Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez Polską Izbę Turystyki, w dużej mierze poświęcona była problemowi szarej strefy w tej sferze turystyki. Skonfrontowano optykę biur podróży z postawą podmiotów, które działają poza Ustawą o imprezach turystycznych i PUT. Głos zabrali też przedstawiciele MEN i MSiT.
Pierwsza edycja konferencji, zorganizowana przez Oddział Turystyki Młodzieżowej PIT, zgromadziła nie tylko przedstawicieli biur podróży, ale także administracji rządowej, szkół oraz podmiotów zajmujących się organizacją wyjazdów dla dzieci, a niebędących biurami podróży. Duża część konferencji poświęcona była problemowi polegającemu na tym, że część podmiotów organizujących imprezy turystyczne nie ma wpisu do rejestru organizatorów turystyki.
PIT stawia na edukację
„Odkąd pamiętam szara strefa to był kluczowy problem dla turystyki dziecięcej. Jako prezeska Oddziału uważałam, że jeśli chcemy coś zmienić to musimy postawić na edukację. Edukację rodziców, edukację urzędników i edukację nas samych. Tak powstał projekt Bezpieczny Wypoczynek dzieci i młodzieży” – powiedziała inicjatorka konferencji, Barbara Czerwińska, prezeska Oddziału Turystyki Młodzieżowej w PIT.
„Nasze dzisiejsze spotkanie to tylko mały element całego projektu. Jeszcze przed wakacjami rozpoczęliśmy ogromną kampanię ogólnopolską uświadamiającą rodziców wysyłających dzieci na kolonie, jak można sprawdzić, czy organizator działa legalnie. Czy ma odpowiednie uprawnienia, czy widnieje w ewidencji organizatorów turystyki. Postawiliśmy na kampanię informacyjną w mediach społecznościowych – i z pewnością to strzał w 10. Nasza kampania wzbudziła zainteresowanie mediów. O problemach szarej strefy opowiadaliśmy w telewizji, w radiu, pojawiły się artykuły” – dodała.
Problemem jest nieznajomość prawa
Podczas konferencji podkreślono, że w dużej mierze problem istnienia szarej strefy ma swoje źródła w niezrozumieniu przepisów Ustawy o imprezach turystycznych i PUT, które nie przewidują przedmiotowego wyłączenia spod jej zakresu. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy dany podmiot jest stowarzyszeniem, klubem czy fundacją – aby nie musieć posiadać wpisy do rejestru musi spełnić łącznie trzy ustawowe wymogi. Są to: niezarobkowość, okazjonalność organizowanych wyjazdów (interpretowana obecnie jako do 10 imprez rocznie) oraz oferowanie wyjazdu ograniczonemu gronu odbiorców.
„Część organizatorów nie czuje, że są uczestnikami rynku turystycznego. Problem w interpretowaniu przepisów ustawy leży w niewiedzy. Na przykład klub sportowy nie uważa się za organizatora i nie czuje się też biurem podróży. Ale przecież pakietując usługi, staje się organizatorami imprez turystycznych w rozumieniu ustawy. Podobnie rzecz ma się ze szkołami językowymi, klubami tanecznymi etc.” – podkreślał Krzysztof Wilk, prawnik specjalizujący się w prawie turystycznym.
Skonfrontowano punkty widzenia
Podczas dyskusji powstała okazja do skonfrontowania punktu widzenia podmiotów niewidniejących w rejestrze, a zajmujących się organizacją wyjazdów dla dzieci, z punktem widzenia biur podróży. Głos zabrał przedstawiciel jednego z klubów sportowych, który – przyznając, że nie widnieje w rejestrze – dopytywał, dlaczego organizacje takie jak jego objęte zostały zakresem ustawy o imprezach turystycznych i PUT. Wyrażał przekonanie, że w prawie powinny funkcjonować wyłączenia przedmiotowe dla podmiotów, które nie prowadzą działalności zarobkowej.
„Przepisy te zostały wprowadzone na skutek wdrożenia unijnej dyrektywy, która ma charakter maksymalnej harmonizacji. Odnośnie do wyłączenia podmiotów spod zakresu ustawy Polska nie mogła wprowadzić innych przepisów – takie prawo obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich UE. Niezarobkowość jest tylko jedną z przesłanek, które trzeba spełnić łącznie” – klarował Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w MSiT.
Skończmy z nazwą “szara strefa”
„Gdy podliczy się koszty wpisania działalności do rejestru, to kwoty wcale nie są zastraszająco wysokie – działając na terenie Polski organizator płaci około 1-1,5 tys. zł rocznie. Patrząc na to, na jakie kary naraża się podmiot działający bez wpisu, widać wyraźnie, że warto po prostu taką działalność zarejestrować. Skończmy z mówieniem o szarej strefie, ponieważ my wszyscy działamy de facto w tej samej branży, czyli w turystyce. Organizujemy wyjazdy, dbajmy o bezpieczeństwo finansowe klientów, przestrzegajmy przepisy i szanujmy się wzajemnie” – skomentował Piotr Wiktorko z firmy Polan Travel.
W trakcie dyskusji uczestnicy mieli okazję usłyszeć głos osoby prowadzącej klub tematyczny, która przyznała, że zarejestrowała działalność organizatora turystyki po tym, jak przedstawiciele branży turystycznej – w ramach akcji edukacyjnej – zwrócili jej uwagę na to, że działa poza przepisami prawa.
Potrzeba spotkań z wszystkimi uczestnikami rynku
„Pierwsza ogólnopolska konferencja organizatorów turystyki dziecięcej odniosła ogromny sukces. I powodem tego nie była frekwencja – chociaż tutaj też byliśmy bardzo miło zaskoczeni. Trzeba przyznać, że szybko skończyły się miejsca dla uczestników, którzy zdecydowali się na przyjazd do Warszawy. Do tego prawie 100 osób było z nami non stop online” – podsumowuje wydarzenie Barbara Czerwińska.
„To, co osobiście uważam za niezmiernie ważne dla branży i główny sukces, to możliwość spotkania wszystkich środowisk w jednym miejscu i rozmowa o problemach. W debacie o przepisach regulujących wypoczynek brali udział nie tylko reprezentanci MEiN, MSiT, urzędów marszałkowskich czy organizatorów turystyki, ale również przedstawiciele klubów sportowych, stowarzyszeń czy fundacji. Każdy mógł zaprezentować swój punkt widzenia. Wspólna rozmowa pokazała, jak dużo jest do zrobienia, jak brakuje nam też wiedzy o aktualnych przepisach. niektóre akty prawne przydałoby się zaktualizować. Jeśli jednak mamy odnieść sukces, jeżeli chcemy coś usprawnić, poprawić to musimy to zrobić wspólnie – bo przecież naszym celem jest bezpieczny wypoczynek dzieci” – dodała.
UFG i CMRT łączą siły w walce z szarą strefą. Stawiają na edukację przedsiębiorców
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty