Wakacje.pl: last minute bije rekordy popularności
Większość klientów Wakacje.pl, którzy wybierają się na urlop w najbliższych tygodniach, spędzi tygodniowe wczasy nad Morzem Śródziemnym. Wakacje.pl przeanalizowały statystyki sprzedaży wyjazdów rozpoczynających się między 15 sierpnia a 31 października tego roku zrealizowanej w portalu i w należących do niego biurach stacjonarnych do 18 sierpnia.
Grecja i Turcja biorą ponad połowę rynku
Na pierwszym miejscu w rankingu 10 najpopularniejszych krajów znalazła się Grecja z niemal 29-procentowym udziałem w sprzedaży wyjazdów rozpoczynających się między 15 sierpnia a 31 października 2021 roku. W porównaniu z tym samym okresem 2019 roku wzrost udziału w sprzedaży wyniósł 1,1 pkt. proc.
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się Turcja – w analizowanym okresie wybierze się tam o 3,1 pkt. proc. osób więcej niż dwa lata temu. Warto podkreślić, że w ostatnich dniach widać wzrost zainteresowania tym kierunkiem, a ponieważ w programach touroperatorów zazwyczaj utrzymuje się on do późnej jesieni, a nawet jest dostępny zimą, z pewnością okaże się jednym z hitów tego roku. Kolejne miejsce w zestawieniu należy do Egiptu, który obecnie wybiera co dziesiąty klient Wakacje.pl.
Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl, powiedziała: Nasi klienci od lat stawiają na sprawdzone kierunki w basenie Morza Śródziemnego. Zamiana miejsc w rankingach popularności wynika zazwyczaj z aktualnych promocji touroperatorów. W tym roku, podobnie jak w zeszłym, znaczenie mają oczywiście zasady podróży, które pojawiają się w związku z pandemią koronawirusa. Obserwujemy, że w momencie wprowadzenia poluzowań klienci chętnie powracają do ulubionych, popularnych od lat regionów. Tak było chociażby w przypadku Turcji, gdy Polska złagodziła zasady kwarantanny po przyjeździe z tego kraju.”
W pierwszej piątce krajów najczęściej wybieranych przez klientów Wakacje.pl znalazły się też Hiszpania i Bułgaria z odpowiednio 9,2- i niemal 7-procentowym udziałem w sprzedaży.
Pozycje od szóstej do dziesiątej w TOP10 należą natomiast do Cypru, Dominikany, Albanii, Tunezji i Chorwacji.
Kolodziejczyk dodała: „W tym roku klienci naprawdę mają z czego wybierać. Do oferty powróciły praktycznie wszystkie kierunki wakacyjne, co więcej, wyloty realizowane są nie tylko z głównych lotnisk Polski, ale też mniejszych, regionalnych. To pokazuje, że popyt jest wysoki, a Polacy znów chętnie odpoczywają na słonecznych plażach Morza Śródziemnego.”
Statystyki portalu Wakacje.pl pokrywają się też z informacjami przekazywanymi przez media zagraniczne. Polacy są mocno widoczni na wielu wyspach greckich, m.in. na Krecie (np. w regionie Chanii) czy na Kos, ale też w Turcji (np. nad Morzem Egejskim), czy w Chorwacji.
Wakacje komfortowe
Wakacje.pl przeanalizowały również, ile w tym roku Polacy wydają na swoje wyjazdy. Na tę kwestię trzeba spojrzeć nieco szerzej – ponieważ podróżujemy w większym gronie niż przed rokiem, wzrosła średnia wartość rezerwacji. Drugi czynnik to ceny, które są w tym roku już na realnym poziomie, a nie na zaniżonym, jak bywało jeszcze przed kilkoma laty, trzeci to chęć do spędzania wakacji w obiektach o lepszym standardzie niż zazwyczaj.
Jolanta Kołodziejczyk podkreśliła: „Część klientów jest skłonna przeznaczyć wyższe kwoty na wyjazd, by zrekompensować sobie długie miesiące zamknięcia. A ponieważ w okresie pandemii wielu udało się zaoszczędzić dodatkowe pieniądze, teraz chętnie je przeznaczają na bardziej komfortowe wakacje.”
Większa popularność wyjazdów w szerszym gronie, pobyty w bardziej luksusowych obiektach niż w latach poprzednich – to wszystko przekłada się na średnią wartość rezerwacji wycieczki do Grecji (łączna kwota na wszystkich uczestników) w wysokości 7 681 zł (+18 proc. wobec 2019 roku). W przypadku Turcji jest to 7 676 zł (+16,9 proc. wobec 2019 roku), a przy Egipcie 7151 zł (+16,6 proc. wobec 2019 roku).
Analitycy Wakacje.pl przyjrzeli się też zmianom w strukturze rezerwacji – przy niemal każdym z kierunków z pierwszej dziesiątki widać, że wzrosła średnia liczba uczestników. I tak, w przypadku Grecji w analizowanym okresie na rezerwację przypada 2,51 osoby (+1,9 proc. wobec 2019 roku), przy Turcji 2,55 (+3,6 proc.), a przy Egipcie 2,34 osoby (+2,6 proc.).
Polacy preferują wyjazdy tygodniowe
Niemal w każdym kraju z pierwszej dziesiątki przeważają pobyty 7-dniowe. Podobny trend obserwowaliśmy zarówno w zeszłym roku, jak i przed dwoma laty. Wyjątkiem jest Dominikana, w przypadku której klienci decydują się na wyjazdy o niestandardowej długości pobytu (zazwyczaj 10-, 11-dniowe), co z kolei wynika z programów touroperatorów. Jeśli spojrzymy na pierwszą trójkę najczęściej wybieranych krajów, okaże się, że na tygodniowy wypoczynek wyjedzie odpowiednio 79,9 proc. klientów podróżujących do Grecji, 66,6 proc. do Turcji i 58 proc. do Egiptu.
Najchętniej samolotem
Zgodnie z przewidywaniami przeważająca większość klientów Wakacje.pl decyduje się na wycieczkę lotniczą – takich osób jest aż 96,5 proc. (dla porównania w tym samym okresie 2020 roku wskaźnik ten wynosił 95,5 proc., a w 2019 roku 97,9 proc.). Na dojazd własny zdecydowało się 2,7 proc. osób (odpowiednio 3,9 oraz 0,8 proc. w poprzednim roku i dwa lata temu), podróż autokarem wybrało 0,8 proc. klientów (0,6 proc. w 2020 roku i 1,3 proc. w 2019 roku).
Nie ma też zaskoczenia w przypadku najczęściej wybieranej formy wyżywienia. W niemal wszystkich krajach przeważa opcja all inclusive (ewentualnie ultra all inclusive), wyjątkiem jest Chorwacja, gdzie najwięcej osób decyduje się na dwa posiłki dziennie (40,8 proc.). W Grecji opcję „wszystko w cenie” wybiera 85,5 proc. klientów, w Turcji 98,8 proc., w Egipcie 99,1 proc., w Hiszpanii 75 proc., a w Bułgarii 81,7 proc.
Last minute króluje, choć nie zawsz jest najtańsze
Ze statystyk Wakacje.pl wynika ponadto, że wielu klientów wybierze się na urlop jeszcze w drugiej połowie sierpnia, by wykorzystać przerwę od nauki w szkole. Dla tych, którzy wolą spędzić urlop po wakacjach zarówno we wrześniu, jak i w październiku, dostępnych jest wiele kierunków nad Morzem Śródziemnym, ale też w dalekich krajach – widać już powrót zainteresowania wyjazdami, które rozpoczną się w okresie od 30 do 60 dni od momentu zakupu.
Jolanta Kołodziejczyk skomentowała: „Z last minute najchętniej korzystają ci, dla których kierunek wyjazdu czy konkretny termin podróży nie mają wielkiego znaczenia, a w podróż mogą wybrać się z dnia na dzień. Często są to poszukiwacze cenowych okazji. W tym roku obserwujemy jednak ciekawy trend, ceny wcale nie spadają bliżej wylotu, są natomiast niższe przy rezerwacji z większym wyprzedzeniem.”
Najchętniej latamy z Warszawy, Katowic i Gdańska
Podobnie jak w latach poprzednich najwięcej osób wyruszy w podróż z Warszawy (w tabeli uwzględnione zostały wspólnie – Lotnisko Chopina i lotnisko w Modlinie).
Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się Katowice, a na trzecim Gdańsk.
Liczba osób podróżujących z poszczególnych regionów kraju zależy zarówno od preferencji turystów, jak i od dostępności oferty. Mazowsze i Śląsk to lotniska, z których tradycyjnie wylatuje najwięcej osób na zagraniczne wakacje. W przypadku Gdańska i Wrocławia rozkład sił jest bardzo podobny. Widać też, że Polacy są skłonni wyjeżdżać z Berlina, a to dzięki włączeniu tamtejszego lotniska w programy polskich touroperatorów. W tym przypadku mowa głównie o wycieczkach opartych o przeloty realizowane przez przewoźników niskokosztowych.
Jolanta Kołodziejczyk zaznaczyła: „Polacy znów chętnie wyjeżdżają na zagraniczne wakacje. Dzięki wdrożeniu unijnego zaświadczenia covid-19 podróżowanie stało się łatwiejsze niż rok temu. Zestawiając tegoroczne dane sprzedażowe z tymi sprzed dwóch lat, możemy stwierdzić, że sytuacja na rynku turystyki wyjazdowej normuje się. Klienci jeszcze trochę zwlekają z decyzją o zakupie, ale za wyjazd są skłonni zapłacić więcej niż przed pandemią.”
Dyrektor zwraca również uwagę na rosnące zainteresowanie kierunkami „zimowymi” – mowa o krajach, do których Polacy jeżdżą późną jesienią i zimą, by przedłużyć sobie lato. Egipt, Wyspy Kanaryjskie, ale też Karaiby, Zanzibar czy Malediwy to miejsca, które cieszą się największą popularnością wśród osób kupujących już teraz wyjazdy na święta, sylwestra czy ferie zimowe. – Obecnie trwa przedsprzedaż takich wycieczek, a osoby już teraz planujące zimowy urlop mogą skorzystać z szeregu korzyści i promocji, między innymi niskich zaliczek czy gwarancji nielimitowanych zmian w rezerwacji nawet do 21 dni przed wylotem.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
Zimowe wydarzenia w Trentino: od Pucharu Świata po Tour de Ski
Trentino, region położony w północnych Włoszech w sercu Dolomitów, przygotowuje się na…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2024
Hilton w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Nowe hotele w sieci Spark by Hilton w Polsce
Hilton otwiera dwa nowe hotele w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Obiekty te, oferujące…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
13 grudnia 2024
SOIT wesprze dzieci w Sudanie Południowym. Zebrano ponad 58 tys. zł
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel podczas tegorocznej gali Incentive Day…
0 Komentarzy2 Minuty