Wzrost liczby klientów kupujących ofertę Lato o ponad 14 proc.

AG

Liczba klientów w ostatnim tygodniu wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 o 16,9 proc., rezerwacji zaś o 19,3 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost liczby klientów kupujących ofertę Lato 2014 o 14,3 proc., zaś klientów kupujących końcówkę oferty zimowej aż o 78,3 proc.

W omawianym tygodniu zanotowano wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2013 w wyjazdach samolotowych – o 21,9 proc., oraz w wycieczkach typu autokar + hotel – o 14 proc., zaś wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o – 14,8 proc

Imprezy samolotowe w tym tygodniu stanowiły wciąż prawie 90 proc. (84,6 proc.) sprzedaży, z dojazdem własnym – 9 proc. a autokarowe – 6,4 proc.
Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to ostatnim tygodniu, w pierwszej dziesiątce – jedna zmiana: Cypr na dziesiątym miejscu zastąpiła po raz pierwszy pojawiająca się w pierwszej dysze Francja. Liderem wciąż jest Grecja której udział w sprzedaży wyniósł 23,9 proc., na pozostałych pozycjach uplasowały się zaś: Egipt (14,2 proc.), Turcja (13,7 proc.), Hiszpania (10,1 proc.), Tunezja (5,3 proc.), Bułgaria (4,8 proc.), Włochy (3,2 proc.), Maroko (2,2 proc.), Chorwacja (2 proc.) oraz Francja (1,2 proc.).

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to znowu pierwszą dziesiątkę zdominowała Grecja (5 lotnisk). Miejsca na podium kolejny raz zajęły : turecka Antalya oraz grecki Heraklion i egipska Hurgahda.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – Sharm El Sheik (1931 zł) i w Bułgarii – Burgas (1959 zł). Najdrożej jest na Rodos (2660 zł) i na Kos (2677 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach osiągnęła ona wzrost o 20,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Najbardziej w ostatnich czterech tygodniach wzrosła sprzedaż wyjazdów samolotowych (26,9 proc. w stosunku do analogicznego miesiącu rok temu). Wyjazdy bus + hotel wzrosły w tym czasie o 6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o – 13,4 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży wyjazdów zimowych liczba klientów wzrosła o 22,5 proc. zaś od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 42 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 87,1 proc. więcej niż rok temu.

Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie i poprzednim, to na pierwszym miejscu wciąż jest Grecja (18,8 proc. udziału w rynku i 62,7 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego). Dalej zaś: Egipt (odpowiednio: 14,5 proc. i 7 proc.), Turcja (13,9 proc. i 33,2 proc.), Hiszpania (11,7 proc. i 27,6 proc.) i Włochy (4,1 proc. i – 13,5 proc.). Znajdujące się na 8. pozycji Maroko ma co prawda wciąż tylko 2,3 proc. udziału w rynku, ale odnotowało bardzo wysoki wzrost w stosunku do roku ubiegłego, aż o 149,1 proc., zaś znajdująca się na 20 miejscu Albania zanotowała wzrost aż o 170,7 proc.
Jeśli chodzi o kierunki to największy wzrost, zanotował Agadir (+168,2 proc.), następne jest Korfu (+100,4).