Zastrzeżenia KNF wobec Rainbow Tours bezpodstawne
Prokuratura Rejonowa Łódź – Śródmieście umorzyła dochodzenie w sprawie udzielania przez Rainbow Tours umów „Gwarancji zwrotu kosztów”. Komisja Nadzoru Finansowego uważała, że Rainbow Tours oferowała od 1 stycznia 2009 do 17 lipca 2014 produkt tożsamy (Gwarancje Zwrotu Kosztów) z umową ubezpieczenia, prowadzać działalność ubezpieczyciela bez zezwolenia.
Rainbow Tours przedstawiło KNF obszerne wyjaśnienia oraz opinie prawne, nie mniej jednak KNF przekazała sprawę do zbadania prokuraturze a także umieściła firmę Rainbow Tours (w dniu 12 września 2014 roku) na Liście Ostrzeżeń Publicznych. 9 września Zarząd Rainbow Tours sam zgłosił sprawę do prokuratury, dążąc do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i oczyszczenia się z zarzutów KNF.
„Gwarancja zwrotu kosztów” oferowana była klientom od 1 stycznia 2009 roku do 17 lipca 2014, a w momencie powzięcia wątpliwości przez KNF w sprawie jej legalności, została wycofana z oferty.
Według Rainbow Tours gwarancja była tylko i wyłącznie umową cywilnoprawną – opcjonalną, gwarantującą klientowi prawo odstąpienia od umowy o świadczenie usług turystycznych, przy spełnieniu konkretnych warunków.
Jak głosi komunikat Rainbow Tours, celem tej umowy było budowanie renomy firmy i zaufania klientów a sam produkt oferowany był przeważnie bezpłatnie w trakcie promocji, przede wszystkim rozpoczęcia sprzedaży oferty, wraz innymi gwarancjami, takimi jak np. gwarancja najniższej ceny, czy bezpłatnej zmiany terminu.
Prokuratura uznała, iż zastrzeżenia KNF co do legalności „Gwarancji” są bezpodstawne i nie dają żadnej podstawy do odpowiedzialności karnej Zarządu Rainbow Tours. Gwarancja została uznana za umową cywilnoprawą podobną do umowy ubezpieczenia, nie zaś umową ubezpieczenia, gdyż oferowana była tylko i wyłącznie jako element dodatkowy umowy i nie wymagała wpłacenia składki.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
Bardzo się cieszę, bo śledziłem tę aferę w zeszłym roku i nadziwić się nie mogłem, jakim prawem KNF wpisał RT na listę ostrzeżeń publicznych. Jak widać finalnie okazało się, że bezprawnie.
Stało się tak, jak podejrzewałem, że się stanie. Wpisanie na Listę Ostrzeżeń za takie „przewinienie” od początku było dla mnie nieporozumieniem.
Ludzie, Rainbow wprowadza gwarancję zwrotu kosztów, a KNF wpisuje za to firmie na listę ostrzeżeń publicznych? Wydaje mi się to trochę nielogiczne. I chyba nie tylko mi. Dobrze, że sprawa się rozwiązała.
Słusznie się stało. Kibicowałem im od samego początku, żeby w ten sposób się ta sprawa rozwiązała.
Tak jak myślałem – to nie jest sprawa dla KNF. I przede wszystkim niesłuszny zarzut.
Sprawiedliwość wygrała. Też miałam takie poczucie, że ta cała afera jest zupełnie bez sensu, gdyż biuro nie zrobiło w żaden sposób krzywdy klientowi.
Ciekawe skąd w ogóle wzięła się decyzja o tym wpisie KNF. Kto to wymyślił, po co i dlaczego. Przecież to był bezsens od samego początku.
Od początku nie było podstaw. Niech to będzie nauczka dla KNF na przyszłość.
Od początku było dla mnie jasne, że te oskarżeniaze strony KNF nie powinny mieć racji bytu.
Decyzje KNF coraz bardziej przyprawiają mnie o dreszcze. Czepiają się rzeczy, których w ogóle nie powinni, bo to przecież chodzi o dobro klienta, nie? Rainbow zadziałało na korzyść klienta, a Ci się z jakichś powodów przyczepili. Bareja wita normalnie.
knf trochę nadużywa władzy jak na moje. bardzo dobrze że w końcu ktoś utarł mu nosa.
Nie jestem jakoś specjalnie zaskoczona, od początku było wiadomo jak to się skończy. Dobrze że sprawiedliwość wzięła górę.