Według Polaków do all inclusive warto dopłacić ok 500 zł. Wybierają ten typ wypoczynku nie tylko ze względu na alkohol
Wbrew obiegowym opiniom alkohol jest jednym z mniej istotnych powodów, dla którego decydujemy się na wakacje all inclusive – wynika z badania społecznego Travelplanet.pl, przeprowadzonego u progu letniego sezonu turystycznego. Najważniejsze są beztroskie i bezpieczne wakacje. Warto do nich dopłacić ok. 500 zł za osobę w porównaniu do wypoczynku ze śniadaniami i obiadokolacjami.
Jak wynika z badań, 15 proc. Polaków, nie zetknęło się z terminem “all inclusive”. Według wieloletnich statystyk rezerwacyjnych urlop tego typu wybiera ok. 85 proc. klientów biur podróży. To formuła, w której w zasadzie wszystko, co jest związane z pobytem, jest już zawarte w cenie wycieczki – łącznie z napojami alkoholowymi.
Ten bonus, wbrew stereotypowemu postrzeganiu all inclusive, jest ważny dla co piątego respondenta. Co zatem sprawia, że w biurach podróży od lat utrzymuje się rekordowy popyt na urlopy all inclusive? Odpowiedź przynoszą przeprowadzone w czerwcu badania społeczne, wykonane dla Travelplanet.pl przez pracownię Research Partner.
Najważniejsze pełne wyżywienie
Prawie połowie respondentów wczasy all inclusive kojarzą się z brakiem ograniczenia w konsumpcji jedzenia i napojów bezalkoholowych. 1/3 badanych uważa, że to pomysł na beztroskie wakacje. I wcale nie są one podkreśleniem zamożności czy luksusem dla wybranych (tak uważa odpowiednio 10 i 22 proc. badanych).
Ci, którzy byli na wakacjach all inclusive bądź choćby ze słyszenia wiedzą co one oznaczają, za najważniejsze elementy takiego pakietu uważają pełne wyżywienie w formie bufetu (69 proc.). Dla prawie połowy ankietowanych istotny jest bezpłatny serwis plażowy i basenowy oraz nielimitowany dostęp do napojów bezalkoholowych. Bezpłatny alkohol za istotny element pakietu uznało niespełna 20 proc. badanych.
Sposób na kontrolę wydatków
44 proc. potencjalnych i rzeczywistych klientów biur podróży jest skłonne dopłacić przynajmniej 500 zł od osoby do wakacji ze śniadaniami i obiadokolacjami w cenie, by zapewnić sobie beztroskie wakacje, których ostateczny koszt znają już po postawieniu stopy na pokładzie samolotu. Ale co piąty badany uważa, że taki komfort wart jest do 200 zł dopłaty do wakacji all inclusive. 8 proc. respondentów postrzega formułę all inclusive jako formę precyzyjnego zaplanowania kosztów i kontrolę wydatków.
O ile, jak wspomniano, ci, którzy kupują wakacje w biurach podróży, w lwiej części wybierają najwyższy standard wyżywienia (85 proc.), to wśród respondentów badania społecznego ten odsetek jest znacznie niższy – 1/3 respondentów skorzystała kiedykolwiek z oferty wczasów all inclusive. Prawie 60 proc. nie zrobiło tego nigdy. Warto przy tym pamiętać o innym wyniku badania, który mówi, że na zorganizowanym wypoczynku nie było nigdy 38 proc. Polaków.
Co odstrasza? Hałas i alkohol
Ci, którzy jeżdżą na wakacje, ale nie w formule all inclusive, to niemal w połowie turyści, którzy samodzielnie organizują sobie wyjazdy (45 proc.). Drugim co do ważności czynnikiem, w opinii badanych, jest zbyt wysoka cena takiego wypoczynku (42 proc.). Co piątemu badanemu stroniącemu od all inclusive przeszkadza hałaśliwa atmosfera i zbyt łatwy dostęp do alkoholu.
All inclusive nie są wymarzonymi wakacjami dla 60 proc. Polaków powyżej 55 roku życia, 64 proc. emerytów i rencistów i 67 proc. osób z wykształceniem zasadniczym oraz 71 proc. singli. Te grupy zadeklarowały, że nie skorzystają z takiej formy wczasów.
Ważny brak stresu i bezpieczeństwo
Co przekonuje do wakacji All Inclusive klientów biur podróży i co skłoniłoby tych, którzy nie decydują się na zorganizowany wypoczynek? Nie cena imprezy turystycznej, ale przede wszystkim brak stresu związanego z przygotowaniem wyjazdu. Drugim co do ważności czynnikiem jest bezpieczeństwo. To, że touroperator zorganizuje pomoc w razie nieprzewidzianych zdarzeń, przekonuje 36 proc. klientów biur podróży i przekonałoby 26 proc. potencjalnych klientów. Najmniej istotnym czynnikiem jest kwestia szybkiego odzyskania pieniędzy, gdyby wyjazd nie doszedł do skutku.
Co ciekawe, jeśli 42 proc niekorzystających z all inclusive uważa, że to zbyt drogie wakacje, to identyczny odsetek jeżdżących na takie wakacje twierdzi, że ich cena jest raptem niewiele wyższa od standardowej oferty ze śniadaniami i obiadokolacjami.
Dostęp do posiłków ważniejszy niż cena
Ale to nie koszt wycieczki jest dla nich najważniejszy, lecz nielimitowany dostęp do posiłków i napojów (58 proc.), który ma znacznie większe znaczenie niż przewidywalny koszt wakacji (37 proc.). Warto zauważyć, że na ten aspekt wakacji znacznie częściej zwracają uwagę kobiety – tu odsetek wynosi 44 proc.
Jednak tych, którzy wahają się przed zafundowaniem sobie wakacji z górnej półki, skłoniłaby przede wszystkim cena wycieczki (51 proc.), a dopiero w drugiej kolejności komfort i wygoda (46 proc.). Mało istotnym argumentem jest kontrola wydatków wakacyjnych (13 proc.) czy opieka nad dziećmi.
16 proc. ankietowanych traktuje formułę urlopu all inclusive jako komfortową bazę wypadową do uprawiania sportów itp.
Kto omija biura podróży?
Według badania Travelplanet.pl 38 proc. dorosłych Polaków nigdy nie korzystało z ofert biur podróży. To najczęściej osoby z pokolenia Y i Z (25-34 lata – 46 proc.), mieszkańcy wsi (44 proc.), z południowo-wschodniej części kraju (lubelskie – 57 proc., podkarpackie – 51 proc.), z wykształceniem podstawowym (63 proc.) i zasadniczym (43 proc.).
Na drugim biegunie są klienci biur podróży korzystający z najbardziej luksusowej formuły wypoczynku. To przede wszystkim osoby dobrze wykształcone (licencjat – 42 proc., wyższe – 45 proc.) i takie, których dochód netto na osobę wynosi co najmniej 5500 zł (49 proc.). I regularnie korzystają z usług biur podróży. 2-4 lata temu było to 59 proc. badanych, w ubiegłym sezonie – 78 proc.
Badanie zostało przeprowadzone przez Research Partner na Panelu Badawczym ARIADNA w dniach 14-17.06.2024, na ogólnopolskiej próbie 1049 osób w wieku 18+, dobranej według reprezentacji w populacji Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Podczas konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty