100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2023

Po raz ósmy ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce – osób, które realnie wywierają największy wpływ na turystykę w Polsce. Na tegorocznej Liście znalazło się 21 reprezentantów touroperatorów i agentów (w 2022 było ich 15), 10 przedstawicieli hotelarzy (w 2022 – 9), 30 reprezentantów samorządów i organizacji turystycznych (w 2022 – 23), 7 urzędników (w 2022 – 7), 9 przewoźników lotniczych, autobusowych i kolejowych (w 2022 – 10), 8 reprezentantów portów lotniczych (w 2022 – 5), 7 przedstawicieli atrakcji turystycznych, muzeów, parków rozrywki (w 2022 – 7), 3 reprezentantów ubezpieczycieli (w 2022 – 5).

Ósma edycja Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce to kolejny rok powrotu do normalności, ale także rekordowy rok pod względem osiągniętych wyników. Osoby z tegorocznej listy wpłynęły nie tylko na aspekty ekonomiczne turystyki, lecz także na sprawy społeczne, kulturowe i ekologiczne. Ich zaangażowanie, praca i wizja przyczyniają̨ się do trwałego rozwoju, podnosząc standardy, inicjując zmiany w tej branży.

Przypominamy, że pierwszy raz nasza Lista (jeszcze jako „50”) ukazała się w grudniu 2016 roku. Założyciel portalu WaszaTurystyka.pl Adam Gąsior miał odwagę i determinację, aby zgromadzić w jednym zestawieniu osoby kluczowe dla różnorodnych obszarów branży turystycznej w Polsce. Do tej pory jesteśmy jedynymi, którzy pokusili się o zebranie w jednym miejscu ludzi decydujących o kondycji szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce.

Tak samo, jak w latach poprzednich, chcielibyśmy podkreślić, że nie jest to ranking popularności ani lista najbardziej lubianych osób w branży.

Rokrocznie po publikacji Listy, czytelnicy wyrażają swoje opinie dotyczące niektórych osób znajdujących się na niej. Chcemy podkreślić również, że nasze zestawienie „100” to osoby, których decyzje biznesowe, a czasem także polityczne, oraz osiągnięcia zawodowe mają istotny wpływ na kondycję branży turystycznej. Ten wpływ może być zarówno pozytywny co z pewnością jest korzystne dla wszystkich zainteresowanych, jak i negatywny, z czym musimy się pogodzić.

Jak to robimy?

Pierwszy etap to wybór, który dokonywany jest w gronie ekspertów tworzących tegoroczną kapitułę. Prawie trzysta nazwisk z szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce – przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, turystycznych izb gospodarczych, działaczy samorządów turystycznych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, urzędników odpowiedzialnych za turystykę i naukowców.

W drugim etapie każdy z 15 ekspertów nadsyła swoich 40 propozycji najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce oraz krótkie uzasadnienia dotyczące każdej z kandydatur.

Co roku Kapituła bierze pod uwagę wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, stopień przyczyniania się do osiągnięcia sukcesu (lub porażki) przez polską turystykę lub poszczególne jej segmenty, zasoby finansowe (własne lub organizacji czy firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudniane osoby, wiarygodność, medialność, popularność (w pozytywnym lub negatywnym znaczeniu), wizerunek, publiczną i środowiskową aktywność.

Przewodniczący Kapituły, Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings podkreślił, że ten rok był dla wielu z nas pełen zmian i wyzwań. Dlatego też Kapituła postanowiła szczególnie uhonorować pamięć Adama Gąsiora, doceniając jego wkład w rozwój branży turystycznej.

Pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy, kiedy dowiedziałem się, że będę przewodniczącym Kapituły, to właśnie uczczenie pamięci Adama Gąsiora w tym zestawieniu. Adam był nie tylko pomysłodawcą listy „100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce”, ale przede wszystkim stworzył portal Wasza Turystyka, który na przestrzeni kilku lat świetnie się rozwinął. Doceniliśmy jego znaczenie i fachowość zwłaszcza w trudnym okresie pandemii. Uważam, że w roku, kiedy Adam nas opuścił, to On zasługuje, aby zająć pierwsze miejsce w naszym branżowym rankingu. To jest forma podziękowania za wszystko, co zrobił dla nas przez wszystkie lata swojej działalności” – powiedział Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings.

Grupę ekspertów stanowili:

Marcin Chiliński, członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych

Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings

Michał Kalarus, redaktor naczelny magazynu Think MICE

Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl

Anna Kołtan, kierowniczka biura Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Paweł Kunz, dziennikarz i ekspert turystyczny, twórca portalu PanPodróżnik

Rafał Marek, dyrektor operacyjny PUHiT Kraków

Marzena Markowska, redaktorka naczelna Waszej Turystyki

Mariusz Piotrowski, redaktor Fly4free.pl

Wiesława Przybylska, Polska Izba Turystyki

Anna Ptak, członkini zarządu Turystycznej Organizacji Otwartej

Agnieszka Puszczewicz, dyrektorka ds. projektów w Wasze Turystyce, ekspertka rynku turystycznego

Jerzy Szegidewicz, Instytut Gospodarki Turystycznej

Rafał Szubstarski, redaktor naczelny pisma Hotelarz

Bartłomiej Walas, dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE

Rok pełen zmian

Rok 2023 był kolejnym rokiem post-pandemicznym. Wyzwania związane z odbudową rynku były nadal obecne. Branża starała się dostosować do zmieniających się̨ warunków, mierząc się z nowymi przeciwnościami, m.in. wysoką inflacją.

Na tegorocznej Liście znalazło się̨ 21 reprezentantów touroperatorów i agentów (w 2022 było ich 15), 10 przedstawicieli hotelarzy (w 2022 – 9), 30 reprezentantów samorządów i organizacji turystycznych (w 2022 – 23), 7 urzędników (w 2022 – 7), 9 przewoźników lotniczych, autobusowych i kolejowych (w 2022 – 10), 8 reprezentantów portów lotniczych (w 2022 – 5), 7 przedstawicieli atrakcji turystycznych, muzeów, parków rozrywki (w 2022 – 7), 3 reprezentantów ubezpieczycieli (w 2022 – 5).

Na tegorocznej Liście znalazły się 23 kobiety, o jedna mniej niż̇ w ubiegłym roku. Liczymy, że nasze działania, tj.: Rok kobiet w turystyce i Akademia Liderek Turystyki przyniosą pozytywne skutki w postaci wyrównania szans zawodowych wśród płci, ponieważ wciąż zbyt mało kobiet zajmuje wysokie stanowiska w firmach, organizacjach, izbach z branży turystycznej.

Siła całej branży nie zależy wyłącznie od liderów

Branża turystyczna to potężna siła zatrudniająca setki tysięcy osób i po okresie pandemii zasługuje na traktowanie jako odrębny sektor gospodarki. To nie tylko dodatek do innych obszarów, których liderzy czasami zapominają o istnieniu turystyki w ich sektorach.

Zapraszamy Was – drodzy Czytelnicy do przyjrzenia się tegorocznej Liście 100.

Oto Lista „100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce”

1. Adam Gąsior, założyciel Waszej Turystyki i Redaktor Naczelny w latach 2013-2023

Przez ostatnie lata Adam, będąc redaktorem naczelnym magazynu i portalu branżowego WaszaTurystyka.pl, nie tylko przekazywał zawsze najważniejsze informacje, ale także koncentrował się na integracji branży turystycznej. Był założycielem i redaktorem naczelnym Magazynu Turystycznego Wasze Podróże, a także współtwórcą portalu WaszaSlowacja.pl i prowadzącym bloga SzukajacNapoleona.com.

Jego wkład w promocję turystyki nie ograniczał się jedynie do pracy redakcyjnej – aktywnie angażował się w organizację wydarzeń branżowych, które stały się stałym punktem kalendarza turystycznego. Był współtwórcą wydarzeń takich jak Forum Promocji Turystycznej oraz Gala Waszej Turystyki, które cieszą się uznaniem i wpisały się na stałe w życie branży turystycznej. Adam był także aktywnym organizatorem akcji „Rok Kobiet w Turystyce”, co dowodziło jego zaangażowania w kwestie społeczne oraz równościowe podejście w branży. Jego nieustająca kreatywność i zaangażowanie sprawiały wrażenie, że nie było granic dla jego działań.

Adam był osobą pełną energii, o niezwykłym poczuciu humoru, która potrafiła integrować i inspirować innych. Jako wizjoner, propagator turystyki, podróżnik i pasjonat, cieszył się wielkim szacunkiem i sympatią wśród całej branży, będąc bardzo jej oddanym. Imię Adama zostanie zapamiętane – jako tego, który był „dobrym duchem” tej branży, zawsze wyjaśnił, pomógł, zainspirował, podpowiedział.

2. Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych

Michał Fijoł to niezwykle doświadczony menedżer, który w 2023 roku znalazł się w centrum uwagi dzięki zaangażowaniu i sporemu wkładowi w rozwój spółki. Jest cenionym ekspertem branży cyfrowej, odpowiedzialnym za rozwój biznesowy.

Zarządzał kilkoma przedsięwzięciami z zakresu internetu i technologii. Po siedmiu latach jako członek zarządu ds. handlowych awansował na najważniejsze stanowisko w firmie, zastępując Rafała Milczarskiego. Jego determinacja i umiejętność podejmowania trafnych decyzji w ostatnich 12 miesiącach pozwoliły firmie na odzyskanie wzrostu, przywracając ją na ścieżkę przedpandemicznych osiągnięć.

Jako prezes LOT-u Michał Fijoł wyróżnia się szeroką wiedzą i praktycznym podejściem. Jego stanowczość w prowadzeniu dialogu z różnymi interesariuszami umacnia zaufanie do PLL LOT jako synonimu jakości i bezpieczeństwa.

Pod jego kierownictwem firma może osiągnąć nie tylko rekordowe zyski rzędu 1 mld zł, ale także opracowała strategię rozwoju na lata do 2028 roku, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem na rynku.

3. Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair

Michael O’Leary odgrywa znaczącą rolę w rozwoju turystyki w Polsce poprzez wprowadzenie na rynek i stały rozwój tanich linii lotniczych. Ich obecność, choć czasami bywa dla niektórych uciążliwa, znacząco zmieniła sposób podróżowania, szczególnie wśród turystów indywidualnych. Dodatkowo, rozwój połączeń z portów regionalnych wpłynął na turystykę w mniejszych miejscowościach.

Po pandemii Ryanair odnotował rekordowy wzrost, demonstrując umiejętność rotacji pomysłów na rozwój połączeń lotniczych w Polsce. Przewoźnik wciąż ma decydujący wpływ na to, dokąd wylatujemy na dłuższe urlopy czy city breaki, a duża w tym zasługa właśnie charyzmatycznego szefa Ryanaira, który jednocześnie, ilekroć pojawi się w Polsce, wzbudza kontrowersje.

O’Leary, choć kontrowersyjny, pozostaje postacią, która znacząco wpływa na polską turystykę, kształtując nowe kierunki wyjazdowe i dostępność komunikacyjną kraju. Jego działania budzą emocje, ale jednocześnie kierują branżę lotniczą ku nowym wyzwaniom i innowacjom.

4. Andrzej Gut-Mostowy, były sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki

Andrzej Gut-Mostowy, były sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, to nie tylko osoba, która sprawowała funkcję na kluczowym stanowisku rządowym zajmującym się turystyką, ale także wybitny fachowiec. Jego zaangażowanie w branżę turystyczną nie zaczęło się wraz z objęciem urzędu, a sięga już połowy lat 90., kiedy to prowadził własną działalność gospodarczą w tej sferze. Posiada więc nie tylko teoretyczną wiedzę, ale również praktyczne doświadczenie, które pozwala mu lepiej rozumieć potrzeby i wyzwania stojące przed branżą.

Wzbudzał nadzieje w środowisku, został uznawany za znawcę branży turystycznej. Jego początkowe działania, szczególnie wprowadzenie słynnego bonu turystycznego, wzbudziły ogromne zainteresowanie, choć nie zostały w pełni wykorzystane. Jego działania, oparte na rzeczywistych potrzebach i wyzwaniach turystycznych, przyczyniły się również do wzrostu ruchu turystycznego w Polsce, zarówno w segmencie turystyki aktywnej, jak i wyjazdowej. Dane wskazują, że ruch turystyczny z wielu krajów wzrósł nawet o 40–50 proc., a liczba turystów przyjeżdżających do Polski z państw takich jak Słowacja, Węgry, Czechy, Niemcy czy USA powróciła prawie do poziomu sprzed pandemii.

