Weryfikujemy: Polsce nie nakazano wycofywać przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy
W sprawie przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy przez touroperatorów nie została wszczęta procedura w sprawie uchybienia przez Polskę prawa unijnego – potwierdza Komisja Europejska. Dzisiejsze doniesienia medialne na ten temat nie znajdują uzasadnienia.
Dzisiaj rano jedna ze stacji radiowych opublikowała krótki tekst swojej brukselskiej korespondentki, o tym, że Polska ma czas do 2 czerwca, żeby się dostosować do unijnych zasad, które w ciągu 14 dni gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę, pobyt w hotelu, pociąg czy prom. Jednak Komisja Europejska nie potwierdza tej informacji.
Lista uchybień bez wzmianki o 180 dniach
Opublikowana dziś przez KE majowa lista postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego nie zawiera wspomnianego przepisu wprowadzonego w Polsce.
„Nie wiem, skąd wzięła się ta informacja. Być może korespondentka miała jakieś nieoficjalne wiadomości z Brukseli, te jednak nie znajdują potwierdzenia. We wspomnianym artykule pomieszano kilka kwestii, między innymi związanych z wydawaniem voucherów przez linie lotnicze i touroperatorów” – słyszymy od Bartosza Zadury z polskiego przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Polskie przepisy a unijna dyrektywa
Autorka rozpowszechnianego w sieci artykułu opiera swoje domysły na rozbieżności polskiej specustawy z Dyrektywą 2015/2302. Nie zwraca jednak uwagi na fakt, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej jak dotąd nie otrzymało podstaw, by przepis ten uznać za sprzeczny z dyrektywą i wezwać Polskę do jego zniesienia. Treści zawarte w artykule opublikowanym przez RMF nadal są sprawdzane.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
1 Komentarz6 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
Komisja Europejska poinformowała dzisiaj 2 lipca 2020r. że wszczyna procedurę o naruszenie prawa unijnego przeciwko 10 krajom, w tym Polsce, w związku z regulacjami dotyczącymi rozliczeń między organizatorami turystyki a podróżnymi za niewykorzystane imprezy turystyczne.
to co zrobił rząd wraz z lobby turystycznym to rażące naruszenia art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302 przedstawiciele ministerstwa, a nawet część mediów branżowych, nie widziała w tym przypadku żadnego problemu.
Klienci biur turystycznych nie są od ratowania branży turystycznej, ludzie co wy wyprawiacie rozum wam odebrało.
tak chcecie pozyskać klientów blokując im zwrot pieniędzy?!
przecież pandemia dotknęła wielu ludzi, a wielu klientów biur podróży to również przedsiębiorcy.
czemu więc klienci mają ratować cudze firmy????????????
czemu nie możemy opłacić swoich rachunków za własne pieniądze tylko mamy wspierać cudze firmy.
nigdy wam tego nie zapomnimy!