Wakacje 2024: Polacy planują wypoczynek z dużym wyprzedzeniem
Oferty na lato 2024 dostępne są od ponad dwóch miesięcy, a zainteresowanie nimi rośnie z tygodnia na tydzień. Wakacyjne plany Polaków obejmują głównie kierunki takie jak Turcja, Grecja, Egipt i Tunezja.
Pierwsze podsumowania przedsprzedaży wskazują na kilka trendów. Wyjazdy nie tylko rezerwujemy wcześniej niż zazwyczaj, chętniej też latamy z lotnisk lokalnych. Głównymi kierunkami obecnie jest Turcja, Grecja, Egipt oraz Tunezja.
„Ten rok ponownie pokazał, że nie warto odkładać decyzji o zakupie wyjazdu letniego na ostatnią chwilę. Wiele osób zarezerwowało wycieczkę z dużym wyprzedzeniem, dzięki czemu skorzystało z szerokiego wyboru kierunków i hoteli. Warto bowiem pamiętać, że w przypadku niektórych destynacji i terminów oferta last minute była mocno ograniczona, momentami w ogóle jej brakowało. Sukces przedsprzedaży skłonił touroperatorów, by z programem na Lato 2024 wyjść jeszcze wcześniej i widać, że turyści na ten moment czekali. Warto pamiętać, że przy podpisaniu umowy wpłaca się jedynie kilkunastoprocentową zaliczkę, pozostałą należność reguluje się zazwyczaj dopiero na miesiąc przed wylotem” – mówi Dominik Miłowski, wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl.
Trend do wcześniejszego kupowania wyjazdów letnich ponownie zaczyna się utrwalać – przed pandemią był bardzo wyraźny, w latach 2020-2021 z oczywistych powodów klienci kupowali w ostatniej chwili, ale na tegoroczne lato znów rezerwowali z wyprzedzeniem. Potwierdza to raport Polskiej Izby Turystyki, którego jednym z partnerów były Wakacje.pl.
Które kierunki wybierane są najchętniej?
Z analizy sprzedaży Wakacje.pl wynika, że na ten moment tytuł lidera wśród krajów turystycznych trafia do Turcji. Na drugim miejscu, podobnie jak w tym roku, pojawia się Grecja, trzecią pozycję w przedsprzedażowym rankingu zajmuje Egipt, a czwartą Tunezja. Kolejne tygodnie pokażą, czy i jak te rankingi popularności będą się zmieniać.
„W tym roku Polacy chętnie latali na wakacje z portów lokalnych, znajdujących się blisko ich miejsca zamieszkania. Było to możliwe dzięki rozbudowanej ofercie touroperatorów, która opierała się zarówno na przelotach czarterowych, jak i realizowanych przez tanie i klasyczne linie lotnicze. Na przyszły rok biura znów stawiają na regiony – potwierdzają to przedstawione przez nich programy. Dla klientów oznacza to większą dostępność oferty i atrakcyjne ceny” – wyjaśnia Dominik Miłowski.
Wakacje.pl podkreślają, że Turcja i Grecja są najpopularniejszymi kierunkami zarówno dla par, jak i rodzin z dziećmi na Lato 2024. Coraz więcej osób rezerwuje wakacje wcześniej niż kiedyś, wybierając czerwiec jako idealny miesiąc na urlop. Największym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy trwające tydzień, a opcja all inclusive zyskuje popularność. Lokalne porty lotnicze, takie jak Gdańsk czy Wrocław, zyskują na znaczeniu w organizacji podróży.
Najpopularniejsze tygodniowe wyjazdy z opcją all inclusive
Pierwsze analizy potwierdzają też znajomy trend – największym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy tygodniowe, na które, jak dotąd, zdecydowało się prawie 62 proc. klientów (+3,3 proc. rok do roku), na drugim miejscu pojawiają się pobyty na 8-13 dni – wybierze się na nie 27,5 proc. podróżnych (+0,5 proc. rok do roku), na trzecim na 14 dni (8,5 proc.). Większość, bo obecnie 95,2 proc. osób, które już kupiły wyjazd w Wakacje.pl na kolejny sezon letni, będzie wypoczywać w ramach opcji all inclusive.
Dane ze sprzedaży pokazują również, że w segmencie turystyki zorganizowanej rośnie znaczenie portów lokalnych. Nadal najszerszą ofertę mają Lotnisko Chopina w Warszawie i port w Katowicach i to właśnie one odpowiadają za ponad 50 proc. udział w sprzedaży wyjazdów na Lato 2024, ale wzrost liczby klientów widać przy Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu. Oferta rozwijana jest systematycznie również w Łodzi, nie należy zapominać o Radomiu, który w tym roku po raz pierwszy obsługiwał klientów biur podróży, a w przyszłości ten segment ruchu chce mocniej rozwijać. Wśród nowości, jakie pojawiają się w rozkładach lotów z regionów, warto zwrócić uwagę na program poszczególnych touroperatorów z Gdańska, w którym (według bieżących rozkładów) znalazły się Szarm el-Szejk, Płw. Chalkidiki, Gruzja, Teneryfa, Fuerteventura i Gran Canaria. Rzeszów wzbogacił się o Fuerteventurę, Zielona Góra o Marsa Alam, a Wrocław o Szarm el-Szejk.
„Polacy korzystający z biur podróży wiedzą, że planowanie wyjazdów z dużym wyprzedzeniem po prostu się opłaca. Potwierdzają to nie tylko obserwowane trendy rynkowe, ale też porównanie cen na przyszłe lato z ofertami last minute, które dostępne były w kończącym się sezonie. W zależności od kierunku oraz standardu hotelu sięgają one ponad 20 proc. na korzyść przedsprzedaży. Co więcej, widzimy, że część biur podróży obniżyła ceny proponowane w ramach wcześniejszej rezerwacji wobec zeszłego roku” – mówi Anna Podpora, head of product development w Wakacje.pl.
Przedsprzedaż na lato 2024 przynosi oszczędności
Analiza średnich cen dla czterech standardów obiektów pokazuje, że w przypadku pobytów w hotelach trzygwiazdkowych oferta na przyszły rok jest o 25 proc. tańsza od last minute dostępnego w sezonie lato 2023 przy Albanii, dla Portugalii różnica wynosi -16 proc. Nieco taniej jest też w Grecji (-6 proc.) i w Hiszpanii (-2 proc.).
Przy zakwaterowaniu w czterech gwiazdkach największe różnice znów dotyczą Albanii (-20 proc.), ale też Grecji (-8 proc.), Portugalii (-7 proc.) i Chorwacji (-5 proc.). Przy obiektach o standardzie czterogwiazdkowym na korzyść przedsprzedaży wobec zakupu w ostatniej chwili najlepiej wypadają Tunezja i Chorwacja (w obu przypadkach -21 proc.), Hiszpania (-10 proc.), Albania (-8 proc.), Portugalia i Bułgaria (odpowiednio -6 i -5 proc.). Jeśli ktoś planuje wypoczywać w hotelu pięciogwiazdowym, przy wcześniejszej rezerwacji zaoszczędzi wobec tegorocznego last minute średnio 17 proc. przy Włoszech, 16 proc. przy Grecji i Chorwacji, 14 proc. przy Tunezji, 10 proc. przy Albanii i 8 proc. przy Hiszpanii.
„W tym roku na rynku pojawili się nowi touroperatorzy, którzy zaoferowali dodatkowe programy, poszerzając w znaczący sposób ofertę w szczególności do Turcji, Egiptu i Tunezji. Więcej propozycji to także większa konkurencja, a to zawsze dobra wiadomość dla klientów. Obserwujemy, że promocje na przyszłe lato są od kilkudziesięciu do kilkuset złotych od osoby atrakcyjniejsze niż przed rokiem. Dotyczy to wyjazdów wybranych touroperatorów do Grecji, Turcji, Tunezji czy Bułgarii. W tym roku znów, w większości przypadków, zastosowanie ma zasada, że wraz z upływem czasu od startu promocji ceny rosną, dlatego nie warto zwlekać i najlepiej już teraz zainteresować się przyszłorocznymi wakacjami” – dodaje Anna Podpora.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Jednym z powodów, dla których klienci wstrzymują się z decyzjami o zakupie, jest obawa, że ich plany wyjazdowe mogą się w ostatniej chwili zmienić. Łatwo temu zaradzić – by nie stracić pieniędzy, wystarczy wykupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji, które w uzasadnionych przypadkach gwarantuje zwrot 100 proc. wpłaconych pieniędzy.
„Wakacje.pl przygotowały bardzo szeroką ofertę ubezpieczeniową, o której z dumą możemy powiedzieć, że jest najlepsza na rynku. Poza polisami zabezpieczającymi klientów na wypadek rezygnacji, oferujemy również ubezpieczenia obejmujące zachorowania i skutki nieszczęśliwych wypadków nawet po spożyciu alkoholu czy będących konsekwencją chorób przewlekłych. Zdrowie to coś, na czym nie należy oszczędzać. Warto więc za cenę kilkunastu-kilkudziesięciu złotych w przeliczeniu na dzień zapewnić sobie beztroskie wakacje” – podsumowuje Edyta Gryczan-Kwiatkowska, product manager w Wakacje.pl.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Złoty Certyfikat POT 2024 dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego
Polska Organizacja Turystyczna po raz 21. uhonorowała najlepsze atrakcje turystyczne w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2024
„Widzimy się w Sopocie” – nowa kampania promująca jesienno-zimowe atrakcje miasta
Pod hasłem „Widzimy się w Sopocie” rozpoczęła się kampania promocyjna, której celem jest…
0 Komentarzy3 Minuty
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2024
Sezon letni nad Bałtykiem: 13,2 proc. więcej turystów niż rok wcześniej
Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że turystyka w Polsce, a szczególnie…
0 Komentarzy4 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty