to na nic nieprzydatne ogólniki. Niby są to odpowiedzi na pytania zadawane przez konsumentów, w rzeczywistości jednak nie da się proponowanych przez UOKIK rozwiązań zastosować w każdym przypadku. W hotelarstwie każdy przypadek trzeba rozważać indywidualnie, a wydawanie ogólnych opinii, bez znajomości zapisów indywidualnych umów oraz wgłębiania się w szczegóły konkretnych przypadków rezygnacji, może prowadzić na manowce.
W tym trudnym dla wszystkich czasie najcenniejsza będzie dobra wola ze wszystkich stron – firm, ich partnerów i konsumentów. Tzw. goodwill policy, promowana przez stowarzyszenia z branży MICE. Patrzenie wyłącznie na paragrafy aktów prawnych, projektowanych na czasy spokoju i stabilizacji, jest w tej wyjątkowej sytuacji drogą donikąd.
POWIĄZANE WPISY
30 lipca 2024
W biurach podróży wcale nie jest drożej. Dość manipulowania danymi [OPINIA]
Cierpiąca na brak rzetelnych, bieżących i opartych na naukowej metodologii danych branża…
1 Komentarz17 Minuty
5 lutego 2024
Ryanair i OTA – małżeństwo z miłości czy rozsądku?
Ryanair najpierw wojował, teraz zawiera sojusze z kolejnymi biurami podróży. Czy tylko…
0 Komentarzy7 Minuty
28 grudnia 2023
100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2023
Po raz ósmy ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce – osób,…
6 Komentarzy96 Minuty
18 września 2023
Maciej Szczechura: rok 2023 to nie tylko rekord sprzedaży, ale też wyższa rentowność
Zmiana pokoleniowa w zarządzie nie oznacza, że właściciele firmy przestali wytyczać…
0 Komentarzy12 Minuty
11 lipca 2023
Przepisy UE uregulują najem krótkoterminowy, lecz Polska potrzebuje własnych rozwiązań
W 2019 roku w Europie wykupiono 512 mln noclegów w ramach krótkoterminowego najmu.…
1 Komentarz17 Minuty
5 lipca 2023
Gwiazdkowa turystyka, czyli kulinarna szansa dla Polski
Czerwony przewodnik Michelin to najpopularniejszy i najbardziej prestiżowy przewodnik…
0 Komentarzy11 Minuty
30 maja 2023
„Musimy tłumaczyć służbom, że impreza turystyczna to nie potańcówka”. Walka z szarą strefą to walka ze spychologią i niewiedzą [WYWIAD]
Prowadzenie działalności organizatora turystyki z pominięciem obowiązków nałożonych przez…
0 Komentarzy37 Minuty
17 maja 2023
Dubaj: dynamika wzrostu polskiego rynku sięga 20 proc. W roku 2023 promocja dla rodzin i dopłaty do pobytów dzieci
W pierwszym kwartale 2023 roku do Dubaju przybyło 4,67 miliona nocujących gości, co…
0 Komentarzy13 Minuty
11 kwietnia 2023
Turespaña w Polsce: liczymy na kolejne rekordowe lato. „Polski rynek jako jeden z trzech przebił wyniki z 2019”
Polscy turyści pobili w 2022 roku rekord frekwencji – odbyli niemalże dwa razy tyle…
0 Komentarzy12 Minuty