W OSAT będą same uczciwe biura
Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki – powiedział w rozmowie z przedstawicielem WaszejTurystyki.pl, Artur Grocholski, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Co słychać w OSAT?
O przynależności do OSAT decydują: opłacone składki, złożona deklaracja, faktyczne istnienie biura. Obecnie mamy 287 członków, ale trwa weryfikacja i sądzę, że na pewien czas ta liczba będzie mniejsza. Czekają nas w tym roku na pewno zmiany: zmiany w statucie, zmiany sposobów głosowania (na elektroniczne) w istotnych dla OSAT sprawach.
Reaktywowała się grupa PR, która ma zintensyfikować działania m.in. na facebooku, na stronie internetowej.
Sądzę, że kiedy w OSAT będziemy mieli 400 – 500 członków, będziemy stanowić bardzo liczącą się siłę.
Zależy nam, żeby w stowarzyszeniu było jak najwięcej biur. Staramy się działać tylko i wyłącznie sprawach interesów jednej grupy – agentów turystycznych. Jak na tak krótki okres, udało nam się załatwić kilka ważnych dla środowiska spraw. (np. podpisanie zgody na terminale płatnicze) (?).
Ważną sprawą jest również zwrócenie uwagi przez OSAT na problem GIODO.
Jaki będzie niedługo OSAT?
Chciałbym, żeby OSAT był stowarzyszeniem czystym, żeby działało etycznie. Pierwszym krokiem było stworzenie kodeksu dobrych praktyk. Za rok zobaczymy jak on działa, ale marzeniem jest, by był stosowany przez wszystkie biura w Polsce.
Sądzę, że kodeks będzie zachęcał do wstępowania do OSAT. Chociaż oczywiście, będzie też kijem na nieuczciwie działające firmy. Informacja o nieetycznie działającym biurze, trafi do wszystkich touroperatorów i nie sądzę, żeby miało z kim współpracować. To będzie rodzaj kija na nieuczciwych.
A co jest marchewką?
Zdaję sobie sprawę, że musimy czymś zachęcić do wstępowania do OSAT, że biura podróży powinny odczuwać z faktu przynależności określone korzyści.
I, jak sądzę, mamy już określone zachęty.
Wynegocjowaliśmy z czterema touroperatorami 1 proc. większą prowizję dla członków OSAT. Również 1 proc. wyższą prowizję wynegocjowaliśmy z dwoma touroperatorami autokarowymi. Nasi członkowie będą mieli także zniżki na korzystanie z systemów MerlinX, TOM i CRM Sykon.
Bolączki branży?
Oczywiście brak nowej ustawy o usługach turystycznych, ale o tym wiemy wszyscy, może z wyjątkiem urzędników z ministerstwa sportu i turystyki.
Mam przekonanie, że największą zakałą w naszej branży są rabaty. Stąd też nasza akcja – każde biuro dostanie do powieszenia w widocznym miejscu tabliczki informujące, że Rabat to stolica Maroka.
Chciałbym, żeby touroperatorzy informowali klientów, że cena jest jednakowa dla wszystkich kanałów sprzedaży.
Żeby sytuacja była normalna, cena imprezy musi być jednakowa u wszystkich agentów.
Ideałem będzie sytuacja, gdy touroperator będzie nas informował o każdej zmianie w umowie. My będziemy je analizować (przy pomocy naszych prawników), a potem wspólnie ustalamy ostateczną wersję.
Jeśli chodzi o dotychczasowe umowy, ideałem jest umowa z Sun&Fun.
Agenci kontra touroperatorzy?
Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki.
Rozmawiał: Adam Gąsior
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta