Według Polaków do all inclusive warto dopłacić ok 500 zł. Wybierają ten typ wypoczynku nie tylko ze względu na alkohol
Wbrew obiegowym opiniom alkohol jest jednym z mniej istotnych powodów, dla którego decydujemy się na wakacje all inclusive – wynika z badania społecznego Travelplanet.pl, przeprowadzonego u progu letniego sezonu turystycznego. Najważniejsze są beztroskie i bezpieczne wakacje. Warto do nich dopłacić ok. 500 zł za osobę w porównaniu do wypoczynku ze śniadaniami i obiadokolacjami.
Jak wynika z badań, 15 proc. Polaków, nie zetknęło się z terminem „all inclusive”. Według wieloletnich statystyk rezerwacyjnych urlop tego typu wybiera ok. 85 proc. klientów biur podróży. To formuła, w której w zasadzie wszystko, co jest związane z pobytem, jest już zawarte w cenie wycieczki – łącznie z napojami alkoholowymi.
Ten bonus, wbrew stereotypowemu postrzeganiu all inclusive, jest ważny dla co piątego respondenta. Co zatem sprawia, że w biurach podróży od lat utrzymuje się rekordowy popyt na urlopy all inclusive? Odpowiedź przynoszą przeprowadzone w czerwcu badania społeczne, wykonane dla Travelplanet.pl przez pracownię Research Partner.
Najważniejsze pełne wyżywienie
Prawie połowie respondentów wczasy all inclusive kojarzą się z brakiem ograniczenia w konsumpcji jedzenia i napojów bezalkoholowych. 1/3 badanych uważa, że to pomysł na beztroskie wakacje. I wcale nie są one podkreśleniem zamożności czy luksusem dla wybranych (tak uważa odpowiednio 10 i 22 proc. badanych).
Ci, którzy byli na wakacjach all inclusive bądź choćby ze słyszenia wiedzą co one oznaczają, za najważniejsze elementy takiego pakietu uważają pełne wyżywienie w formie bufetu (69 proc.). Dla prawie połowy ankietowanych istotny jest bezpłatny serwis plażowy i basenowy oraz nielimitowany dostęp do napojów bezalkoholowych. Bezpłatny alkohol za istotny element pakietu uznało niespełna 20 proc. badanych.
Sposób na kontrolę wydatków
44 proc. potencjalnych i rzeczywistych klientów biur podróży jest skłonne dopłacić przynajmniej 500 zł od osoby do wakacji ze śniadaniami i obiadokolacjami w cenie, by zapewnić sobie beztroskie wakacje, których ostateczny koszt znają już po postawieniu stopy na pokładzie samolotu. Ale co piąty badany uważa, że taki komfort wart jest do 200 zł dopłaty do wakacji all inclusive. 8 proc. respondentów postrzega formułę all inclusive jako formę precyzyjnego zaplanowania kosztów i kontrolę wydatków.
O ile, jak wspomniano, ci, którzy kupują wakacje w biurach podróży, w lwiej części wybierają najwyższy standard wyżywienia (85 proc.), to wśród respondentów badania społecznego ten odsetek jest znacznie niższy – 1/3 respondentów skorzystała kiedykolwiek z oferty wczasów all inclusive. Prawie 60 proc. nie zrobiło tego nigdy. Warto przy tym pamiętać o innym wyniku badania, który mówi, że na zorganizowanym wypoczynku nie było nigdy 38 proc. Polaków.
Co odstrasza? Hałas i alkohol
Ci, którzy jeżdżą na wakacje, ale nie w formule all inclusive, to niemal w połowie turyści, którzy samodzielnie organizują sobie wyjazdy (45 proc.). Drugim co do ważności czynnikiem, w opinii badanych, jest zbyt wysoka cena takiego wypoczynku (42 proc.). Co piątemu badanemu stroniącemu od all inclusive przeszkadza hałaśliwa atmosfera i zbyt łatwy dostęp do alkoholu.
All inclusive nie są wymarzonymi wakacjami dla 60 proc. Polaków powyżej 55 roku życia, 64 proc. emerytów i rencistów i 67 proc. osób z wykształceniem zasadniczym oraz 71 proc. singli. Te grupy zadeklarowały, że nie skorzystają z takiej formy wczasów.
Ważny brak stresu i bezpieczeństwo
Co przekonuje do wakacji All Inclusive klientów biur podróży i co skłoniłoby tych, którzy nie decydują się na zorganizowany wypoczynek? Nie cena imprezy turystycznej, ale przede wszystkim brak stresu związanego z przygotowaniem wyjazdu. Drugim co do ważności czynnikiem jest bezpieczeństwo. To, że touroperator zorganizuje pomoc w razie nieprzewidzianych zdarzeń, przekonuje 36 proc. klientów biur podróży i przekonałoby 26 proc. potencjalnych klientów. Najmniej istotnym czynnikiem jest kwestia szybkiego odzyskania pieniędzy, gdyby wyjazd nie doszedł do skutku.
Co ciekawe, jeśli 42 proc niekorzystających z all inclusive uważa, że to zbyt drogie wakacje, to identyczny odsetek jeżdżących na takie wakacje twierdzi, że ich cena jest raptem niewiele wyższa od standardowej oferty ze śniadaniami i obiadokolacjami.
Dostęp do posiłków ważniejszy niż cena
Ale to nie koszt wycieczki jest dla nich najważniejszy, lecz nielimitowany dostęp do posiłków i napojów (58 proc.), który ma znacznie większe znaczenie niż przewidywalny koszt wakacji (37 proc.). Warto zauważyć, że na ten aspekt wakacji znacznie częściej zwracają uwagę kobiety – tu odsetek wynosi 44 proc.
Jednak tych, którzy wahają się przed zafundowaniem sobie wakacji z górnej półki, skłoniłaby przede wszystkim cena wycieczki (51 proc.), a dopiero w drugiej kolejności komfort i wygoda (46 proc.). Mało istotnym argumentem jest kontrola wydatków wakacyjnych (13 proc.) czy opieka nad dziećmi.
16 proc. ankietowanych traktuje formułę urlopu all inclusive jako komfortową bazę wypadową do uprawiania sportów itp.
Kto omija biura podróży?
Według badania Travelplanet.pl 38 proc. dorosłych Polaków nigdy nie korzystało z ofert biur podróży. To najczęściej osoby z pokolenia Y i Z (25-34 lata – 46 proc.), mieszkańcy wsi (44 proc.), z południowo-wschodniej części kraju (lubelskie – 57 proc., podkarpackie – 51 proc.), z wykształceniem podstawowym (63 proc.) i zasadniczym (43 proc.).
Na drugim biegunie są klienci biur podróży korzystający z najbardziej luksusowej formuły wypoczynku. To przede wszystkim osoby dobrze wykształcone (licencjat – 42 proc., wyższe – 45 proc.) i takie, których dochód netto na osobę wynosi co najmniej 5500 zł (49 proc.). I regularnie korzystają z usług biur podróży. 2-4 lata temu było to 59 proc. badanych, w ubiegłym sezonie – 78 proc.
Badanie zostało przeprowadzone przez Research Partner na Panelu Badawczym ARIADNA w dniach 14-17.06.2024, na ogólnopolskiej próbie 1049 osób w wieku 18+, dobranej według reprezentacji w populacji Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
Zimowe wydarzenia w Trentino: od Pucharu Świata po Tour de Ski
Trentino, region położony w północnych Włoszech w sercu Dolomitów, przygotowuje się na…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2024
Hilton w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Nowe hotele w sieci Spark by Hilton w Polsce
Hilton otwiera dwa nowe hotele w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Obiekty te, oferujące…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty