Wakacje.pl: Polacy kupujący wyjazdy na ferie w biurach podróży wybierają ciepłe kraje. Ulubiony nadal Egipt
Dziewięć spośród dziesięciu najczęściej wybieranych kierunków na ferie zimowe to ciepłe kraje, wynika z analizy sprzedaży oferty biur podróży przygotowanej przez Wakacje.pl. W zestawieniu na pierwszym miejscu pojawia się tradycyjnie Egipt, ale są też inne kierunki z basenu Morza Śródziemnego, w tym mniej oczywista Turcja, ale też dalekie kraje.
Wakacje.pl przeanalizowały trendy sprzedażowe dla wyjazdów z datą rozpoczęcia od 13 stycznia do 18 lutego, by sprawdzić, jak w tym roku rozkłada się zainteresowanie poszczególnymi kierunkami wyjazdów na ferie. Raport pokazuje też inne zwyczaje Polaków korzystających z wczasów zorganizowanych.
Do biura podróży po słońce i ciepło
Pierwsze pytanie, jakie postawił sobie multiagent dotyczyło tego, dokąd klienci wybiorą się na swój zimowy wypoczynek. Okazało się, że prawie wszystkie kierunki z pierwszej dziesiątki to ciepłe kraje. Trzy spośród nich to kierunki egzotyczne, choć bardziej szczegółowa analiza pokazuje, że właściwie tych egzotycznych ulubieńców jest więcej.
“Zima to tradycyjnie czas podróży do dalekich krajów. To właśnie wówczas pogoda jest tam najlepsza, a klienci faktycznie mogą poczuć letnią aurę w środku zimy. W tym roku w rankingu ponownie pojawiają się dalekie kraje. Trend ten da się wytłumaczyć dwojako – po pierwsze dzięki pełnemu otwarciu się świata na turystykę po pandemii dziś podróżować możemy praktycznie bez ograniczeń, po drugie dzięki stałemu poszerzaniu oferty egzotycznej, także z wylotami z lotnisk lokalnych, jej dostępność stale się zwiększa. Co równie ważne, kolejni gracze rynkowi, którzy wprowadzają do swoich programów wycieczki do dalekich krajów, także w ramach lotów bezpośrednich, zwiększają konkurencję, a to przekłada się na atrakcyjniejsze ceny takich wycieczek” – mówi Dominik Miłowski, wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl.
Egipt na czele listy kierunków
Bezsprzecznym zwycięzcą rankingu, także w podziale na poszczególne grupy klientów, jest Egipt. To właśnie tam wybiorą się przede wszystkim pary, rodziny z dziećmi i osoby podróżujące w pojedynkę. Najchętniej wypoczywać będą w regionie Hurghady i Marsa Alam – oba kierunki leżą na afrykańskim wybrzeżu Morza Czerwonego, ale w widoczny sposób rośnie też zainteresowanie Półwyspem Synaj.
W zestawieniu pojawiają się również Włochy, dokąd Polacy chętnie wyjeżdżają zarówno na narty jak i na city breaki – w tym wypadku mówimy głównie o południowych regionach kraju. Co ciekawe, wśród najchętniej wybieranych kierunków pojawia się też Turcja, a konkretnie Riwiera Turecka. W okresie zimowym klienci korzystają przede wszystkim z atrakcji hotelowych – to czas, kiedy w bardziej przystępnych cenach niż latem można wypocząć w luksusowych warunkach.
Ferie w ciepłych krajach tańsze niż w 2023
Ciekawym trendem, który obserwujemy w tym roku, jest spadek średniej wartości rezerwacji. Choć w ostatnim czasie o cenach, nie tylko wyjazdów, mówi się raczej w kontekście wzrostów, to stała rozbudowa oferty, także o nowe hotele z korzystnymi cenami i wylotami z lotnisk lokalnych, sprawia, że klientom łatwiej jest znaleźć oferty dopasowane do ich budżetu.
“Największe spadki w średniej wartości koszyka widać w przypadku Egiptu. W tym roku oferta do kraju faraonów jest wyjątkowo szeroka z kilku powodów. Z jednej strony to efekt zwiększenia liczby wylotów do najpopularniejszych kurortów i poszerzenia przez organizatorów oferty hotelowej o obiekty także z nieco niższej półki cenowej. Z drugiej – efekt ustabilizowania kursów walut i cen paliwa lotniczego. Pamiętajmy, że turystyka to zespół naczyń połączonych, gdzie każda składowa ma wpływ na końcową cenę pakietu oferowanego klientom” – tłumaczy Anna Podpora, Head of Product Development w Wakacje.pl.
Różnice w średnich wartościach w pozostałych kierunkach to znów wynik kilku wypadkowych. Na ostateczną cenę za całą rezerwację wpływ mają długość przelotu, która determinuje cenę biletu lotniczego, ale też rodzaj zakwaterowania. W przypadku rodzin często mówimy o obiektach wyższej kategorii, a przynajmniej o takich, które oferują dodatkowe atrakcje dla dzieci i wyżywieniu w formie all inclusive. Przy parach i singlach w kierunkach, które szczególnie o tej porze roku zachęcają do zwiedzania lub uprawiania turystyki aktywnej, częściej klienci decydują się na obiekty mniejsze, także z innym rodzajem wyżywienia – zamiast opcji „wszystko w cenie” kupowane są dwa posiłki dziennie lub pobyty ze śniadaniami, a nawet bez nich.
W ogólnym zestawieniu najczęściej wybieranych form wyżywienia dominuje jednak all inclusive, co wynika z rodzaju oferty w najpopularniejszych kierunkach wybieranych na zimowy wypoczynek.
Zimowe wyjazdy planowane wcześniej
Jak wynika ze statystyk Wakacje.pl, klienci polskich biur podróży znów kupują wycieczki z dużym wyprzedzeniem. Ponad 40 proc. zdecydowało się zarezerwować wyjazd na ponad 91 dni wcześniej, a niemal 25 proc. do dwóch miesięcy przed rozpoczęciem wyjazdu.
– Im wcześniej, tym taniej – zasady tej nauczyli się nie tylko touroperatorzy, którzy przy rezerwacjach z dużym wyprzedzeniem są w stanie zaoferować klientom atrakcyjne ceny, dobrze znają ją również klienci. Ostatnie sezony, szczególnie letnie, pokazują, że nie warto czekać do ostatniej chwili na przeceny, bo po pierwsze jest o nie coraz trudniej, po drugie tuż przed wylotem oferta się kurczy, a wtedy trudno znaleźć propozycję, która będzie spełniała oczekiwania względem odpowiedniego stosunku ceny do jakości – zauważa Anna Podpora.
Na ferie najchętniej na tydzień
Zimą, podobnie jak latem, klienci najczęściej decydują się na wycieczki tygodniowe. W tym względzie widzimy nawet niewielki wzrost popytu rok do roku. O ile przy podróżach do krajów basenu Morza Śródziemnego nie ma w tym nic zaskakującego, to niektórych dziwić może gotowość Polaków do wyjechania na takie wczasy również do dalekich krajów. Jest to jednak coraz popularniejsze dzięki bezpośrednim przelotom, także z lotnisk lokalnych. Dzięki temu czas podróży się skraca, a komfort zwiększa.
60 proc. poleci z Warszawy lub Katowic
Wśród najczęściej wybieranych kierunków na ferie zimowe znalazły się destynacje lotnicze, nie dziwi więc, że 95 proc. klientów na swój urlop poleci. Na dojazd własny – tu mowa o kierunkach narciarskich, zdecydowało się 5 proc. turystów. Tradycyjnie większość, bo prawie 60 proc. na swój zimowy urlop wyruszy z Lotniska Chopina w Warszawie lub z Katowic. Trzecim najpopularniejszym lotniskiem w feryjnym zestawieniu jest Gdańsk, na czwartym miejscu znalazł się Poznań, a na piątym Wrocław. Część kierunków realizowana w ramach lotów przesiadkowych
“Z każdym rokiem oferta biur podróży staje się coraz bogatsza i bardziej urozmaicona. To efekt rosnącego zainteresowania Polaków wycieczkami zorganizowanymi, co znajduje odzwierciedlenie chociażby w bardzo dobrych wynikach branży w minionym sezonie. Widzimy, że klienci chętnie korzystają z usług agentów turystycznych, bo bazując na ich wiedzy i doświadczeniu łatwiej wybrać odpowiednią opcję spełniającą specyficzne wymagania. Powiększa się też grupa osób, które chcą wyjazd zarezerwować samodzielnie, bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze, czują jednak potrzebę zasięgnięcia zdania u sprawdzonego partnera. Temu, między innymi, służy sekcja z opiniami w serwisie wakacje.pl, które są źródłem cennej wiedzy przydatnej przy podejmowaniu decyzji o kolejnej podróży” – podsumowuje Dominik Miłowski.
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
Odkryj uroki Korei Południowej. Co warto zobaczyć w Incheon i Gangwon?
Korea Południowa to kraj, który łączy nowoczesność z głęboką historią, oferując zarówno…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
7 listopada 2024
Dlaczego warto kupić technologię Huawei w Black Friday?
Dowiedz się, dlaczego technologia Huawei to najlepszy wybór na zakupy w Black Friday.…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2024
Niemiecka Centrala Turystyki uruchamia interaktywną platformę dla branży turystycznej
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) odświeża swój format warsztatów turystyki przyjazdowej…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
24 października 2024
Promocja Polski przez sport. POT i PZT podpisują umowę o współpracy
Polska Organizacja Turystyczna (POT) oraz Polski Związek Tenisowy (PZT) ogłosiły…
0 Komentarzy2 Minuty
23 października 2024
DZT wprowadza AI-Influencerkę do promocji turystyki
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uruchamia swój pierwszy projekt AI-Influencer,…
0 Komentarzy4 Minuty
18 października 2024
W sobotę 19 października rusza Królewski Ogród Światła w Wilanowie
Już po raz trzynasty Królewski Ogród Światła w Wilanowie otworzy swoje bramy dla…
0 Komentarzy2 Minuty
18 października 2024
Polska na targach IMEX America 2024: nowe kontakty i rosnąca pozycja w branży MICE
Targi IMEX America – jedno z ważniejszych wydarzeń dla branży spotkań i eventów na…
0 Komentarzy4 Minuty