Wykopaliska dla każdego. O współpracy biznesu turystycznego z archeologami na XI Forum Promocji Turystycznej

Spotkanie z archeologiem i oprowadzenie po wykopaliskach, szkolenia merytoryczne dla branży turystycznej, pomoc w budowaniu programów wycieczek – to elementy oferty, którą przygotowuje Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej dla biur podróży. O tym, jak biznes może współpracować z nauką dowiedzą się uczestnicy XI Forum Promocji Turystycznej.
Archeolodzy z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CAŚ UW) pracują w dziesięciu krajach basenu Morza Śródziemnego, Afryki Północnej i Wschodniej, Bliskiego Wschodu, na Półwyspie Arabskim i Zakaukaziu. Teraz oferują branży turystycznej swoją ekspercką wiedzę o najnowszych fascynujących odkryciach oraz unikalną możliwość zajrzenia za kulisy wykopalisk archeologicznych.
Jako jedna z najważniejszych w Polsce instytucji naukowych prowadzących zagraniczne badania wykopaliskowe, CAŚ UW działa od 1959 roku. Jego założycielem był prof. Kazimierz Michałowski, nestor polskiej archeologii śródziemnomorskiej, żartobliwie nazywany czasami polskim Indianą Jonesem. Jednak z filmowym awanturnikiem miał wspólnego nie tylko to, że nosił nieodzowny w tym fachu kapelusz, ale również fakt, że miał ogromne szczęście do spektakularnych odkryć.

Wykopaliska i rewitalizacja zabytków w basenie Morza Śródziemnego
Dzięki temu, aktualnie CAŚ UW prowadzi ok. 30 projektów w Egipcie, Sudanie, Tunezji, Libanie, na Cyprze, w Kuwejcie, Omanie, Gruzji i Armenii. Ekspedycje Centrum pracowały też w Etiopii, Jordanii, Syrii, Iraku, Iranie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są wśród nich projekty rewitalizacji stanowisk archeologicznych, a zabytki z polskich wykopalisk trafiają do kolekcji muzealnych. Wykopaliska i prace konserwatorskie trwają m.in. na stanowiskach z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO – w Egipcie w Aleksandrii, Sakkarze i Deir el-Bahari (w świątyni Hatszepsut), Nea Pafos na Cyprze, w regionie Jebel Barkal w Sudanie między III i IV kataraktą na Nilu, jak i w libańskim Tyrze.

O dokonywanych tam odkryciach donoszą nie tylko publikacje naukowe, media polskie i zagraniczne. Tylko w ostatnich dwóch latach wspominały o nich prawie tysiąc razy, a m.in. w National Geographic (cmentarz zwierząt domowych i grobowce w Berenike nad Morzem Czerwonym), Smithsonian Magazine (grobowiec faraońskiego urzędnika od tajnych dokumentów w Sakkarze), Archaeology (dary dla bogini Hathor w świątyni Hatszepsut), BBC (malowidła w świątyni Hatszepsut tworzyli mistrzowie i ich uczniowie z osobnych szkół malarskich), GEO (gra planszowa sprzed 4 tys. lat w Omanie), TVP Info (największy kościół średniowiecznej Nubii w Starej Dongoli w Sudanie), czy La Stampa (rzymska świątynia na akropolu w Tyrze).
Jednak te informacje rzadko trafiają do polskich turystów odwiedzających kraje, gdzie trwają polskie badania archeologiczne. Aby to zmienić, badacze z CAŚ UW chcą dotrzeć do organizatorów turystyki.

Współpraca z branżą turystyczną
CAŚ UW może zaoferować branży turystycznej specjalistyczną wiedzę – zarówno archeologiczną, jak i związaną z kulturą i praktycznymi informacjami o podróżowaniu w regionach, gdzie prowadzi badania. Proponuje także unikalną możliwość zapoznania się ze stanowiskami archeologicznymi badanymi przez polskie ekspedycje. W skład tej oferty
wchodzi:
– prowadzenie szkoleń dla przewodników lub biur podróży na temat archeologii i zabytków danego regionu, zwieńczonych wydaniem certyfikatu „Partnera Polskiej Archeologii”;
– przygotowanie „szytych na miarę” programów zwiedzania pod kątem zabytków archeologicznych i butikowych tras turystycznych;
– ekskluzywne wizyty na stanowisku w trakcie badań archeologicznych.

CAŚ UW weźmie udział w XI Forum Promocji Turystycznej w ramach projektu „ArcheoCDN. Archeologiczne Centrum Doskonałości Naukowej” finansowanego z programu Ministerstwa Edukacji i Nauki (dawniej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pod nazwą DIALOG (0298/2018). Wśród jego założeń jest nawiązywanie kontaktów pomiędzy nauką a światem biznesu. Celem projektu jest wdrażanie w badaniach CAŚ UW najnowszych trendów w archeologii i zarządzaniu dziedzictwem kulturowym. Mocnym akcentem jest udostępnianie wyników badań szerokiemu gronu odbiorców.
Więcej: www.pcma.uw.edu.pl ; www.facebook.com/pcma.uw/ ; https://twitter.com/PCMA_UW ; https://www.youtube.com/c/PCMAUW/
Na XI Forum Promocji Turystycznej zapraszamy 12 października 2022 na terminal lotniska Warszawa-Radom. Zarejestruj się!
POWIĄZANE WPISY
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty