Wyspy Kanaryjskie i Portugalia dużo droższe niż przed rokiem
Średnia cena imprez na Kanarach jest wyższa od zeszłorocznej aż o 348 złotych a w Portugalii o 325 złotych. W porównaniu z poprzednim tygodniem średnia cena imprez z trzeciego tygodnia sierpnia 2015 wykazała dawno nie notowaną skalę wzrostu, który wyniósł tym razem aż 53 złote (poprzednio ceny wzrosły o 3 złote). Kolejny już tydzień zdecydowanie największe zwyżki cen dotyczyły cieszących się obecnie bardzo dużym wzięciem kierunków hiszpańskich, a mianowicie Gran Canarii, Majorki, Fuerteventury, Teneryfy i Lanzarote, gdzie ceny wzrosły odpowiednio o 150, 150, 147, 142 i 109 złotych. Największy wzrost „poza-hiszpański” odnotowano na relatywnie niedrogim w tym sezonie Korfu i wyniósł on średnio 81 złotych. Najbardziej spadły natomiast ceny na kierunkach egipskich, zwłaszcza Marsa Alam i Synaju – o 104 i 62 złote, niektórych greckich, czyli Zakynthosie i Rodos – o 93 i 59 złotych oraz w Tunezji – o średnio 52 złote. Jak nietrudno zauważyć kierunki o słabszych tendencjach cenowych mają jedną wspólną cechę – kojarzą się one turystom z podwyższonym ryzykiem lub kłopotami.
W minionym tygodniu średnie ceny wzbiły się rekordowo ponad poziom cen odpowiedniego okresu sezonu letniego sprzed roku, a różnica ta wyniosła 122 złotych, wobec 108 złotych przed tygodniem. Kierunki egipskie, czyli, Hurghada Synaj i Marsa Alam są wprawdzie nadal droższe niż przed rokiem – o 231, 153 i 10 złotych, ale zostały już wyprzedzone pod tym względem przez wiele innych kierunków, bowiem roczne średnie różnice cen w Egipcie, które jeszcze w połowie marca wynosiły 291 złotych, zmalały następnie przy różnych wahaniach, do 131 złotych obecnie.
Obecnie klarownym liderem wzrostów cen wobec ubiegłego roku są Wyspy Kanaryjskie. Duży popyt zwiększany dodatkowo przez poszukiwanie alternatyw dla niektórych innych kierunków oraz stopniowe wyczerpywanie się konkurencyjnych możliwości wyjazdów organizowanych w oparciu o tanie linie, wygenerowały mocną presję na zwyżki cen na tym kierunku. Dodatnia średnia różnica cen na Kanarach wobec cen z 2014 roku w ostatnim tygodniu bardzo znacznie wzrosła – z 213 do aż 348 złotych, co jest wynikiem nawet wyższym niż na wyraźnie kosztownej w tym roku Portugalii – 325 złotych. Coraz droższe w relacji z rokiem ubiegłym stają się też Bułgaria – wzrost różnicy z 40 do 91 złotych oraz kierunki tureckie – wzrost odpowiednio z 32 do 75 złotych. Natomiast kierunki greckie ponownie zmniejszyły swoją przewagę cenową wobec ubiegłego sezonu, czyli tym razem z 54 do zaledwie 15 złotych. Najbardziej w okresie ostatnich 12 miesięcy wzrosły ceny na wyspach Kos i Rodos – o 133 i 130 złotych, a spadły na Zakynthosie (drogi przed rokiem) i na Chalkidiki – o średnio 108 i 95 złotych. Mimo ograniczenia wyjazdów do Tunezji jest ona teraz jedynym dużym kierunkiem, na którym średnie ceny są niższe od poziomów z ubiegłego sezonu i to aż o 192 złote. Przed tygodniem tańsza była także Majorka – o 94 złote, ale i ona stała się obecnie droższa – o 9 złotych, na fali wysokiego popytu na kierunki hiszpańskie.
Wśród dużych biur podróży – po dość istotnych zmianach cen w ostatnich dwóch tygodniach okazało się, że najbardziej obniżone ceny w relacji do roku ubiegłego, mają obecnie biura TUI i Grecos – oba po mniej więcej 140 złotych. Niewiele powyżej cen z ubiegłego roku oferuje obecnie wycieczki Rainbow Tours oraz Wezyr, a mniejsze od przeciętnych (przeciętna to 122 złote) zwyżki cen wprowadziły też Sun & Fun oraz Itaka. Pozostałe biura są już wyraźnie droższe niż przed rokiem, w tym w szczególności Alfa Star, która przed rokiem miała bardzo korzystną cenowo ofertę. W tym, co z dzisiejszego punktu widzenia ma jednak dla nabywców kluczowe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach i w trzech kategoriach hoteli, pozycję lidera odzyskała Itaka, który ma takich ofert 19, a czołową trójkę uzupełniają, jak to często miało ostatnio miejsce, biura Rainbow Tours (17 ofert) oraz Exim Tours (15). Dużą liczbę atrakcyjnych ofert prezentują obecnie również biura Wezyr (12) i TUI (11 ofert). Natomiast wśród małych organizatorów nadal dużą liczbą najtańszych propozycji wyróżnia się biuro Net Holiday (11 ofert).
Warto też zwrócić uwagę, że w wysokim sezonie w jakim właśnie jesteśmy, ci organizatorzy, którzy oferowali bardzo atrakcyjne ceny w roku 2014, jeszcze je w tym sezonie obniżyli wobec średniej rynkowej i na odwrót. Ponieważ cena (przy założeniu podobnej jakości) ma bardzo istotny wpływ na sprzedaż danego touroperatora, to można przypuszczać, że – o ile nie nastąpią w tej kwestii jakieś większe zmiany – proces różnicowania znaczenia touroperatorów na rynku będzie nadal postępował. Czyli ubiegłoroczni sprinterzy i wielcy staną się zapewne jeszcze więksi, natomiast ci, którzy tracili udziały w rynku, prawdopodobnie stracą kolejną ich część.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Nadal obowiązuje reguła, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert zwiększa się, gdyż ceny rosną tam stosunkowo niewiele.
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Wirtualna Polska przejmuje Invia Group za 239,7 mln euro. Powstanie europejski gigant turystyczny
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta