Wizz Air z zarzutami od UOKiK. Chodzi o zaniedbanie prawa konsumentów w sprawach reklamacji bagażowych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca linii lotniczej Wizz Air naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Skargi pasażerów wskazują na brak odpowiedzi na reklamacje dotyczące uszkodzeń bagażu oraz trudności w kontakcie z firmą PS. Service, która obsługuje procesy reklamacyjne w imieniu linii. UOKiK podkreśla, że Wizz Air nie zapewniał odpowiedniego nadzoru nad realizacją reklamacji, co narażało podróżnych na straty i niedogodności.
Coraz więcej pasażerów zgłasza problemy z reklamacjami dotyczącymi uszkodzonego bagażu po lotach Wizz Air. Konsumenci wskazują na brak reakcji ze strony przewoźnika oraz współpracującej z nim warszawskiej firmy PS. Service. Wobec powtarzających się skarg, prezes UOKiK postawił spółce Wizz Air Hungary zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Brak odpowiedzi, brak kontaktu
Wizz Air, korzystając z usług PS. Service, kieruje tam pasażerów chcących zgłosić problemy z bagażem, takie jak uszkodzenia czy konieczność wymiany walizek. Jednak, jak wynika z licznych skarg docierających do UOKiK, kontakt z firmą jest praktycznie niemożliwy. „Dzwonię codziennie, około 30 razy, i od dwóch tygodni nikt nie odbiera”; „Postąpiłem zgodnie z wytycznymi otrzymanymi na lotnisku. Jednakże przez ponad pół roku nie otrzymałem nawet informacji, że moje zgłoszenie zostało przyjęte” – to przykłady z wielu podobnych relacji. Konsumenci skarżą się również na brak informacji o przyjęciu ich zgłoszenia nawet przez wiele miesięcy.
Zgodnie z prawem Wizz Air, jako przewoźnik, odpowiada za proces reklamacyjny, nawet jeśli korzysta z usług podwykonawcy. Tymczasem analiza UOKiK wykazała, że spółka nie monitorowała prawidłowo działań PS. Service, ani nie miała wglądu w liczbę, treść ani w przebieg korespondencji z pasażerami. W efekcie podróżni nie tylko nie otrzymują odpowiedzi w ustawowym terminie 14 dni, ale także nie są informowani o przysługujących im prawach.
Wątpliwe praktyki reklamacyjne
Przewoźnik wymaga, aby pasażerowie, po zgłoszeniu problemu w biurze reklamacji na lotnisku i sporządzeniu raportu PIR (Property Irregularity Report), kontaktowali się z PS. Service. Jednak brak nadzoru nad tą firmą powodował trudności i opóźnienia w procesie reklamacyjnym.
„Przedsiębiorca ponosi ryzyko opóźnień związanych m.in. z obsługą reklamacji. Jeśli powierza swojemu kontrahentowi konkretne obowiązki, powinien dbać o ich prawidłowe wykonywanie. Spółka Wizz Air, pomimo otrzymania informacji o problemach z reklamacjami bagażowymi, nie wpływała na standardy pracy firmy, z którą współpracuje, ani nie dokonywała zmian w tym zakresie, przez co narażała konsumentów na straty i niepotrzebne niedogodności” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Niejasne zasady odpowiedzialności
Jak stwierdził UOKiK, Wizz Air przedstawia podróżnym informacje, które mogą wprowadzać w błąd co do odpowiedzialności przewoźnika za uszkodzenia lub utratę bagażu. Firma wskazuje, że nie odpowiada za problemy wynikające z „normalnego zużycia” bagażu czy wad materiałowych lub przeładowania, co nie znajduje oparcia w zapisach Konwencji Montrealskiej. Określa ona jasno, że przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody, które powstały w wyniku jego działań lub zaniedbań.
Ponadto Wizz Air zastrzega, że uszkodzenie musi być zgłoszone na pokładzie samolotu, co może zniechęcać pasażerów do dochodzenia swoich praw. Prezes UOKiK uznał takie zapisy za niezgodne z prawem i szkodliwe dla konsumentów.
Jeśli zarzuty wobec Wizz Air zostaną potwierdzone, spółce grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów za każdą kwestionowaną praktykę. UOKiK podkreśla, że monitoruje działania także innych linii lotniczych.
POWIĄZANE WPISY
11 grudnia 2024
13 mln pasażerów Ryanair w listopadzie
Ryanair poinformował o wynikach za listopad 2024. Z siatki połączeń skorzystało 13 mln…
0 Komentarzy1 Minuta
11 grudnia 2024
Morze Śródziemne i Europa Północna w ofercie Costa Cruises na sezon 2026
Costa Cruises rozpoczął sprzedaż rejsów na sezon 2026, oferując podróże na pokładach…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2024
Zmiana sterów w TravelReps. Barbara Dziedzic kończy karierę, Paulina Kossakowska przejmuje firmę
Po ponad 40 latach pracy w turystyce, w tym 12 latach prowadzenia własnej firmy, Barbara…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2024
48-godzinna promocja w Ryanair – bilety tańsze o 20 proc.
Ryanair wprowadził 48-godzinną promocję, oferując 20 proc. zniżki na podróże w styczniu i…
0 Komentarzy1 Minuty
11 grudnia 2024
PLL LOT i EVA Air oferują wspólne loty do Azji
Tajwańska linia lotnicza EVA Air oraz Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę w…
0 Komentarzy1 Minuty
11 grudnia 2024
Zima w Małopolsce rusza – w weekend otwarcie sezonu na Jaworzynie Krynickiej
Sezon narciarski 2024/2025 w Małopolsce oficjalnie rozpocznie się w weekend 14-15 grudnia…
0 Komentarzy3 Minuty
9 grudnia 2024
Enter Air podpisał umowę czarteru z TUI Poland. 230 mln kontrakt i nowa trasa z Katowic do Egiptu
Enter Air podpisał kontrakt z TUI Poland na obsługę lotów czarterowych w sezonie letnim…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
PLL LOT: codzienne loty do Salonik w letnim rozkładzie
Od 17 czerwca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchamiają nowe połączenie z Warszawy…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta