Weekend majowy to polska specjalność
Trzy dni urlopu i 9 dni wolnego plus niezwykle popularna polska tradycja: wyjazdy na długi weekend majowy spowodowały, że po wycieczki w tym czasie do biur podróży ruszyło się niemal dwa razy więcej turystów niż rok wcześniej. To również doświadczenie z poprzedniego roku – łowcy ofert last minute byli wówczas mocno rozczarowani.
Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl, powiedział: „W ubiegłym roku liczącym na ciekawe oferty last minute na majówkę pozostawały w zasadzie tylko atrakcyjne cenowo wyjazdy do Egiptu, Tunezji i Turcji. Popularne europejskie destynacje już na początku kwietnia były wyprzedane, pozostawały tylko droższe wycieczki.”
Te duże wzrosty wyjeżdżających z biurami podróży to również rosnące przekonanie turystów, że przygotowane przez profesjonalistów oferty są najczęściej tańsze od samodzielnego komponowania wyjazdu (nie wspominając o możliwości ewentualnych reklamacji), w sprzedaży first minute biura stosowały również wiele zachęt, jak gwarancję stałej ceny, możliwość płacenia na raty czy bezkosztowej zamiany kierunku w razie zmiany decyzji.
Dokąd na majówkę
Grecja wciąż jest liderem popularności, ale widać znaczący jej ubytek – z 34 do 28 proc. Natomiast Turcja z impetem wraca na pozycję wicelidera. Podwojony wzrost popularności tego kierunku – z nieco ponad 10 proc. do blisko 20 proc. – robi wrażenie. Co ciekawe Hiszpania, mimo wyraźnego spadku średniego kosztu rezerwacji na osobę, straciła pozycję wicelidera przy spadku popularności rzędu 6 pkt. proc.
Egipt sprzedaje się na identycznym poziomie jak w poprzednim roku, ale tu wciąż widać oczekiwanie na korzystne oferty last minute. Tak było i w zeszłym roku, gdy na początku kwietnia cieszył się on podobną, 8-procentową popularnością by w końcowym rozrachunku zostać wiceliderem majówki, i to mimo bardzo złych informacji o tajemniczej śmierci Polki w tym kraju w kwietniu 2017 roku.
Wprowadzenie przez touroperatorów Bułgarii jako propozycji na weekend majowy w tym roku zaowocowało od razu niemal 5 proc. popularnością tego kierunku.
Uwagę zwraca pozycja Polski w pierwszej dziesiątce. To bardzo wysoka pozycja w tegorocznym rankingu, znamienne zważywszy na specyfikę rezerwacji wypoczynku w kraju – według badań MSiT tylko ok. 2 proc jeszcze w 2016 roku rezerwowało krajowy wypoczynek w biurach podróży. Klienci coraz częściej przekonują się, że oferta biura często jest bardziej korzystna cenowo od samodzielnego wyszukiwania hotelu. Co zresztą dotyczy, jak wspomniano, nie tylko krajowych wyjazdów.
Klienci biur podróży odkrywają Węgry jako ciekawy kierunek na majówkę. Stosunkowo niewielka odległość od Polski i zbliżony koszt wypoczynku do majówki w kraju spowodowały, że zwrócili oni uwagę na wiosenne uroki Balatonu (to główny kierunek wyjazdów na Węgry).
Lepszy standard za mniejsze pieniądze
Koszt tegorocznej majówki z biurami podróży w zasadzie nie uległ zmianie, ale jeśli chodzi o kierunki, za wyjazdy do Grecji klienci biur podróży płacą o ok. 200 zł więcej (teraz 2 180 zł od osoby), do Turcji o ok 90 zł więcej (1 990 zł) Egiptu ok. 50 zł więcej (2 320 zł) ale do Hiszpanii ok. 200 zł mniej (2 200 zł).
Radosław Damasiewicz dodał: „Najtańsze dostępne obecnie oferty to Grecja, od ok. 1 400 zł na osobę, ale to oferty bez wyżywienia i właśnie Hiszpania – od 1 700 d0 1 900 zł od osoby, z dwoma posiłkami.”
Jednak ogólny średni koszt wyjazdu na majówkę nie zmienił się, to 2 030 zł od osoby. Obecnie blisko 30 proc. klientów biur podróży zarezerwowało hotele 5* (podczas ubiegłorocznej majówki – 20 proc.) a blisko 42 proc – hotele 4* (50 proc.). Na noclegi w standardzie 3* zdecydowało się obecnie 28 proc. turystów (24 proc.). Ale średni koszt pobytu w hotelu 5* na tę majówkę wynosi niecałe 2 400 zł i jest to mniej o ok 50 zł niż podczas ubiegłorocznego długiego weekendu. Koszt pobytu w hotelu 4* spadł jeszcze bardziej bo aż o 100 zł od osoby – to obecnie 2 050 zł.
66 proc. klientów biur podróży zarezerwowało wyżywienie all inclusive (na majówkę 2017 – 64 proc.), wyżywienie HB, a więc śniadania i obiadokolacje – 22 proc. (23 proc.) a tylko śniadania – 9 proc. (7 proc.).
W jaki sposób udało się utrzymać w ryzach średni koszt pobytu przy wyraźnie poprawionym standardzie?
Za tym efektem stoi popularność Turcji i korzystne cenowo oferty wypoczynku w tym kraju w najwyższym standardzie oraz wprowadzenie do oferty majówkowej Bułgarii (średni koszt pobytu to niecałe 1 400 zł).
Wyjazdy dzieci na majówkę to wzrost o 65 proc. ale odsetek spadł nieznacznie – z 13 do 11 proc. ogółu wyjazdów z biurami podróży. Najchętniej turyści zbierają na Węgry i do Turcji.
POWIĄZANE WPISY
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty