Wielki Tydzień zły dla biur podrózy

AG

W Wielkim Tygodniu ludzie mają co robić w domach a na zakupy chodzą głównie do sklepów spożywczych. W tygodniu na przełomie marca i kwietnia, liczba klientów biur podróży w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 była mniejsza aż 20,8 proc., liczba rezerwacji spadła także o minus 20,8 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8 proc. a autokarowe – 6,6 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, spadla liczba sprzedanych imprez wszystkich rodzajów: samolotowych – o minus 22 proc., autokarowych – o minus 16,7 proc, z dojazdem własnym – o minus 9,8 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to do pierwszej dziesiątki wróciło Maroko, nie ma w niej wciąż Tunezji, w pierwszej trójce ponownie nie ma Egiptu. Liderem, jedenasty tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Hiszpania, Turcja, Egipt, Bułgaria, Włochy, Portugalia, Chorwacja, Cypr, Maroko.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazły się cztery lotniska greckie i po dwa tureckie i egipskie. Pierwsza trójka to: Antalya, Heraklion, Sharm El Sheik.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – Sharm El Sheik (1 999 zł) i w Bułgarii – Burgas (2059 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2 660 zł) i na Rodos (2731 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich 30 dniach, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zima 2015 i lato 2015 zmalała o minus 3,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2014. Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o 3,1 proc., imprez z dojazdem własnym spadła aż o 23 proc., zaś samolotówki zmalały o minus 1,7 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 2,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,7 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem + 3,4 proc.). Dalej zaś: Egipt (+13,5 proc.), Turcja (+ 1,3 proc.), Hiszpania (+ 11,5 proc.), Włochy (+26,7 proc.), Bułgaria (+2,4 proc.), Tunezja (minus 19,4 proc.), Portugalia (+ 2,8 proc.), Maroko (minus 29,8 proc.) i Cypr (+5,2 proc.). Zwraca uwagę (drugi tydzień z rzędu) wzrost – o +58,7 proc .- liczby klientów kupujących wyjazdy do Niemiec , znajdujących się na 19. miejscu.