Wakacje w Rimini po rewolucji – jakie wprowadzono zmiany

Wakacje w Rimini będą wyglądać inaczej
Andrea Gnassi, burmistrz Rimini/fot. materiały prasowe

Bez dyskotek, siatkówki plażowej, stewardami na plaży, 18 metrami kwadratowymi na parasol, ale z otwartymi restauracjami, muzeami, nowymi atrakcjami – tak będzie wyglądało tegoroczne lato w Rimini – powiedział w rozmowie z przedstawicielem redakcji portalu WaszaTurystyka.pl, Andrea Gnassi, burmistrz miasta Rimini oraz przedstawiciel regionu Romagna i Wybrzeża Adriatyku.

W 2019 roku Rimini odwiedziło 1 903 553 turystów (o 2,5 proc. więcej niż w roku 2018). To był najlepszy rok, od 2000 roku, w którym Isat prowadzi badania statystyczne. Wykupili oni 7 544 070 noclegów (wzrsot o 1,1 proc.). Według włoskich danych Istat, było to jedyne miasto w prowincji, które odnotowało wzrost liczby rezerwacji noclegów (Riccione -0,1 proc., Bellaria-Igea Marina -0,6 proc., Cattolica -1,1 proc., Misano Adriatico -0,5 proc.).

Udany rok 2019

W samym Rimini 30,5 proc. wszystkich wykupionych w 2019 roku noclegów zarezerwowali goście zagraniczni. Najwyższy wzrost odnotowano wśród turystów z Polski – 31,3 proc. – wykupili oni 137 696 noclegów. Największą grupę stanowili turyści z Rosji – 468 013 gości (wzrost o 6,5 proc.), niewiele mniej było Niemców – 400 753 (+1,6 proc.).

„Możemy dzielić czas w turystyce na okres przed i po pandemii. Każdy, kto spodziewa się powrotu do sytuacji sprzed wybuchu COVID-19, nie wprowadzając środków bezpieczeństwa, popełnia błąd.

Bezpieczne Dolce VIta

Mówimy o sobie, że jesteśmy „krainą słodkiego i bezpiecznego La Dolce Vita”. Właśnie dlatego w Rimini odnawiamy miasto i realizujemy projekty mające na celu przebudowę nadbrzeża i powiększenie przestrzeni plażowych. Dzięki temu, zachowując dystans społeczny, będzie można doświadczyć naszych atrakcji w inny, bezpieczniejszy sposób” – powiedział Gnassi.

 Z badań przeprowadzonych w ostatnich dniach wśród organizatorów wycieczek na Riwierze Romańskiej wynika jednak, że ponad 80 proc. wszystkich miejsc noclegowych (hoteli, kempingów i wiosek turystycznych) zostanie ponownie otwartych już tego lata. Bary, kawiarnie i restauracje są już otwarte od 18 maja.

 Rimini Open Space

Zapytany o to, jak Rimini przygotowuje się do powrotu turystów, Andrea Gnassi, powiedział: „W gminie Rimini rozpoczynamy obecnie tzw. projekt „Rimini Open Space”, pozwalający mieszkańcom, barom, klubom zlokalizowanym nad morzem i w historycznym centrum, na powiększanie stołów i wspólnych przestrzeni, tak aby umożliwić zabawę i przebywanie w otwartej przestrzeni, która doskonale odpowiada krajowym i regionalnym zasadom bezpieczeństwa. Właśnie zakończyliśmy renowację oryginalnego zamku Malatesta w centrum miasta, który jest teraz otoczony ogromnym terenem zielonym, idealnym do piknikowania i wypoczynku na świeżym powietrzu. Pod koniec czerwca otworzymy pierwszą część „Parco del Mare”, tzw. Sea Park. Do użytku pieszych oddamy fragment nowego nadbrzeża. Turyści znajdą tam tereny zielone, obiekty sportowe i wellness oraz centra rozrywkowe. W tym sezonie będziemy również mocno koncentrować się na promowaniu naszej plaży, która dzięki popełnionym inwestycjom stanie się największą i najbezpieczniejszą plażą w Europie.

Stewardzi na plażach

Od 30 maja wszystkie plaże w Rimini są gotowe do ponownego uruchomienia.

Nowością 2020 roku na plażach Rimini są stewardzi – wyszkoleni pracownicy, którzy witają gości i wyjaśniają wszystkie zasady bezpieczeństwa. Stewardzi odprowadzają gości do parasoli lub leżaków. Dodatkowo, wszędzie, gdzie to możliwe, informujemy o zasadach, których należy przestrzegać. W razie jakichkolwiek wątpliwości stewardzi pozostają do dyspozycji turystów.

Andrea Gnassi powiedział: „Miejsce na plaży w tym sezonie należy zarezerwować z wyprzedzeniem – online lub telefonicznie. Preferowane są szybkie płatności online przez strony rezerwacyjne.

Rimini otworzyło sezon letni
W tym roku plaże w Rimini nie będą wyglądały, jak w poprzednich latach/fot. AG

Na całym Wybrzeżu Romanii, minimalna powierzchnia dla każdego parasola wynosi od 12 metrów kwadratowych do 20 metrów kwadratowych, a odległość między nimi musi wynosić ok. 3-4 m. Tylko w Rimini zdecydowaliśmy się na 18 metrów kwadratowych powierzchni na jeden parasol/leżak w celu zagwarantowania odwiedzającym maksymalnego bezpieczeństwa. Również leżaki są obowiązkowo odseparowane od siebie, o co najmniej 1,5 metra. Zasady te nie dotyczą osób z tej samej rodziny.

Kolejną wprowadzoną i obowiązkową zasadą jest regularna dezynfekcja: leżaków, krzeseł, stołów, sprzętu pływającego czy łodzi. Sprzęty są czyszczone codziennie i regularnie dezynfekowane. Jeśli chodzi o toalety i prysznice – tu również obowiązują zasady codziennego mycia oraz regularnego dezynfekowania.

Inne zwyczaje w barach

Gnassi podkreślił: „Zmianom uległ również serwis restauracji i beach barów. Ty zamawiasz, a Twój lunch lub napój jest dostarczany przez obsługę do Twojego leżaka. Klasyczny lunch w barze lub restauracji nadal będzie możliwy, ale z pewnymi ograniczeniami: można usiąść tylko wtedy, gdy stoły są odpowiednio rozmieszczone, a liczba gości w restauracji nie przekracza ustalonych norm.”

Wstęp na place zabaw jest ograniczony do określonej liczby dzieci (oczywiście pod nadzorem rodziców). Zabawki i sprzęty są codziennie myte i regularnie dezynfekowane. Animatorzy również przyjmują mniejszą liczbę dzieci. Na tę chwilę nie ma niestety pozwolenia na przyjęcia i większe wspólne zabawy.

Jeśli chodzi o gry plażowe i sporty, sportów, przede wszystkim rekomendujemy zachowanie odpowiedniego dystansu i wybór właściwego miejsca. Dozwolone są indywidualne gry 1:1 i indywidualne sporty wodne, jak pływanie, windsurfing, SUP i kitesurfing, ale zawsze z zachowaniem dystansu. W tym roku nie ma możliwości grupowego uprawiania sportu i wspólnych zajęć oraz rozgrywek, takich jak siatkówka plażowa, piłka nożna itp. – dodał Andrea Gnassi.

Bez dyskotek

Niestety, w tym roku wszelkie zabawy taneczne i klasyczne imprezy zostają zawieszone. Imprezy muzyczne będą jednak organizowane, ale na innych zasadach. Będą to wydarzenia tylko dla „słuchania” i z miejscami siedzącymi, które gwarantują dystans społeczny. Ze względów bezpieczeństwa nie będzie spotkań tanecznych, happy hours czy degustacji w formie bufetu.

Otwarcie atrakcji turystycznych i muzeów

2 czerwca zostały ponownie otwarte dla turystów Muzeum Miejskie i obszar archeologiczny Domus del Chiurugo. Pod koniec tego roku planowane jest otwarcie nowego miejsca w Rimini – Muzeum Felliniego.

Gnassi zaznaczył: „Zgodnie z komunikatami rządu, parki rozrywki mogą być ponownie otwarte od 25 maja, jednak większość z nich potrzebuje więcej czasu na reorganizację, aby zagwarantować bezpieczną zabawę. Wśród głównych zasad bezpieczeństwa w kontekście atrakcji turystycznych i muzeów tego lata można wskazać: kupowanie biletów online, ograniczenie liczby odwiedzających, regularna dezynfekcja czy ograniczenia w zajęciach dla dzieci i dorosłych. W tym roku nie będzie tłumnych imprez czy eventów kulinarnych, ale do dyspozycji pozostaje rozrywka w pozycji siedzącej
z zachowaniem 1 metra odległości od następnej osoby.

 Andrea Gnassi podsumował: „Wiemy, że  będzie bardzo ciężko – ten sezon będzie się różnił od poprzednich. Reagujemy jednak na obecną sytuację i otwieramy turystom możliwość odwiedzin Rimini z zachowaniem bardzo wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości. Nie tylko reagujemy na aktualną sytuację, ale także przekształcamy miasto z myślą o zrównoważonym rozwoju Rimini.”

Wierzymy w gości zagranicznych

 Zapytany o turystów zagranicznych, Gnassi odpowiedział: „Wierzę, że mimo względnie surowych zasad podróżowania między krajami, turyści zagraniczni będą nadal przyjeżdżać do Rimini latem 2020 roku. Turyści, którzy najchętniej odwiedzają nasz region, pochodzą zwykle z krajów niemieckojęzycznych i z Europy Wschodniej. Zrobimy wszystko, aby nasi goście nie przegapili w tym roku okazji do poznania jeszcze piękniejszego i bardziej bezpiecznego Rimini.

Na rynkach zagranicznych będziemy realizować wszystkie rozpoczęte od kilku lat projekty i kampanie promocyjne. Z niczego nie rezygnujemy, wręcz przeciwnie, wzmocnimy promocję turystyczną, ponieważ mamy nowe atrakcje do zaprezentowania światu – rozbudowana plaża czy Muzeum Federico Felliniego. Na rynkach niemieckich oraz na rynkach Europy Wschodniej, współpracujemy z Regionalnym Biurem Turystyki Apt Servizi. Do komunikacji wykorzystujemy różne kanały i narzędzia. Największą wagę przykładamy do relacji z mediami i dziennikarzami, poprzez bieżącą komunikację oraz tzw. press tripy, podczas których zapraszamy dziennikarzy do naszego regionu.

Rimini promuje się również na terenie kraju. Na włoskim rynku uczestniczy w kampaniach promocyjnych, które Region Emilia Romagna (Apt servizi)  realizuje w telewizji i w innych mediach. Od lat inwestuje też w dwutorowy rozwój Rimini: renowacja historycznej części miasta i przebudowa nadbrzeża.