Ostatnie cztery lata w turystyce były wyjątkowo wymagające: przetrwano pandemię, stawiano czoła wojnie na Ukrainie oraz kolejnym konfliktom, które wpłynęły na sektor. Podczas kadencji Andrzeja Guta-Mostowego wdrożono pięć programów tarcz pomocowych, które wspomogły branżę podczas kryzysu. Skuteczność systemu przejawia się w liczbie niewypłacalności biur podróży, która utrzymała się podczas pandemii poniżej 10 proc., podczas gdy średnia europejska wynosiła 20-30 proc.

5. Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego (PHH), to postać wpływowa w świecie hotelarskim. Jego działania koncentrują się na efektywnej konsolidacji i modernizacji hoteli. Pełniąc funkcje przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego różnych rad i komitetów związanych z turystyką, został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, w tym Brązowym Krzyżem Zasługi oraz nagrodą Hotelarza Dziesięciolecia.

W opinii kapituły, Gheorghe Marian Cristescu jest aktywny i rozpoznawalny w środowisku turystycznym, to doskonały mówca i prelegent na wielu branżowych konferencjach. PHH jest niezwykle zaangażowana w pomoc dla Ukrainy, także udostępniając w obiektach PHH kilkaset tysięcy noclegów dla osób przybyłych z tego kraju.

W 2023 roku wraz z Polskim Holdingiem Hotelowym wprowadził na rynek własną markę Halo dla hoteli i obiektów. Halo Szczyrk, Halo Hel, Halo Toruń i Halo Szczecin to pierwsze obiekty z Grupy PHH, które zaczną funkcjonować pod nowym brandem. W następnych latach holding planuje wprowadzić kolejne hotele z Grupy PHH pod markę Halo, m.in. w Wiśle, Międzyzdrojach, Krynicy, Kołobrzegu i Zakopanem.

6. Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki

Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, jest uznawany za kluczową postać w administracji centralnej w obszarze turystyki. Z uwagi na jego znajomość prawa turystycznego, jest jedną z nielicznych osób w strukturach rządowych, która dokładnie rozumie ten sektor. Jako ekspert legislacyjno-prawny prezentuje wartościowe i merytoryczne podejście do regulacji związanych z funkcjonowaniem turystyki.

Dominik Borek jest zawsze gotów wesprzeć branżę, czego wyrazem są m.in. tegoroczne szkolenia z ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (mimo że od wejścia w życie jej zapisów minęło ponad pięć lat, do tej pory wielu przedsiębiorców – również tych związanych z branżą MICE – nie do końca zdaje sobie sprawę, że część ich działalności podlega regulacjom ustawy). Zaangażowany jest też w prace nad przepisami prawnymi dotyczącymi rynku hotelarskiego i wiele innych inicjatyw.

Razem z Departamentem Turystyki odpowiada za szeroki zakres działań związanych z rozwijaniem i zarządzaniem turystyką w kraju. To właśnie w Departamencie Turystyki kreuje się strategię promocji, opracowuje programy rozwoju, monitoruje rynek i dba o bezpieczeństwo podróżnych.

7. Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Izabela Stelmańska to wyjątkowa postać w świecie turystyki, łącząca rolę prezeski Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej z funkcją zastępczyni dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Konsekwentnie buduje markę Mazowsza, czego dowodem jest stworzenie Mazovia Convention Bureau. To nie tylko efektywna urzędniczka, lecz także działaczka regionalna, która nieustannie propaguje turystykę aktywną i kulturalną.

Jest świetnym przykładem autentycznej i niewymuszonej kariery w środowisku turystycznym. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych, lubianych i szanowanych urzędniczek i działaczek ze środowisk regionalnych. Powszechnie uważana za turystyczną twarz Mazowsza. Niezwykle aktywna i skuteczna – w trudnym okresie potrafiła zadbać o pomoc dla mazowieckich przedsiębiorców. Szczególnie intensywnie propaguje turystykę aktywną i kulturalną. Od czerwca 2021 prezeska tej organizacji. Wywarła olbrzymi wpływ na uaktywnienie Lokalnych Organizacji Turystycznych województwa mazowieckiego. Za zasługi dla Mazowsza w 2022 roku odznaczona została Medalem Pamiątkowym Pro Masovia.

Izabela Stelmańska skutecznie dba o interesy regionu, gwarantując mu mocną ekspozycję również medialną. Jej praca wyznacza standardy efektywnego zarządzania turystyką regionalną, co zostało dostrzeżone również poza Mazowszem.

8. Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Marcin Mączyński jako sekretarz generalny i wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wyróżnia się jako postać niezwykle zaangażowana w rozwój i reprezentację branży hotelarskiej. To niekwestionowany lider, będący głosem hotelarzy w różnych mediach i decydującym wsparciem dla środowiska.

Marcin Mączyński jest nie tylko twarzą hotelarzy, ale również ich głosem w dialogu z państwowymi instytucjami, wyrażającym potrzeby i oczekiwania branży hotelarskiej. Jego oddanie sprawom hotelarstwa wyraża się również poprzez zaangażowanie w szkolenia kształtujące przyszłość tej dziedziny.

Według kapituły zdecydowanie najbardziej aktywny i skuteczny działacz hotelarski. Ponadprzeciętnie zaangażowany, jest dosłownie wszędzie, aktywny, działa na rzecz rynku, jego kondycji czy też dobrych praktyk. Jako sekretarz generalny IGHP miał bezpośredni wpływ na wszystkie decyzje państwa o pomocy dla hotelarzy. Spędzał setki godzin na posiedzeniach różnych gremiów w resortach, sejmie i senacie RP, aby walczyć o jak najbardziej korzystne warunki tej pomocy. Dzięki głównie jego staraniom IGHP stale powiększa swoje szeregi, m. in. przyciągając nowych członków atrakcyjnymi, dobrze zaplanowanymi oraz ciekawie realizowanymi szkoleniami.

9. Maciej Szczechura, prezes Rainbow, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki

Maciej Szczechura, nowy prezes Rainbow i wiceprezes Polskiej Izby Turystyki, stawia sobie ambitne cele. Od połowy 2023 roku objął stery w Rainbow, zastępując Grzegorza Baszczyńskiego i mając za zadanie kontynuację kreowania nowych trendów w polskich biurach podróży.

Jego wkład w zarząd spółki rozpoczął się w marcu 2020 roku, kiedy stopniowo zaczął przejmować obowiązki dotychczasowego prezesa Grzegorza Baszczyńskiego. Od 2019 roku związany był z Rainbow Tours jako doradca zarządu oraz dyrektor strategiczny. Wcześniej odpowiadał za sprzedaż, współpracę agencyjną oraz kontakty z mediami. Zanim zawodowo związał się z branżą turystyczną przez kilka lat pracował w sektorze bankowym. Trudno sobie wyobrazić krajobraz polskich biur podróży bez kolorowej oferty zagranicznej, którą promuje Rainbow. Działania marketingowe, siła marki oraz wypracowane zaufanie u klientów procentują nowymi kierunkami, stanowiącymi powiew świeżości na polskim rynku.

Rainbow działa na polskim rynku turystycznym od ponad 30 lat. W 2007 roku akcje Rainbow Tours S.A. zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od wielu lat spółka znajduje się w ścisłej czołówce największych touroperatorów działających na rynku polskim, zajmując według ostatniego rankingu touroperatorów za rok 2022 trzecie miejsce pod względem przychodów ze sprzedaży, bezpośrednio za biurami TUI Poland i Itaka.

10. Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl

Prezes największego multi-agenta turystycznego w Polsce, konsolidator rynku agencyjnego, rozumiejący potrzeby polskich klientów. Dariusz Górzny stanowi doskonały przykład menedżera, który przychodząc do turystyki spoza branży, stał się integralną częścią tego sektora. Na czele Wakacje.pl stoi od początku 2017 roku.

Dariusz Górzny konsekwentnie stawia na poszerzanie oferty produktowej, procesy automatyzacji sprzedaży i obsługi posprzedażowej, omnichannel i rozwój technologiczny. Od marca 2023 roku jest również członkiem zarządu Oddziału Turystyki Wyjazdowej Polskiej Izby Turystyki.

Trudno nie dostrzec ekspansji Wakacje.pl nie tylko na billboardach, ale także w świadomości klientów, wybierających swoje wakacje u największego multiagenta turystycznego w Polsce. Ostatnie 12 miesięcy stanowiło swoistą próbę dla firmy, zwłaszcza w kontekście interwencji UOKIK-u. Jednak stanowisko Dariusza Górnego, wyjaśniające, że prezentowane oferty pochodzą od zewnętrznych partnerów i firma nie ma wpływu na ich ceny, było ważne dla całej branży turystycznej, której środek ciężkości sprzedaży przeniósł się do internetu, pakietowania dynamicznego i fluktuacji cen, które zmieniają się co chwilę.

11. Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej

Jan Mazurczak jest postacią nieodłącznie związaną z Poznaniem. W pełni oddany miastu, a jego determinacja w realizacji licznych pomysłów mających na celu podniesienie atrakcyjności miasta jest niepodważalna. Dzięki niemu Poznań stał się miejscem przyciągającym zarówno turystów indywidualnych, jak i organizatorów dużych wydarzeń kongresowych.

Lubiany i doceniany nie tylko w Poznaniu. Działacz społeczny z powołania i patriota poznański. Ekspert w zakresie tworzenia DMO, bardzo zaangażowany w swoją pracę. Organizator niezliczonych imprez promocyjnych, study tours i eventów dla krajowych i zagranicznych biur podróży. Profesjonalnie analizuje ich efekty i wyciąga wnioski. Potrafi podnieść działanie lokalnej organizacji turystycznej na światowy poziom. Chętnie dzieli się swoją wiedzą, umie współdziałać na wielu poziomach – od lokalnego po ogólnokrajowy.

12. Kaan Ergun, COO Coral Travel Poland

Kaan Ergun to postać numer jeden w polskiej spółce Coral Travel, należącej do holdingu Coral Travel Group. Rok temu awansował w strukturach holdingu OTI Group na stanowisko dyrektora operacyjnego na Europę Wschodnią. To dzięki niemu Turcja stała się szczególnie popularnym kierunkiem wyjazdowym Polaków, którzy korzystali z oferty Coral Travel.

Coral Travel to modelowy przykład firmy, która bazując na ofercie wylotów do Turcji rozwija bardziej zdywersyfikowany produkt. Nadchodzący sezon zapowiada się obiecująco dla potencjalnych klientów zainteresowanych korzystnymi ofertami wyjazdów do Turcji, a kraj ten stanowi już jedną trzecią całego rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej w Polsce.

13. Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej

Podjął się odważnego zadania „odgruzowania” Polskiej Organizacji Turystycznej, które wykonuje dość skutecznie. Stawia w swoich działaniach na badania i współpracę z partnerami. Jego doświadczenie pozwala mu na szerokie spojrzenie na zarządzanie komunikacją marketingową, dla której stworzył rekomendacje w nowym dokumencie strategicznym.

Według opinii kapituły: „Do mnogości idei, które spina jako prezes dodać należy dziesiątki miejsc, w których POT (i sam Rafał Szmytke) był widoczny w 2023 roku. Postawił na rozwój współpracy z zagranicznymi ośrodkami, znalazł drogę do światowego mainstreamu medialnego, co zaowocowało chociażby rankingami CNN czy współpracą z Przewodnikiem Michelin”.

14. Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki

Szef jednej z czołowych organizacji turystycznych zrzeszających biura podróży. Ekspert turystyczny od lat zaangażowany w rozwój i lobbing na rzecz turystyki na wielu polach i w wielu organizacjach – zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym.

Jest zawsze gotowy do dialogu, pomocy w sytuacjach kryzysowych dla branży, których było w ostatnich latach wiele. Jakby tego było mało: inicjator Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw, współorganizowanych przez PIT, których pierwsza edycja miała miejsce w dniach 16-18 marca 2023 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, a kolejna odbędzie w dniach 21-23 listopada 2024 roku.

