Wykopaliska dla każdego. O współpracy biznesu turystycznego z archeologami na XI Forum Promocji Turystycznej
Spotkanie z archeologiem i oprowadzenie po wykopaliskach, szkolenia merytoryczne dla branży turystycznej, pomoc w budowaniu programów wycieczek – to elementy oferty, którą przygotowuje Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej dla biur podróży. O tym, jak biznes może współpracować z nauką dowiedzą się uczestnicy XI Forum Promocji Turystycznej.
Archeolodzy z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CAŚ UW) pracują w dziesięciu krajach basenu Morza Śródziemnego, Afryki Północnej i Wschodniej, Bliskiego Wschodu, na Półwyspie Arabskim i Zakaukaziu. Teraz oferują branży turystycznej swoją ekspercką wiedzę o najnowszych fascynujących odkryciach oraz unikalną możliwość zajrzenia za kulisy wykopalisk archeologicznych.
Jako jedna z najważniejszych w Polsce instytucji naukowych prowadzących zagraniczne badania wykopaliskowe, CAŚ UW działa od 1959 roku. Jego założycielem był prof. Kazimierz Michałowski, nestor polskiej archeologii śródziemnomorskiej, żartobliwie nazywany czasami polskim Indianą Jonesem. Jednak z filmowym awanturnikiem miał wspólnego nie tylko to, że nosił nieodzowny w tym fachu kapelusz, ale również fakt, że miał ogromne szczęście do spektakularnych odkryć.
Wykopaliska i rewitalizacja zabytków w basenie Morza Śródziemnego
Dzięki temu, aktualnie CAŚ UW prowadzi ok. 30 projektów w Egipcie, Sudanie, Tunezji, Libanie, na Cyprze, w Kuwejcie, Omanie, Gruzji i Armenii. Ekspedycje Centrum pracowały też w Etiopii, Jordanii, Syrii, Iraku, Iranie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są wśród nich projekty rewitalizacji stanowisk archeologicznych, a zabytki z polskich wykopalisk trafiają do kolekcji muzealnych. Wykopaliska i prace konserwatorskie trwają m.in. na stanowiskach z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO – w Egipcie w Aleksandrii, Sakkarze i Deir el-Bahari (w świątyni Hatszepsut), Nea Pafos na Cyprze, w regionie Jebel Barkal w Sudanie między III i IV kataraktą na Nilu, jak i w libańskim Tyrze.
O dokonywanych tam odkryciach donoszą nie tylko publikacje naukowe, media polskie i zagraniczne. Tylko w ostatnich dwóch latach wspominały o nich prawie tysiąc razy, a m.in. w National Geographic (cmentarz zwierząt domowych i grobowce w Berenike nad Morzem Czerwonym), Smithsonian Magazine (grobowiec faraońskiego urzędnika od tajnych dokumentów w Sakkarze), Archaeology (dary dla bogini Hathor w świątyni Hatszepsut), BBC (malowidła w świątyni Hatszepsut tworzyli mistrzowie i ich uczniowie z osobnych szkół malarskich), GEO (gra planszowa sprzed 4 tys. lat w Omanie), TVP Info (największy kościół średniowiecznej Nubii w Starej Dongoli w Sudanie), czy La Stampa (rzymska świątynia na akropolu w Tyrze).
Jednak te informacje rzadko trafiają do polskich turystów odwiedzających kraje, gdzie trwają polskie badania archeologiczne. Aby to zmienić, badacze z CAŚ UW chcą dotrzeć do organizatorów turystyki.
Współpraca z branżą turystyczną
CAŚ UW może zaoferować branży turystycznej specjalistyczną wiedzę – zarówno archeologiczną, jak i związaną z kulturą i praktycznymi informacjami o podróżowaniu w regionach, gdzie prowadzi badania. Proponuje także unikalną możliwość zapoznania się ze stanowiskami archeologicznymi badanymi przez polskie ekspedycje. W skład tej oferty
wchodzi:
– prowadzenie szkoleń dla przewodników lub biur podróży na temat archeologii i zabytków danego regionu, zwieńczonych wydaniem certyfikatu „Partnera Polskiej Archeologii”;
– przygotowanie „szytych na miarę” programów zwiedzania pod kątem zabytków archeologicznych i butikowych tras turystycznych;
– ekskluzywne wizyty na stanowisku w trakcie badań archeologicznych.
CAŚ UW weźmie udział w XI Forum Promocji Turystycznej w ramach projektu „ArcheoCDN. Archeologiczne Centrum Doskonałości Naukowej” finansowanego z programu Ministerstwa Edukacji i Nauki (dawniej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pod nazwą DIALOG (0298/2018). Wśród jego założeń jest nawiązywanie kontaktów pomiędzy nauką a światem biznesu. Celem projektu jest wdrażanie w badaniach CAŚ UW najnowszych trendów w archeologii i zarządzaniu dziedzictwem kulturowym. Mocnym akcentem jest udostępnianie wyników badań szerokiemu gronu odbiorców.
Więcej: www.pcma.uw.edu.pl ; www.facebook.com/pcma.uw/ ; https://twitter.com/PCMA_UW ; https://www.youtube.com/c/PCMAUW/
Na XI Forum Promocji Turystycznej zapraszamy 12 października 2022 na terminal lotniska Warszawa-Radom. Zarejestruj się!
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty