UOKiK wyjaśnia zasady prezentowania cen w ofertach last minute
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia m.in. jak przedsiębiorcy działający w branży turystycznej powinni prezentować ceny ofert last minute. Ważne jest, aby cały kontekst komunikacji jasno informował konsumentów o faktycznym charakterze oferty, w przeciwnym razie przedsiębiorcy muszą podać klientom do informacji najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni. Nowy przepis ma ułatwiać konsumentom porównanie cen i pokazywać, czy obniżka jest dla nich rzeczywiście korzystna. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez UOKiK wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.
„Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd. Dlatego uznaliśmy, że konieczne jest wydanie wyjaśnień, w których pokazujemy na przykładach dobre i złe praktyki w tym zakresie” – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Last minute nie zawsze oznacza obniżkę
UOKIK wyjaśnia, że w przypadku ofert last minute istotny jest cały kontekst komunikacji. Jeśli sformułowanie może kojarzyć się z innymi cechami oferty oprócz obniżki ceny, przedsiębiorca powinien wyraźnie informować o tym fakcie. W takiej sytuacji nie ma obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Jednakże, jeśli ze sposobu prezentowania oferty wynika, że dana kategoria odnosi się wyłącznie do zmniejszenia ceny, przedsiębiorca musi podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Jeśli oferta last minute zawiera również wyjazdy z bardziej odległym terminem (np. za dwa tygodnie) lub link do niej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazuje na promocyjny charakter tych ofert (np. „Nie przegap okazji”), przedsiębiorca musi podać przy każdej z tych ofert również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, nawet jeśli na stronie przedsiębiorcy nie ma dodatkowych komunikatów podkreślających promocyjny charakter tych ofert. W takim przypadku informacja o cenie przed obniżką pozwoli klientom na dokładniejsze porównanie cen i oszacowanie rzeczywistej wartości oferty last minute.
Naruszenie przepisów o cenach może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do 20 tys. zł. Trzykrotne naruszenie przepisów w ciągu roku, to kara w wysokości 40 tys. zł. UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty
21 października 2024
Korea Południowa z Nekera – dobry kierunek na urlop
Marzysz o wyjątkowych wakacjach, które połączą nowoczesność z tradycją? Szukasz…
0 Komentarzy7 Minuty
[…] Więcej: https://www.waszaturystyka.pl/uokik-wyjasnia-zasady-prezentowania-cen-w-ofertach-last-minute/ […]