UOKiK wyjaśnia zasady prezentowania cen w ofertach last minute
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia m.in. jak przedsiębiorcy działający w branży turystycznej powinni prezentować ceny ofert last minute. Ważne jest, aby cały kontekst komunikacji jasno informował konsumentów o faktycznym charakterze oferty, w przeciwnym razie przedsiębiorcy muszą podać klientom do informacji najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni. Nowy przepis ma ułatwiać konsumentom porównanie cen i pokazywać, czy obniżka jest dla nich rzeczywiście korzystna. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez UOKiK wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.
„Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd. Dlatego uznaliśmy, że konieczne jest wydanie wyjaśnień, w których pokazujemy na przykładach dobre i złe praktyki w tym zakresie” – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Last minute nie zawsze oznacza obniżkę
UOKIK wyjaśnia, że w przypadku ofert last minute istotny jest cały kontekst komunikacji. Jeśli sformułowanie może kojarzyć się z innymi cechami oferty oprócz obniżki ceny, przedsiębiorca powinien wyraźnie informować o tym fakcie. W takiej sytuacji nie ma obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Jednakże, jeśli ze sposobu prezentowania oferty wynika, że dana kategoria odnosi się wyłącznie do zmniejszenia ceny, przedsiębiorca musi podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Jeśli oferta last minute zawiera również wyjazdy z bardziej odległym terminem (np. za dwa tygodnie) lub link do niej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazuje na promocyjny charakter tych ofert (np. „Nie przegap okazji”), przedsiębiorca musi podać przy każdej z tych ofert również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, nawet jeśli na stronie przedsiębiorcy nie ma dodatkowych komunikatów podkreślających promocyjny charakter tych ofert. W takim przypadku informacja o cenie przed obniżką pozwoli klientom na dokładniejsze porównanie cen i oszacowanie rzeczywistej wartości oferty last minute.
Naruszenie przepisów o cenach może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do 20 tys. zł. Trzykrotne naruszenie przepisów w ciągu roku, to kara w wysokości 40 tys. zł. UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
[…] Więcej: https://www.waszaturystyka.pl/uokik-wyjasnia-zasady-prezentowania-cen-w-ofertach-last-minute/ […]