Wizz Air z zarzutami od UOKiK. Chodzi o zaniedbanie prawa konsumentów w sprawach reklamacji bagażowych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca linii lotniczej Wizz Air naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Skargi pasażerów wskazują na brak odpowiedzi na reklamacje dotyczące uszkodzeń bagażu oraz trudności w kontakcie z firmą PS. Service, która obsługuje procesy reklamacyjne w imieniu linii. UOKiK podkreśla, że Wizz Air nie zapewniał odpowiedniego nadzoru nad realizacją reklamacji, co narażało podróżnych na straty i niedogodności.
Coraz więcej pasażerów zgłasza problemy z reklamacjami dotyczącymi uszkodzonego bagażu po lotach Wizz Air. Konsumenci wskazują na brak reakcji ze strony przewoźnika oraz współpracującej z nim warszawskiej firmy PS. Service. Wobec powtarzających się skarg, prezes UOKiK postawił spółce Wizz Air Hungary zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Brak odpowiedzi, brak kontaktu
Wizz Air, korzystając z usług PS. Service, kieruje tam pasażerów chcących zgłosić problemy z bagażem, takie jak uszkodzenia czy konieczność wymiany walizek. Jednak, jak wynika z licznych skarg docierających do UOKiK, kontakt z firmą jest praktycznie niemożliwy. „Dzwonię codziennie, około 30 razy, i od dwóch tygodni nikt nie odbiera”; „Postąpiłem zgodnie z wytycznymi otrzymanymi na lotnisku. Jednakże przez ponad pół roku nie otrzymałem nawet informacji, że moje zgłoszenie zostało przyjęte” – to przykłady z wielu podobnych relacji. Konsumenci skarżą się również na brak informacji o przyjęciu ich zgłoszenia nawet przez wiele miesięcy.
Zgodnie z prawem Wizz Air, jako przewoźnik, odpowiada za proces reklamacyjny, nawet jeśli korzysta z usług podwykonawcy. Tymczasem analiza UOKiK wykazała, że spółka nie monitorowała prawidłowo działań PS. Service, ani nie miała wglądu w liczbę, treść ani w przebieg korespondencji z pasażerami. W efekcie podróżni nie tylko nie otrzymują odpowiedzi w ustawowym terminie 14 dni, ale także nie są informowani o przysługujących im prawach.
Wątpliwe praktyki reklamacyjne
Przewoźnik wymaga, aby pasażerowie, po zgłoszeniu problemu w biurze reklamacji na lotnisku i sporządzeniu raportu PIR (Property Irregularity Report), kontaktowali się z PS. Service. Jednak brak nadzoru nad tą firmą powodował trudności i opóźnienia w procesie reklamacyjnym.
„Przedsiębiorca ponosi ryzyko opóźnień związanych m.in. z obsługą reklamacji. Jeśli powierza swojemu kontrahentowi konkretne obowiązki, powinien dbać o ich prawidłowe wykonywanie. Spółka Wizz Air, pomimo otrzymania informacji o problemach z reklamacjami bagażowymi, nie wpływała na standardy pracy firmy, z którą współpracuje, ani nie dokonywała zmian w tym zakresie, przez co narażała konsumentów na straty i niepotrzebne niedogodności” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Niejasne zasady odpowiedzialności
Jak stwierdził UOKiK, Wizz Air przedstawia podróżnym informacje, które mogą wprowadzać w błąd co do odpowiedzialności przewoźnika za uszkodzenia lub utratę bagażu. Firma wskazuje, że nie odpowiada za problemy wynikające z „normalnego zużycia” bagażu czy wad materiałowych lub przeładowania, co nie znajduje oparcia w zapisach Konwencji Montrealskiej. Określa ona jasno, że przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody, które powstały w wyniku jego działań lub zaniedbań.
Ponadto Wizz Air zastrzega, że uszkodzenie musi być zgłoszone na pokładzie samolotu, co może zniechęcać pasażerów do dochodzenia swoich praw. Prezes UOKiK uznał takie zapisy za niezgodne z prawem i szkodliwe dla konsumentów.
Jeśli zarzuty wobec Wizz Air zostaną potwierdzone, spółce grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów za każdą kwestionowaną praktykę. UOKiK podkreśla, że monitoruje działania także innych linii lotniczych.
POWIĄZANE WPISY
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
OLX: Zakopane liderem wśród ulubionych kierunków Polaków
Podczas ferii zimowych 2025 większość Polaków wybierze wypoczynek w górach. Tak wynika z…
0 Komentarzy3 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Chorwacja: Polacy na czwartym miejscu wśród turystów w 2024 roku
Według danych systemu eVisitor od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku, do Chorwacji…
0 Komentarzy5 Minuty
17 stycznia 2025
Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF
Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym…
0 Komentarzy6 Minuty
16 stycznia 2025
Ryanair uruchamia loty z Lublina do Barcelony
Ryanair poinformował o letnim rozkładzie lotów na sezon 2025, obejmującym pięć kierunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Innowacyjna współpraca Coigdzie i Jakdojade. Nowe partnerstwo ułatwi planowanie czasu
Platforma Coigdzie.pl nawiązała strategiczną współpracę z Jakdojade. Dzięki temu…
0 Komentarzy3 Minuty