15. Maciej Nykiel, prezes Nekery

Maciej Nykiel to przedsiębiorczy lider, który po upadku Neckermanna stanowczo wszedł na rynek. Trudna sytuacja branży po pandemii nie zniechęciła go do działania, wręcz przeciwnie. Bogate doświadczenie zawodowe błyskawicznie przekuł na zbudowanie marki Nekera. Odważnie analizuje rynki i możliwości biznesowe, nie bojąc się regionalnych lotnisk i konkurencji.

Według członków kapituły, Maciej Nykiel to „Jeden z ciekawszych komentatorów rynku turystycznego, którego należy wyróżnić za bardzo szybki i innowacyjny rozwój Nekery, która z roku na rok rośnie coraz mocniej. Najdynamiczniejszy prezes biura podróży z pierwszej dziesiątki touroperatorów w Polsce: w ubiegłym roku pokazał, że czuje klimat zmian. Radom, kontynuowanie nasycania rynku ofertą Polski, obecność w mediach, na kongresach, forach, spotkaniach – Maciej Nykiel to profesjonalista, który poprzez swoje przygotowanie oraz umiejętność łączenia biznesu i „turystycznego nosa” konsekwentnie ciągnie Nekerę do czołówki biur w Polsce pod kątem przychodów.”

16. Jozsef Varadi, dyrektor generalny Wizz Air

Wizz Air ma przed sobą trudny rok, związany m.in. z awariami silników Pratt&Whitney, ale József Váradi pokazuje, że Polska wciąż jest dla niego jednym z najważniejszych rynków. Najlepszym dowodem jest usługa Multipass, czyli innowacyjna koncepcja „abonamentu lotniczego” na comiesięczne podróże, którą Wizz Air wdrożył pilotażowo właśnie w Polsce.

W 2023 roku Wizz Air zintensyfikował działania po stronie przychodowej, wdrażając pomysły zwiększające udział przychodów pozalotniczych, nie zapominając o działaniach proekologicznych. Stawia na rozwój, a baza w Abu Zabi pozwoliła otworzyć się Wizz Airowi na azjatyckie kierunki. Jednak plany dyrektora generalnego Józsefa Váradiego są dużo większe, bo dzięki dostawom samolotów Airbus SE A321 XLR loty do dalekich krajów wschodu będą możliwe bezpośrednio z Polski.

17. Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przewodniczący rady nadzorczej Orbis

Według opinii kapituły: „Ireneusz Węgłowski to klasa sama w sobie. Jego spokój, opanowanie uratowały niejednokrotnie podbramkową sytuację kryzysową. Osoba ciesząca się ogromnym szacunkiem w branży oraz w strukturach rządowych. Niezwykle wyważony i sprawiedliwie oceniający sytuację. Podejmowane przez niego działania mają na celu przede wszystkim dobro branży. Odbudował i zbudował silny samorząd gospodarczy w hotelarstwie, a jego reputacja pozwala na poszukiwanie rozwiązań ponad podziałami.”

Mimo trudnych warunków, w których przyszło w ostatnich latach działać hotelarzom, stale utrzymuje dynamikę rozwoju izby. Obecnie IGHP zrzesza 528 członków, w tym 604 hotele. Comiesięczne ankiety izby przeprowadzone wśród członków stanowią ważne informacje dla branży.

18. Michał Leman, członek zarządu i dyrektor zarządzający Flixbusa

Kieruje najważniejszym przewoźnikiem autokarowym w naszym kraju. Tak jak w lotnictwie Ryanair i Wizzair, tak na lądzie jego firma ma olbrzymie znaczenie dla turystyki w Polsce. Flixbusa wyróżnia sukcesywny rozwój siatki połączeń międzynarodowych, wpiętych w globalną siatkę, a także rozsądna polityka cenowa na odcinkach krajowych – aczkolwiek odmienna od pamiętnych czasów Polskiego Busa. Całość daje przepis na sukces transportowy w Polsce, będący nie tylko alternatywą dla kolei, ale niekiedy pierwszym wyborem podróżnych.

Liczba pasażerów i mnogość połączeń rosną z roku na rok. Pasażerów do Flixbusa przekonała wysoka jakość oferty. Zapewniają ją nowoczesne autokary wyposażone w darmowy internet, a także możliwość przesiadek w Polsce i za granicą oraz bardzo duża siatka połączeń obejmująca całą Europę. Duże znaczenie ma polityka cenowa, premiująca zakupy biletów z wyprzedzeniem. Wyróżnia to Flixbusa nie tylko w Polsce, ale i w Europie.

19. Tomasz Berdowski, założyciel, prezes i menedżer MerlinX

Kolejny z menedżerów, którego nie widać w mediach, a bez którego (i bez produktu, jakim jest MerlinX), działalność większości biur podroży na naszym rynku byłaby mocno utrudniona.

Programy MerlinX są nieustannie doskonalone i unowocześniane. Wielofunkcyjna wyszukiwarka i porównywarka ofert turystycznych, która jest wiodącym na polskim rynku narzędziem dla biur podróży i ma kluczowe znaczenie na rynku sprzedaży pakietowanych ofert turystycznych to jedyny oraz niezastąpiony system do pracy.

20. Marcin Dymnicki, prezes TUI Poland

Przykład prezesa jednego z największych i najbardziej znaczących biur podróży w Polsce – bez parcia na szkło, media i światło telewizyjnych kamer. TUI Poland ciągle znajduje się w czołówce touroperatorów o największych obrotach (z działalności w Polsce).

W zeszłym roku polska spółka uzyskała prawie 3,09 mld złotych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych i wysłała na wakacje blisko 897 tys. klientów. We wrześniu 2023 poinformowali o obsłużeniu miliona klientów od początku roku.

Biuro TUI Poland podpisało z liniami Enter Air umowę czarteru dotyczącą współpracy w sezonie lato 2023 i zima 2023/2024. Szacunkowa wartość umowy wynosi 164 mln dolarów (ok. 718,3 mln zł). Suma, jaką zapłacił touroperator w ramach kontraktu, była największą sumą w historii polskich lotów czarterowych. Szacunkowa wartość poprzedniej umowy pomiędzy Enter Air i TUI Poland o współpracy na sezon lato 2022 – zima 2022/2023 wynosiła 125,8 mln dolarów. Od sezonu letniego 2024 touroperator zaoferuje połączenia na Majorkę z lotniska w Bydgoszczy.

