PIT przeciwko szarej strefie w wypoczynku młodzieży. Ruszyła kampania edukacyjna
Wypoczynek dzieci i młodzieży to obszar, w którym wciąż mamy do czynienia z dużą aktywnością tzw. szarej strefy. W jaki sposób poradzić sobie ze zjawiskiem, które stanowi realne niebezpieczeństwo i psuje wizerunek branży? Oddział Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej PIT proponuje edukować.
Badania Polskiej Izby Turystyki w oparciu o dane z Ministerstwa Edukacji i Nauki pokazały, że podczas wyjazdów na kolonie i obozy niecałe 30 proc. dzieci korzysta z usług profesjonalnych organizatorów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.
W maju, dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polska Izba Turystyki uruchomiła ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest podniesienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas wyjazdów wakacyjnych oraz wycieczek szkolnych. Kampania podzielona jest na trzy obszary:
- Kampania informacyjna kierowana do rodziców wysyłających dzieci na wypoczynek letni
- Cykl szkoleń z zakresu przepisów regulujących organizację imprez turystycznych dla dzieci i młodzieży oraz wycieczek szkolnych, kierowany do dyrekcji szkół, instytucji, fundacji, stowarzyszeń i klubów sportowych.
- Konferencja branżowa kierowana do sektora turystyki dziecięcej i młodzieżowej.
Pierwsze materiały w postaci grafik i animacji pokazujących rodzicom krok po kroku, w jaki sposób weryfikować organizatorów kolonii i zadbać o bezpieczeństwo wypoczynku dzieci i młodzieży, można już zobaczyć w mediach społecznościowych i na stronie https://www.pit.org.pl/bezpieczny-wypoczynek.html
Nieznajomość prawa szkodzi
Przyjęło się, że wypoczynek dzieci i młodzieży należy sprawdzić w bazie kuratoryjnej prowadzonej pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki na specjalnie przygotowanej do tego platformie. Nikt natomiast nie informuje rodziców, że kuratoria oświaty nie weryfikują, czy organizator zgłaszający wypoczynek do bazy działa legalnie, czy ma doświadczenie i wiedzę żeby taki wyjazd organizować. Te kwestie trzeba sprawdzić na własną rękę w innych rejestrach. Mało tego – często sam organizator wypoczynku nie jest świadomy, że wykonuje działalność organizatora turystyki regulowaną przepisami prawa. Niestety nie dowie się tego też ze strony MEiN. Dlatego kampania PIT kierowana jest do wszystkich uczestników tego rynku.
„Problem „szarej strefy” w sektorze turystyki dziecięcej jest dość poważny i niestety cały czas narasta. Naszym celem jest to, aby klienci mieli o wiele większe zaufanie do branży turystycznej. Będzie to możliwe tylko i wyłącznie, gdy podniesiemy jakość naszych usług, postawimy na ich profesjonalizację, na nasze doświadczenie i wiedzę. Jeśli wzrośnie świadomość naszych klientów, jeżeli będą umieli i najważniejsze będą chcieli sami zweryfikować, czy dany organizator działa legalnie i czy w pełni zabezpiecza ich wyjazd – „szara strefa” sama zniknie.” – mówi Barbara Czerwińska-Albin, prezeska Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej PIT.
POWIĄZANE WPISY
23 stycznia 2025
Zimowe wyjazdy Polaków: siedem na 10 osób preferuje płatności bezgotówkowe
Nowe badanie Visa pokazuje, że prawie połowa Polaków planuje spędzić zimą urlop w górach.…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
OLX: Zakopane liderem wśród ulubionych kierunków Polaków
Podczas ferii zimowych 2025 większość Polaków wybierze wypoczynek w górach. Tak wynika z…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Chorwacja: Polacy na czwartym miejscu wśród turystów w 2024 roku
Według danych systemu eVisitor od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku, do Chorwacji…
0 Komentarzy5 Minuty
16 stycznia 2025
Innowacyjna współpraca Coigdzie i Jakdojade. Nowe partnerstwo ułatwi planowanie czasu
Platforma Coigdzie.pl nawiązała strategiczną współpracę z Jakdojade. Dzięki temu…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Anastazja Szerkus nową prezeską Site Poland
Tradycyjne noworoczne spotkanie członków stowarzyszenia, które odbyło się w hotelu Grand…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty