Wakacje.pl: Turcja, Grecja i Egipt wzięły 61,7 proc. rynku
Wśród klientów Wakacje.pl, największym zainteresowaniem cieszyła się Turcja (24,9 proc. udziału w sprzedaży), która w trakcie sezonu ostro walczyła o pierwsze miejsce w rankingach sprzedaży z Grecją. Na trzeciej pozycji pod względem popularności znalazł się Egipt. Te trzy kierunki odpowiadały za 61,7 proc. sprzedaży. Pierwszą piątkę zamykają Hiszpania i Bułgaria.
W pierwszej dziesiątce znalazły się też Dominikana, Cypr, Tunezja, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Porównując powyższe dane do dziesiątki najpopularniejszych krajów w 2020 roku, okaże się, że zmianę widać już przy pierwszej pozycji – podczas gdy w 2020 roku najczęściej wybieranym krajem na wypoczynek była Grecja, a na drugim Turcja, to w 2021 roku kraje te zamieniły się miejscami.
Natomiast w zeszłym roku udział Turcji w całkowitej sprzedaży wzrósł rok do roku o 2,82 pkt. proc., a Grecji spadł o 3,15 pkt. proc. Egipt utrzymał swoją pozycję, a sprzedaż była większa o 2,42 pkt. proc. rok do roku.
Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl, powiedziała: „W 2021 roku Polacy chętniej niż przed rokiem korzystali z usług agentów turystycznych. Nie ma w tym nic zaskakującego, w końcu wycieczki zorganizowane są najbezpieczniejszą formą podróżowania.”
Zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne. Wakacje.pl, największy multiagent turystyczny w Polsce, w 2021 roku zanotował wyraźny wzrost obrotów wobec 2020 roku. W zeszłym roku były one ponad dwukrotnie wyższe rok do roku.
Polacy wydawali więcej na podróże
W zeszłym roku klienci byli skłonni wydać na swój urlop więcej niż przed rokiem. Średnio na rezerwację było to 6 814,09 zł wobec 5 707,95 zł w 2020 roku.
Jolanta Kołodziejczyk skomentowała: „Wyższa wartość koszyka zakupowego to wynik kilku zmiennych. Polacy decydowali się na pobyty w obiektach o wyższym standardzie, często pięciogwiazdkowych z wyżywieniem w formie all inclusive, po drugie w dalszym ciągu popularne były podróże do dalekich krajów, które choćby z uwagi na dłuższy lot są droższe od podróży do basenu Morza Śródziemnego.”
W przypadku Turcji średnio na rezerwację dla dwóch osób klienci przeznaczali 5 387 zł (4 910 zł w 2020 roku), dla dwójki dorosłych i dziecka było to 7 666 zł, przy czterech osobach w konfiguracji dwoje dorosłych i dwoje dzieci 9 633 zł, a przy trójce dzieci podróżujących z rodzicami 12 310 zł.
Przy wyjeździe do Grecji para wydawała przeciętnie 5 926 zł, rodzina z jednym dzieckiem 8 138 zł, a z dwójką 10 207 zł.
W wypadku wyjazdów do Egiptu było to odpowiednio 5 539 zł dla dwóch osób, 7 339 zł dla rodziców z dzieckiem i 9 247 zł dla czterech osób (2+2).
Najpopularniejsze miesiące letnie
Tradycyjnie najwięcej osób kupiło wycieczkę w trzecim kwartale roku, na który przypadło 42,4 proc. sprzedaży zrealizowanej w Wakacje.pl. Na lipiec przypadło 15,6 proc. sprzedaży, drugim najpopularniejszym miesiącem na kupowanie wycieczek był czerwiec (15,1 proc.), a trzecim sierpień (14,8 proc.). Co ważne, w zeszłym roku udało się nieco wydłużyć sezon, dzięki czemu samoloty latały do kierunków typowo wakacyjnych w październiku (8 proc.) i na początku listopada (6,3 proc.). Dobry był także maj, kiedy kupionych zostało 10,5 proc. podróży z terminem realizacji do końca 2021 roku.
Analizując daty wylotu, najwięcej osób wyjechało w sierpniu (21 proc.), a potem w lipcu (18,7 proc.) i we wrześniu (14,6 proc.). Czwartym najczęściej wybieranym miesiącem na podróż był czerwiec (9,13 proc.), a piątym październik (6,6 proc.).
Krótkie okienko rezerwacji
2021 rok był jednocześnie czasem popularności last minute i rezerwacji dokonywanych na kilka tygodni przed wylotem. 23 proc. sprzedaży przypada na zamówienia składane w okresie do 7 dni przed rozpoczęciem podróży, ale 24 proc. w okresie od 31 do 90 dni wcześniej. Na trzecim miejscu w tym zestawieniu znalazły się wycieczki kupowane na 15-30 dni przed wyjazdem (20 proc.).
Przede wszystkim – samolot
Nie ma natomiast żadnego zaskoczenia przy wyborze rodzaju transportu. Na pierwszym miejscu znalazły się wycieczki lotnicze (93,62 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów), na drugim te z dojazdem własnym (4,84 proc.), a na trzecim imprezy autokarowe (1,53 proc.). Widać natomiast, że wzrosło zainteresowanie podróżami lotniczymi, a spadło tymi z dojazdem własnym.
Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl, podkreśliła: „W 2020 roku, choć wycieczki samolotowe były najczęściej wybieranymi przez klientów Wakacje.pl, to większym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się podróże z dojazdem własnym. Od zeszłego roku obserwujemy powrót popularności wyjazdów lotniczych do wcześniejszych poziomów, stąd wzrosty w tym segmencie, a spadki udziałów ofert z dojazdem samochodowym”
Pary lub czwórki rodzinne
W 2021 roku klienci biur podróży najchętniej podróżowali we dwoje – takie rezerwacje odpowiadały za 69 proc. sprzedaży.
Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z jednym dzieckiem (17 proc.), na trzecim z dwójką dzieci (13 proc.). Co ciekawe, rok do roku o 8,4 pkt. proc. spadł udział w sprzedaży wyjazdów dla par, a o 4,7 pkt. proc. wzrósł w przypadku wycieczek dla dwojga dorosłych i dziecka.
Wzrost – o 3,6 pkt. proc. – zanotowano także w przypadku wyjazdów 2+2 (rodzice i dwójka dzieci).
Sidem dni all inclusive
W 2021 roku Polacy najchętniej wyjeżdżali na tygodniowe wakacje – takich rezerwacji było zdecydowanie najwięcej, bo aż 69,1 proc.
Na drugim miejscu znalazły się pobyty o niestandardowej długości 8-13 dni (17,1 proc.), na trzecim typowe 14-dniowe (6,3 proc.), a na czwartym krótkie wypady połączone z 3-6 noclegami (5,9 proc.).
Klienci Wakacje.pl decydowali się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive lub ultra all inclusive – na te formy wyżywienia łącznie przypadło nieco ponad 81 proc. rezerwacji (prawie 76 proc. w 2020 roku).
Dwa posiłki dziennie zamawiało 11 proc. podróżnych, na same śniadania zdecydowało się trochę powyżej 4 proc. osób.
Jolanta Kołodziejczyk zaznaczyła: „All inclusive to już od kilku lat najpopularniejsza forma wyżywienia wybierana przez klientów biur podróży. Na taką formułę decydują się nie tylko rodziny z dziećmi, ale też pary i single. W tym roku zyskała szczególnie na znaczeniu, bo część osób wolała spędzać urlop w hotelowych resortach, które działały wedle ściśle określonych protokołów sanitarnych. Stosowne wytyczne przygotowały władze wszystkich najważniejszych krajów turystycznych.”
Last minute droższe
Anna Podpora powiedziała: „Z naszych analiz wynika, że w szczycie sezonu oferty rezerwowane na kilka dni przed wylotem były droższe o kilkaset złotych od osoby niż kupowane na co najmniej miesiąc wcześniej. W niektórych przypadkach różnice w cenie przekraczały nawet tysiąc złotych od osoby przy tych samych lub bardzo zbliżonych parametrach podróży.
Obecnie obserwujemy, że wyjazdy do tych samych miejsc w przedsprzedaży na Lato 2022 są tańsze niż last minute, które można było „złapać” w minionym sezonie wakacyjnym. Jeśli zatem zależy nam na atrakcyjnej cenie, nie warto zwlekać z decyzją o rezerwacji.”
POWIĄZANE WPISY
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty
13 listopada 2024
Malta stawia na turystykę militarną
Maltańska Organizacja Turystyczna, we współpracy z Heritage Malta oraz Commonwealth War…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2024
Fundacja Happy Kids i Rainbow wysyłają mamy zastępcze na wakacje
Pracują 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Bez urlopów, bez L4, bez wolnych…
0 Komentarzy3 Minuty