UOKiK wyjaśnia zasady prezentowania cen w ofertach last minute

fot. Christine Roy / unsplash

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia m.in. jak przedsiębiorcy działający w branży turystycznej powinni prezentować ceny ofert last minute. Ważne jest, aby cały kontekst komunikacji jasno informował konsumentów o faktycznym charakterze oferty, w przeciwnym razie przedsiębiorcy muszą podać klientom do informacji najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.

Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni. Nowy przepis ma ułatwiać konsumentom porównanie cen i pokazywać, czy obniżka jest dla nich rzeczywiście korzystna. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez UOKiK wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.

„Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd. Dlatego uznaliśmy, że konieczne jest wydanie wyjaśnień, w których pokazujemy na przykładach dobre i złe praktyki w tym zakresie” – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Last minute nie zawsze oznacza obniżkę

UOKIK wyjaśnia, że w przypadku ofert last minute istotny jest cały kontekst komunikacji. Jeśli sformułowanie może kojarzyć się z innymi cechami oferty oprócz obniżki ceny, przedsiębiorca powinien wyraźnie informować o tym fakcie. W takiej sytuacji nie ma obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Jednakże, jeśli ze sposobu prezentowania oferty wynika, że dana kategoria odnosi się wyłącznie do zmniejszenia ceny, przedsiębiorca musi podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.

Jeśli oferta last minute zawiera również wyjazdy z bardziej odległym terminem (np. za dwa tygodnie) lub link do niej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazuje na promocyjny charakter tych ofert (np. „Nie przegap okazji”), przedsiębiorca musi podać przy każdej z tych ofert również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, nawet jeśli na stronie przedsiębiorcy nie ma dodatkowych komunikatów podkreślających promocyjny charakter tych ofert. W takim przypadku informacja o cenie przed obniżką pozwoli klientom na dokładniejsze porównanie cen i oszacowanie rzeczywistej wartości oferty last minute.

Naruszenie przepisów o cenach może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do 20 tys. zł. Trzykrotne naruszenie przepisów w ciągu roku, to kara w wysokości 40 tys. zł. UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”

Weronika Szabelewska

Zastępczyni Redaktorki Naczelnej


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center