Sprzedaż biletów lotniczych w lutym gorsza o 83 proc.

W czołówce kierunków lotniczych znowu Dubaj, Malediwy, Zanzibar i Cancun. Korzystają na tym konsolidatorzy i luxury travel.

Obraz rynku biletów lotniczych zasadniczo nie zmienia się od miesięcy. Wyczekiwane ożywienie w biznes travel nie nadchodzi. Tylko egzotyka z liderującym Dubajem broni wyników całej  branży.

83 proc. w lutym tylko konsolidatorzy mogą się cieszyć (Hurra i Primapol )

Wynik lutego – minus 83 proc. w zakresie wolumenów sprzedaży nie odbiega od wcześniejszych miesięcznych rezultatów. W zakresie wolumenu ilości biletów spadek jest nieco mniejszy (minus 78 proc).

Jeżeli chodzi o agentów, to mimo, iż Hurra spadła z pozycji numer jeden(po 1 pół msc), to obroniła podium, doskonałe 4 miejsce utrzymał tez Primapol. Co ciekawe, gdy spojrzymy na wyniki pod kątem kraju wylotu (Polska), to obie te agencje są liderami, ale o tym poniżej.

Doskonałe wyniki konsolidatorów są pochodną sprzedających się destynacji. Dubaj jest niezmiennie liderem zestawiania ze wzrostem procentowym wynoszącym 49 proc. Za Dubajem znalazły się Malediwy +88 proc., Zanzibar +435 proc. Cancun +74 proc. i Dominikana +17 proc.. Pierwszy europejski kierunek – Malaga – melduje się na 7 miejscu.

Co ciekawe, z podanej listy tylko Cancun notuje także istotną sprzedaż dla portów wylotowych innych niż Warszawa.

Na razie nie widać jeszcze efektu akcji LOT na Wakacje

W bieżącej sprzedaży nie widać efektu sprzedaży LOT na Wakacje. Być może zobaczymy go dopiero w kolejnych miesiącach, gdy narodowy przewoźnik zacznie zwalniać bloki miejsc, zarezerwowane przez tour operatorów.

Nie powinien być pocieszeniem dla LOTu fakt, iż wśród najbardziej popularnych w sprzedaży destynacji nie nie ma ani jednej, którą oferuje bezpośrednio narodowy przewoźnik. A konkurencja nie śpi, Lufthansa właśnie poinformowała o swoim nowym koncepcie Eurowings Discover. Nowa wakacyjna baza Eurowings zapowiadana jest też w Berlinie.

Wyniki dla wylotów z Polski zaskakują – Hurra -1, Primapol – 2, Time4Travel – 5

Dodatkowe zaskoczenie czeka na nas jeżeli spojrzymy na wyniki pod kątem kraju wylotu. W tym przypadku liderem zestawienia zostaje Hurra. A doskonałe miejsca zajmują kolejni konsolidatorzy.

Z pozycji 1 i 2 spadają za to eSky i lider rynku służbowego E-Travel. W przypadku lidera OTA nie jest to zaskoczeniem od miesięcy ratuje on swoją sprzedaż sięgając po ruch nie związany z polskim rynkiem. W przypadku eTravel powód może być inny, tego agenta ratuje doskonały globalny klient jakim jest agencja unijna Frontex. Nie lata ona wszak z Polski.

Luxury Travel nadal dobrze się broni

Segment Luxury także idzie zgodnie z planem. Bardzo dobre wyniki sprzedawcy biletów dla biura Carter/Luxury Travel potwierdzają ten rynkowy trend.

Wczasy na Malediwach i Seszelach z CARTER® – wyspy Oceanu Indyjskiego

Nowy impuls dla tego rynku może dać też Expo i czekające na nas nowe atrakcje. Emiraty Ras Al Khaimah i Abu Dhabi dwoją się i troją, by zachęcić klientów z Europy do odwiedzin.

Wchodzimy w czas niskiej bazy, zmniejszy się mierzony spadek, ale czy sytuacja agentów się poprawi?

Trzeba wziąć pod uwagę, iż zmierzony w lutym spadek rynku o 83 proc. może już zawierać odkształcenie związane z zaniżoną bazą. W zeszłym roku bowiem w drugiej połowie lutego efekt Pandemii był już dostrzegalny. W tym kontekście nie można mówić o jakimkolwiek progresie. Szczególnie w zakresie biznes travel.

Kolejne miesiące z racji niskiej bazy nie pokażą już spadków rzędu 80 i więcej procent, co nie znaczy, iż obraz rynku będzie lepszy. Na razie nie widać żadnych oznak popytu na biznes travel. Linie będą musiały więc coraz intensywniej rywalizować o segment leisure/luxury, co widać na przykładzie ruchów grupy Lufthansa. Czekamy na adekwatną odpowiedz LOTu.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center