Zastrzeżenia KNF wobec Rainbow Tours bezpodstawne
Prokuratura Rejonowa Łódź – Śródmieście umorzyła dochodzenie w sprawie udzielania przez Rainbow Tours umów „Gwarancji zwrotu kosztów”. Komisja Nadzoru Finansowego uważała, że Rainbow Tours oferowała od 1 stycznia 2009 do 17 lipca 2014 produkt tożsamy (Gwarancje Zwrotu Kosztów) z umową ubezpieczenia, prowadzać działalność ubezpieczyciela bez zezwolenia.
Rainbow Tours przedstawiło KNF obszerne wyjaśnienia oraz opinie prawne, nie mniej jednak KNF przekazała sprawę do zbadania prokuraturze a także umieściła firmę Rainbow Tours (w dniu 12 września 2014 roku) na Liście Ostrzeżeń Publicznych. 9 września Zarząd Rainbow Tours sam zgłosił sprawę do prokuratury, dążąc do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i oczyszczenia się z zarzutów KNF.
„Gwarancja zwrotu kosztów” oferowana była klientom od 1 stycznia 2009 roku do 17 lipca 2014, a w momencie powzięcia wątpliwości przez KNF w sprawie jej legalności, została wycofana z oferty.
Według Rainbow Tours gwarancja była tylko i wyłącznie umową cywilnoprawną – opcjonalną, gwarantującą klientowi prawo odstąpienia od umowy o świadczenie usług turystycznych, przy spełnieniu konkretnych warunków.
Jak głosi komunikat Rainbow Tours, celem tej umowy było budowanie renomy firmy i zaufania klientów a sam produkt oferowany był przeważnie bezpłatnie w trakcie promocji, przede wszystkim rozpoczęcia sprzedaży oferty, wraz innymi gwarancjami, takimi jak np. gwarancja najniższej ceny, czy bezpłatnej zmiany terminu.
Prokuratura uznała, iż zastrzeżenia KNF co do legalności „Gwarancji” są bezpodstawne i nie dają żadnej podstawy do odpowiedzialności karnej Zarządu Rainbow Tours. Gwarancja została uznana za umową cywilnoprawą podobną do umowy ubezpieczenia, nie zaś umową ubezpieczenia, gdyż oferowana była tylko i wyłącznie jako element dodatkowy umowy i nie wymagała wpłacenia składki.
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
Bardzo się cieszę, bo śledziłem tę aferę w zeszłym roku i nadziwić się nie mogłem, jakim prawem KNF wpisał RT na listę ostrzeżeń publicznych. Jak widać finalnie okazało się, że bezprawnie.
Stało się tak, jak podejrzewałem, że się stanie. Wpisanie na Listę Ostrzeżeń za takie „przewinienie” od początku było dla mnie nieporozumieniem.
Ludzie, Rainbow wprowadza gwarancję zwrotu kosztów, a KNF wpisuje za to firmie na listę ostrzeżeń publicznych? Wydaje mi się to trochę nielogiczne. I chyba nie tylko mi. Dobrze, że sprawa się rozwiązała.
Słusznie się stało. Kibicowałem im od samego początku, żeby w ten sposób się ta sprawa rozwiązała.
Tak jak myślałem – to nie jest sprawa dla KNF. I przede wszystkim niesłuszny zarzut.
Sprawiedliwość wygrała. Też miałam takie poczucie, że ta cała afera jest zupełnie bez sensu, gdyż biuro nie zrobiło w żaden sposób krzywdy klientowi.
Ciekawe skąd w ogóle wzięła się decyzja o tym wpisie KNF. Kto to wymyślił, po co i dlaczego. Przecież to był bezsens od samego początku.
Od początku nie było podstaw. Niech to będzie nauczka dla KNF na przyszłość.
Od początku było dla mnie jasne, że te oskarżeniaze strony KNF nie powinny mieć racji bytu.
Decyzje KNF coraz bardziej przyprawiają mnie o dreszcze. Czepiają się rzeczy, których w ogóle nie powinni, bo to przecież chodzi o dobro klienta, nie? Rainbow zadziałało na korzyść klienta, a Ci się z jakichś powodów przyczepili. Bareja wita normalnie.
knf trochę nadużywa władzy jak na moje. bardzo dobrze że w końcu ktoś utarł mu nosa.
Nie jestem jakoś specjalnie zaskoczona, od początku było wiadomo jak to się skończy. Dobrze że sprawiedliwość wzięła górę.