Warimpex traci przez sytuację w Rosji
Trudna sytuacja na rynku rosyjskim i osłabienie rubla wywierają w dalszym ciągu wpływ na wynik spółki Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG. Wyniki hoteli niezwiązanych z Rosją były dobre na wszystkich rynkach – obłożenie i ceny pokoi w większości hoteli wzrosły, a wskaźnik zysku NOP na każdy dostępny pokój wzrósł o 14 proc.
Spółka działa w 7 krajach europejskich. Do najbardziej spektakularnych hoteli, których Warimpex jest właścicielem, współwłaścicielem lub podmiotem prowadzącym, należą: hotel andel’s w Łodzi, hotele marki angelo w Pradze, Pilźnie i Katowicach, hotel lotniskowy marki angelo w Bukareszcie, hotel Kempinski w Wiedniu, hotel Crowne Plaza na terenie AIRPORTCITY St. Petersburg oraz hotel InterContinental w Warszawie.
Słaby rubel spowodował niestety spadki przychodów ze sprzedaży w hotelach w Petersburgu i Jekaterynburgu. Przychody ze sprzedaży w hotelach rosyjskich były niższe od ubiegłorocznych w tym samym okresie o ok. 34 proc.. Również sytuacja w hotelu Dvorak w czeskich Karlovych Varach nie wykazała do tej pory oznak poprawy. Chociaż hotel skierował swoją ofertę również do gości spoza Rosji, nowa strategia nie znalazła jeszcze odzwierciedlenia w przychodach ze sprzedaży. W konsekwencji hotel Dvorak zanotował spadek przychodów o ok. 36 proc..
Ta sytuacja wywarła następujący wpływ na wyniki za trzy pierwsze kwartały 2015 r.: Całościowe przychody ze sprzedaży w segmencie hoteli spadły w tym okresie o 12 proc., do 41,6 mln EUR. Przychody ze sprzedaży spadły o 18 proc., z 55,9 mln EUR do 46,1 mln EUR. Wskaźnik EBITDA wzrósł co prawda o 19 proc., z 13,6 mln EUR do 16,3 mln EUR, ale EBIT spadł z 4,5 mln EUR do minus 13,0 mln EUR. To obniżenie wynika głównie z ujemnego wyniku odpisów amortyzacyjnych i korekt wartości aktywów. Wynik z działalności finansowej z uwzględnieniem joint ventures pogorszył się z minus 16,2 mln EUR do minus 18,7 mln EUR. Warto jednak zwrócić uwagę, że ta zmiana, na którą negatywny wpływ miały wahania kursowe, ma charakter niepieniężny. Wynik z joint ventures wzrósł z 1,1 mln EUR do 11,6 mln EUR, dzięki sprzedaży hotelu andel’s Berlin. Ostatecznie – w związku z ujemnymi efektami wyceny aktywów i różnic kursowych – Grupa Warimpex odnotowała ujemny wynik netto za okres, w wysokości minus 31,6 mln EUR, w porównaniu z minus 10,9 mln EUR w roku ubiegłym.
Franz Jurkowitsch, prezes Warimpex, powiedział: „Chociaż poprawa sytuacji gospodarczej w Rosji według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego w dalszym ciągu jest bardzo niepewna i uzależniona głównie od czynników geopolitycznych, to widać »światełko w tunelu«. Eksperci MFW prognozują minimalny wzrost w 2016 r. na poziomie 0,5 proc.. Taka perspektywa napawa nas optymizmem na nadchodzący rok, gdyż w przypadku poprawy sytuacji gospodarczej, będziemy notować wzrosty wartości aktywów.”
Mimo skutków trudnej sytuacji na rynku rosyjskim, spółce Warimpex udało się też osiągnąć kilka znaczących sukcesów – zarówno po stronie transakcyjnej, jak i deweloperskiej. Pod koniec września nastąpiła sprzedaż, na rzecz prywatnego inwestora, większościowego udziału w hotelach angelo i Liner na terenie międzynarodowego portu lotniczego Kolcowo w Jekaterynburgu. Niedawno przekazano najemcy także wyremontowany biurowiec Erzsébet Office w Budapeszcie. W Berlinie na początku września dokonano natomiast zamknięcia transakcji sprzedaży hotelu andel’s, która przyniosła ok. 10 mln EUR zysku.
Franz Jurkowitsch skomentował: „Wycofanie się z Jekaterynburga nie oznacza wyjścia z Rosji, która pozostanie jednym z naszych głównych rynków, gdzie kontynuujemy z sukcesem rozwój projektu AIRPORTCITY St. Petersburg i gdzie wciąż dostrzegamy ogromny potencjał. Pod koniec czerwca ukończono na tym terenie biurowiec Zeppelin, a najemcy już się do niego wprowadzili. Zamierzamy kontynuować nasze aktualne projekty deweloperskie w ramach istniejących możliwości i wykorzystywać dobry klimat transakcyjny także w przyszłości, dokonując racjonalnych sprzedaży nieruchomości. Równocześnie stale pracujemy nad poprawą wyników naszych hoteli i wzmocnieniem naszych podstaw finansowych.”
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
B&B Hotels Polska podsumowuje rok 2024 i zapowiada dalszy rozwój
Sieć B&B Hotels realizuje założenia strategii dla polskiego rynku, mówiącej o…
0 Komentarzy4 Minuty
17 stycznia 2025
a&o Hostels otwierają drugi obiekt w Belgii
Europejska sieć hosteli otworzyła swój 42. obiekt, znajdujący się w stolicy Belgii.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 stycznia 2025
All: w 2025 więcej wellness, kultury i ekologicznych rozwiązań
Rok 2024 był punktem zwrotnym w globalnej turystyce. Wrócono niemal całkowicie do…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Ferie 2025: coraz mniej wolnych miejsc, a ceny rosną
Do rozpoczęcia ferii zimowych w Polsce pozostało kilka dni. Jako pierwsi, swój zimowy…
0 Komentarzy4 Minuty
15 stycznia 2025
Tribe debiutuje w Polsce. Trwa nabór do zespołu nowego hotelu
Tribe designerska i lifestylowa marka hotelarska grupy Accor przygotowuje swój debiut w…
0 Komentarzy1 Minuty
14 stycznia 2025
IGHP: udany rok 2024 w hotelach
Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej…
0 Komentarzy9 Minuty
9 stycznia 2025
PHH: Courtyard, Renaissance i Hampton liderami w swoich segmentach
Wszystkie trzy warszawskie hotele przylotniskowe należące do Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
Władysław Grochowski przedstawia plany Arche na 2025. Pięć nowych hoteli rocznie i rozwój EkoFarmy
Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz największy w…
0 Komentarzy7 Minuty
18 grudnia 2024
Monika Wacowska-Maciąg na czele dwóch hoteli Leonardo Boutique w Krakowie
Monika Wacowska-Maciąg od grudnia 2024 roku objęła stanowisko hotel managera w Leonardo…
0 Komentarzy2 Minuty