Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro

fot. materiały prasowe

Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości 211 mln euro, w porównaniu z zyskiem netto za trzeci kwartał przed rokiem obrotowym w wysokości 88 mln euro. Wysoki popyt na podróże w połowie października oraz w szczycie sezonu świąteczno-noworocznego stymulował duży ruch i ceny na wszystkich rynkach.

 

31 grudnia 2021 31 grudnia 2022 Zmiana
Pasażerowie 31,1 mln 38,4 mln +24 proc.
Obłożenie 84 proc. 93 proc. +9 punktów
Przychód 1,47 mld euro 2,31 mld euro +57 proc.
Koszty operacyjne 1,59 mld euro 2,15 mld euro +36 proc.
Strata netto /PAT 96 mln euro 211 mln euro n/m
EPS 0,08 euro 0,18 euro n/m

W III kwartale:

  • Ruch skoczył o 24 proc. do 38,4 mln (+7 proc. pre-Covid w FY20).
  • Taryfy w III kw. wzrosły o 14 proc. w stosunku do poziomu sprzed kryzysu.
  • Obniżki płac przywrócone na mocy porozumienia w grudniu (28 miesięcy wcześniej) dla ponad 95 proc. załóg.
  • Koszty jednostkowe YTD (bez paliwa) na poziomie zaledwie 30 euro.
  • 84 B737-8200 „Gamechangers” dostarczone 31 grudnia. Całkowita flota 523 samolotów.
  • 230 nowych tras ogłoszonych na FY24 (łącznie 2 450 tras).
  • Silny wzrost udziału w rynku we Włoszech, Polsce, Irlandii i Hiszpanii.
  • Zabezpieczenie paliwa na I półrocze 24 r. wzrosło do 60 proc. przy 90 baryłkach.

„Nasza inwestycja w nowe, paliwooszczędne, bardziej ekologiczne samoloty B737 była kontynuowana w III kwartale, a nasza flota Gamechanger (4 proc. więcej miejsc przy 16 proc. mniejszym zużyciu paliwa) wzrosła o 11 do 84 samolotów.  W III kwartale rozpoczęliśmy modernizację skrzydeł typu scimitar w 409 samolotach B737-800NG (inwestycja o wartości ponad 200 mln USD), co pozwoli na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 proc.” – powiedział Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair.

Wzrost udziału na rynku

Ryanair zapewnił sobie silny wzrost udziału w rynku na kluczowych rynkach UE, ponieważ w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku fiskalnego operowali na poziomie 112 proc. zdolności przewozowej sprzed Covid.

Największy wzrost odnotowaliśmy we Włoszech (z 26 proc. do 40 proc.), w Polsce (z 27 proc. do 38 proc.), w Irlandii (z 49 proc. do 58 proc.) i w Hiszpanii (z 21 proc. do 23 proc.).  Zespół ds. tras kontynuuje negocjacje z partnerami lotniskowymi w sprawie zwiększenia ruchu, podczas gdy konkurenci walczą o odzyskanie przepustowości (spadek o 20 proc. tej zimy) i zmagają się z rosnącymi kosztami.

Do końca III kwartału Ryanair odebrał 84 samoloty B737 Gamechanger, przewoźnik planuje wzrost w roku fiskalnych w oparciu o 124 nowe samoloty na szczyt sezonu 2023, choć istnieje ryzyko (pomimo ostatnich usprawnień produkcyjnych Boeinga), że niektóre dostawy Gamechangerów mogą się opóźnić. Ponad 230 nowych tras (w sumie 2 450 z 3 200 lotami dziennie) zostało ogłoszonych na rok fiskalny 2024. W związku z powrotem turystów z Azji i silnym dolarem amerykańskim, który zachęca Amerykanów do zwiedzania Europy, obserwujemy duży popyt na loty w okresie wielkanocnym i letnim 2023 roku.

Przychody i koszty

Przychody z działalności regularnej w III kwartale wzrosły o prawie 85 proc. do 1,45 mld euro dzięki silnemu popytowi na podróże w wyższych taryfach (+14 proc. w stosunku do okresu przed Covid), zwłaszcza w połowie października oraz w szczytowym okresie świąteczno-noworocznym.

Przychody dodatkowe przyniosły kolejny dobry wynik, generując ponad 22,50 euro na pasażera.  Całkowite przychody w III kwartale wzrosły o 57 proc. do 2,31 mld euro. Koszty operacyjne wzrosły o 36 proc. do 2,15 mld euro, co było spowodowane wyższymi kosztami paliwa (+52 proc. do 0,90 mld euro, co zostało skompensowane lepszym spalaniem paliwa w związku z wprowadzeniem do floty większej liczby Gamechangerów), przywróceniem wynagrodzeń dla załogi oraz wzrostem ruchu o 24 proc.

Koszty operacyjne bez paliwa wzrosły jedynie o 26 proc., nieznacznie wyprzedzając ruch, a koszty jednostkowe (bez paliwa) wynoszą od początku roku zaledwie 30 euro na pasażera. Pozostałe przychody/koszty skorzystały na słabszym dolarze amerykańskim w III kw., odwracając negatywne obciążenie walutowe z I półrocza.

Ryanair wraca na Lotnisko Chopina. Pięć letnich tras