21. Olga Krzemińska, prezeska Agencji Power i Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel

Olga Krzemińska to najbardziej wyrazista i znana postać z Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether, prezeska zarządu SOIT. Dała się bliżej poznać branży w trudnym okresie covidowym, inicjując i wdrażając działania na rzecz pomocy branży spotkań.

Wielokrotnie wyróżniana i nagradzana przez organizacje branżowe, niezwykle aktywna działaczka społeczna i jednak z kobiet sukcesu w branży MICE. Olga Krzemińska konsekwentnie buduje i unowocześnia wizerunek swojej Agencji Power Event Incentive Conference Sport – jednej z największych i najprężniej działających agencji MICE, która zdobywa z roku na rok coraz większy udział w polskim rynku. Pod koniec tego roku znalazła się w gronie trzech Polaków typowanych do wyróżnienia w międzynarodowym konkursie renomowanego Kongres Magazine.

22. Anna Jędrocha, prezeska Symposium Cracoviense i wiceprezeska Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce

Jedna z najbardziej doświadczonych i cenionych organizatorek MICE w Polsce. Dzięki jej zagranicznym kontaktom udawało się pozyskiwać dla Polski międzynarodowe imprezy, nawet w trudnym okresie covidowym. Dzięki jej firmie w naszym kraju odbyła się cała masa wielkich i prestiżowych wydarzeń konferencyjnych i kongresowych, a Anna Jędrocha cały czas pozyskuje nowe. Ambasadorka naszego kraju za granicą.

Aktywnie działa w Stowarzyszeniu Konferencje i Kongresy w Polsce, m.in. pracuje nad Programem Ambasadorów Kongresów Polskich. Jest członkinią Kapituły Konkursu Przemysł Spotkań na 5! na najlepszą pracę magisterską i licencjacką z obszaru turystyki biznesowej. Kształci studentów Krakowskiej Akademii ze specjalności Hotelarstwo i przemysł spotkań.

23. Władysław Grochowski, prezes Hoteli Arche

Osoba o wyjątkowej wizji, pasji społecznej i umiejętnościach inwestycyjnych. Jego zaangażowanie w odnowę i odbudowę zabytkowych fabryk i przekształcanie ich w piękne hotele zasługują na uznanie. Jego działalność charytatywna, którą prowadził po wybuchu wojny na Ukrainie nie przeszła bez echa. Jest konsekwentny i uparty w swoich działaniach.

W ubiegłym roku łączył podejście biznesowe (kilkanaście hoteli) z pomocowym – oferując miejsca dla uchodźców w swoich obiektach. W tym roku nie zwalnia tempa, sieć hoteli spięta oryginalną klamrą rozrasta się, a kolejne zakupy gruntu (w tym najnowszy, w Warszawie) pozwalają z optymizmem spoglądać na rozwój Arche. Nie ustaje w rozwoju swojej sieci, rewitalizując zrujnowane obiekty zabytkowe i poprzemysłowe, co roku otwiera kolejne, przyczyniając się do rozwoju turystyki i ocalenia historycznych budynków, które uległyby całkowitej degradacji.

Razem z żoną zostali uhonorowani prestiżową nagrodą Nansena dla Europy za „zaangażowanie w pomoc tysiącom uchodźców w znalezieniu bezpiecznego mieszkania i możliwości pracy”.

24. Andrzej Kobielski, członek zarządu i dyrektor handlowy Enter Air

Stoi na czele największej prywatnej linii lotniczej w Polsce, realizującej setki połączeń dla biur podróży. Logo Enter Air to jeden z symboli zagranicznych wakacji Polaków. Wpływ Andrzeja Kobielskiego na turystykę w naszym kraju jest bezdyskusyjny.

W opinii kapituły: „Mózg i twarz Enter Air, największego krajowego przewoźnika czarterowego. Popularny w branży turystycznej, nie boi się śmiałych opinii i dyskusji, twardo broniąc swojego zdania. Zawsze otwarty na współpracę, ciekawy nowych destynacji, z sukcesem współpracuje z największymi touroperatorami działającymi w Polsce.”

Przychody Enter Air w trzech kwartałach 2023 roku wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2 proc. wyższe rok do roku. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kwartale 2023 roku negatywny wpływ miały ceny paliw.

25. Radosław Damasiewicz, prezes zarządu Travelplanet.pl

Prezes jednego z najważniejszych multi-agentów turystycznych, który realizuje strategię online i offline, także w postaci punktów partnerskich i franczyzowych. Zaangażowany w każdy realizowany temat. Ciągle poszukuje i znajduje usprawnienia, inspirując zespół i całą organizację do ciągłego rozwoju. W ostatnim czasie wyszedł nieco z cienia, stał się bardziej rozpoznawalny i aktywny medialnie.

Wcześniej w firmie Travelplanet.pl pełnił funkcję dyrektora marketingu i e-commerce. Obecnie specjalizuje się w metodach pomiaru efektów kampanii online i offline. Na co dzień zarządza zespołem praktyków realizujących zadania w wielokanałowym środowisku firmy.

Jego wiedza i doświadczenie pozwalają współpracownikom na swobodny i kreatywny proces tworzenia, bez obawy, że gdzieś w trakcie zgubiony zostanie pierwotny cel projektu.

26. Łukasz Adamowicz, wiceprezes BFC Travel i prezes zarządu Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether

Niezwykle aktywny i medialny, jest głosem nie tylko branży MICE, ale i całej turystyki. Stanowi pewnego rodzaju łącznik pomiędzy turysty- ką, administracją rządową, a społeczeństwem. Łukasz Adamowicz to profesjonalista chętnie dzielący się swoją wiedzą.

Przedstawiciel branży MICE, która jako jedna z ostatnich wróciła do normalnego funkcjonowania po pandemii. Kompetentny profesjonalista, który musi mierzyć się z problemami tworzenia rozwiązań dla branży, opartej m.in. na eventach, imprezach, wyjazdach, spotkaniach – a wszystko to w obliczu skokowego wzrostu kosztów w 2023 roku.

Jest współtwórcą Grupy BFC. Odpowiada za działy incentive i eventowy biura, wspiera dział korporacyjnej sprzedaży hotelu Bonifacio, należącego do grupy BFC. Prekursor incentive’ów narciarskich na rynku polskim. Łączy wiedzę pochodzącą z wyjazdów incentive, integracyjnych, eventów hotelarskich oraz turystyki indywidualnej, aby tworzyć nowe kategorie produktów i usług. Cechuje go biznesowa odwaga, tworzy projekty nowatorskie i realizuje swoją wizję pomimo ryzyka.

27. Alina Dybaś, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej

Bezkompromisowa, energiczna i konkretna. Niestrudzona działaczka społeczna. Na wielu forach zwraca uwagę zarówno na problemy branży, jak i na te społeczne, czego dowodem była spektakularna akcja „Turystyka – Ukrainie”. Kierowana przez nią organizacja TOO jest dzisiaj jednym z liderów wśród stowarzyszeń i samorządów turystycznych w Polsce. Niezmordowana w walce z szarą strefą w branży.

Po odrzuceniu przez władze ustawy odszkodowawczej dla branży MICE podejmowała dalsze działania w tym zakresie na drodze prawnej, których celem było uzyskanie odszkodowania od skarbu państwa za lockdown. Obecnie TOO działa merytorycznie organizując dla swoich członków prezentacje i warsztaty z udziałem kontrahentów zagranicznych. Obserwatorów zaskakują bogate kontakty międzynarodowe, zasięg tych imprez i umiejętność pozyskiwania funduszy na ich realizację. Ostatnio Turystyczna Organizacja Otwarta powołała oddział w Bułgarii, którego celem jest wsparcie turystycznej współpracy polsko – bułgarskiej.

Wydawałoby się, że część działań podejmowana jest zbyt spontanicznie, ale wszystkie spotykają się z olbrzymim aplauzem środowiska i stanowią alternatywę dla nieco już skostniałych innych organizacji przedsiębiorców turystycznych.

28. Tomasz Koralewski, prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej

Prowadzona przez niego Łódzka Organizacja Turystyczna weszła na rynek „z przytupem”, a powierzane jej nowe zadania, takie jak karta mieszkańca, budują nowy model działania LOT. Tomasz Koralewski jest w awangardzie zmian, pokazując, że Łódź może być ciekawa dla turysty z Polski, frapująca dla turysty zagranicznego… i stanowi interesującą alternatywę dla innych dużych ośrodków miejskich.

W tym roku Łódź odegrała kluczową rolę w branży MICE, organizując imprezę Routes Europe (największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie branży lotniczej w Europie). Kilka tygodni temu Łódzkie Convention Bureau, we współpracy ze Stowarzyszeniem Konferencje i Kongresy w Polsce oraz Poland Convention Bureau POT, podpisało umowę powołującą do życia Łódzki Klub Ambasadorów Kongresów Polskich. Klub ten ma na celu stworzenie silnej współpracy między lokalnym środowiskiem akademickim a łódzką branżą spotkań (przyciąganie nowych imprez).

29. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity

Marek Chraniuk, obecny prezes zarządu PKP Intercity, ma za sobą już ponad trzy dekady pracy w Polskich Kolejach Państwowych.

Jego kariera rozwijała się stopniowo, przechodząc przez różne etapy zawodowe – od stanowisk operacyjnych po kierownicze. Od marca 2016 roku sprawuje funkcję prezesa zarządu spółki, a od 2017 roku pełni także funkcję wiceprezesa Związku Pracodawców Kolejowych.

W ubiegłym roku jeden z członków kapituły napisał: „Czekamy jeszcze na sensowne zmiany w systemie IT, które rozwiążą problemy podróżnych: jednym z nich jest wybór miejsc przy zakupie innym niż w kasie na dworcu, kolejnym – nowa aplikacja”. Oba projekty spółce PKP Intercity udało się w tym roku zrealizować.

Z usług PKP Intercity skorzystało 56,5 mln osób w okresie od stycznia do października 2023 roku, co oznacza wzrost o prawie 16 proc. rok do roku. Szacuje się, że przewoźnik w całym roku obsłuży 67 mln pasażerów. Dla porównania w 2022 roku obsłużył ok. 59 mln pasażerów, co było rekordowym wynikiem w historii firmy.

30. Mariusz Jańczuk, prezes Itaka Holdings

Jeden z twórców Itaki, oddający jej całe zawodowe życie. Wizjoner, który posiada niezwykłą intuicję, zwłaszcza w kreowaniu produktów turystycznych. Od lat kształtuje trendy w branży podróży zagranicznych dla polskich turystów, stale poszukując nowych kierunków podróży. Znany ze swojej zdolności do obracania sytuacji kryzysowych na korzyść prowadzonego przez siebie biznesu.

Szacuje się, że w tym roku z Itaką wyjedzie milion klientów, a obroty firmy sięgną 4 mld zł. To rekord w historii tego biura podróży, który oznacza wzrost liczby klientów o 33 proc., a obrotów o 44 proc. w porównaniu do 2022 roku. Itaka prowadzi też biura podróży w Czechach i na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Estonii, a także na Węgrzech. W sumie łącznie spodziewa się 1,5 mln klientów i 5,5 mld zł przychodów.

31. Agnieszka Sikorska, dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej, dyrektorka Silesia Convention Bureau

Od lat, mimo wielu zmian politycznych, skutecznie kieruje Śląską Organizacją Turystyczną. Była też jedną z Ambasadorek Roku Kobiet w Turystyce. Jest powszechnie znana i szanowana w całym środowisku turystycznym. Jako dyrektorka podejmuje ciągle nowe inicjatywy, które popularyzują region wśród turystów polskich i zagranicznych. Uważana jest za twarz śląskiej turystyki.

Na Śląsku dzieje się dużo i dzieje się dobrze. A Agnieszka Sikorska jest przykładem na to, że wrażliwość na uwypuklanie lokalnych atrakcji i praca u podstaw w zakresie redefiniowania oferty turystycznej mogą doprowadzić do zmiany postrzegania regionu Polski, który niekoniecznie kojarzy się z turystyką i wypoczynkiem.

32. Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl

Fachowiec od sprzedaży online i niebanalnych kampanii reklamowych. Od wielu lat konsekwentny w podążaniu przez Fly.pl swoją własną ścieżką rozwoju. Szef jednego z najważniejszych internetowych biur podróży online, który co krok udowadnia, że handel internetowy nie ma dla niego tajemnic.

Jak uważa jeden z członków kapituły: „Autor sukcesu firmy w sprzedaży online, profesjonalista w pozycjonowaniu stron internetowych, projektujący także robiące wrażenie kampanie reklamowe. Kolejne udane sezony Fly. pl potwierdzają słuszność przyjętej strategii i polityki firmy we wdrażaniu nowych technologii.”

33. Marek Goczał, właściciel Energylandii

Człowiek wielu biznesów: od dyskoteki, przez fabrykę obuwia, produkcję napoju energetycznego aż po Energylandię – największy i ciągle rozwijający się park rozrywki w Polsce, do którego inspiracją była ponoć wizyta we włoskim Gardalandzie. Miłośnik sportów motorowych, wraz z bratem brał udział w Rajdzie Dakar w 2021 roku. Znakomity partner w interesach – chętnie współpracuje z branżą turystyczną.

Park Rozrywki Energylandia w Zatorze z roku na rok rozrasta się, otwierając kolejne strefy i atrakcje. W przyszłym roku Energylandia świętować będzie dziesiąte urodziny. Największym wydarzeniem ma być otwarcie siódmej strefy rozrywki Sweet Valley, czyli słodkiej doliny. Na 4 ha powierzchni będzie można znaleźć 10 atrakcji, a wśród nich dwa familijne roller coastery.

34. Stanisław Wojtera, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze

Prezes daje twarz działaniom spółki PPL, będąc widocznym już nie tylko regionalnie – w 2023 roku został wybrany do zarządu Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych, do której należy ok. 600 operatorów lotnisk w 58 krajach europejskich. I próbuje odczarować wizerunek firmy, która niekoniecznie słynie z racjonalnych decyzji.

Od dwóch lat podejmuje działania, których efektem ma być podporządkowanie większości portów regionalnych i stworzenie mega-struktury powiązanej z CPK. Z kolei dla idei lotniska Warszawa-Radom pozyskał kilku dużych touroperatorów, którzy w sezonie letnim organizowali ze średnim skutkiem operacje czarterowe.

35. Paula Fanderowska, prezeska Stowarzyszenia Konferencje I Kongresy W Polsce, wiceprezeska Zarządu Kraków 5020

W tym roku po raz trzeci została prezeską Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. To wyjątkowa osoba, która łączy pasję z doświadczeniem w branży eventowej. Menedżerka, prelegentka MICE, mentorka, a także wykładowczyni akademicka w dziedzinie turystyki biznesowej. Ekspertka i autorka wielu branżowych publikacji.

Nominowana do prestiżowej nagrody Rise and Raise Others Award, przyznawanej przez United Nations Women, agencję ONZ zajmującą się równością płci i wzmocnieniem pozycji kobiet.

36. Leila Ben Arfi, prezeska Best Reisen

Założycielka i prezeska biura specjalizującego się w organizacji wyjazdów zagranicznych, konsekwentnie realizująca wytyczone cele, mimo konkurencji ze strony większych touroperatorów. Rozwój firmy może być wzorem dla biur wchodzących na polski rynek, a emirat Ras Al Khaimah zawdzięcza jej wizytę wielu turystów z Polski.

Touroperator jako pierwszy w Polsce stworzył program łączony: wypoczynek i zwiedzanie południowoindyjskiej Kerali oraz wycieczki luksusowymi pociągami w Indiach. Oferuje również pobyty i wycieczki w innych stanach indyjskich.

Według opinii kapituły: „Mocno eksponuje potrzebę solidarności branży, co jest widoczne zwłaszcza w niekonwencjonalnych wystąpieniach podczas Forów Promocji Turystycznej.”

37. Grzegorz Baszczyński, członek rady nadzorczej Rainbow

Współzałożyciel spółki Rainbow Tours, właściciela biura podróży Rainbow i spółki hotelarskiej White Olive. W tym roku odszedł z zarządu i przeszedł do rady nadzorczej. Były członek zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki oraz były wiceprezes zarządu Polskiej Izby Turystyki.

Spółką kieruje zarząd składający się z menedżerów, którzy przejmowali zarządzanie touroperatorem w przeciągu ostatnich lat. Zgodnie z rekomendacją rady nadzorczej, na czele zarządu stanął Maciej Szczechura. To pierwsza zmiana prezesa w historii Rainbowa. Grzegorz Baszczyński nadal wyznacza jednak kierunek rozwoju firmy, a nowy zarząd korzysta z jego rozległej wiedzy i doświadczenia.

38. Artur Tomasik, prezes Katowice Airport i prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych

Zarządca portu lotniczego w Katowicach – Pyrzowicach, beneficjent umiejętnie przyjętej strategii rozwoju, opartej nie tylko na regularnych połączeniach rejsowych, ale zwłaszcza czarterach. Doskonale rozumie potrzebę kohabitacji różnych linii lotniczych w regionalnym porcie.

Przez lata „czarterowa stolica Polski” cierpiała na problemy z sezonowością. Latem terminal lotniska pękał w szwach, jesienią i zimą bywało tu pustawo. W tym roku jest inaczej, co widać po imponujących statystykach portu. Dodatkowo na plus należy zaliczyć plany rozbudowy lotniska, które zamierza ugruntować swoją pozycję na mapie największych polskich lotnisk.

39. Marcin Wujec, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych

Otwarty na kontakty, zawsze chętny do rozmowy i pomocy w rozwiązywaniu problematycznych sytuacji. Swoją postawą i pracą na rzecz branży sprawił, że w ostatnich latach znaczenie OSAT mocno wzrosło. Zna pracę branży od podszewki, OSAT-owi prezesuje już kilka lat, konsekwentnie umacniając jego pozycję. Obecnie w stowarzyszeniu działa ok. 350 członków.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie branży turystycznej do wykorzystania sztucznej inteligencji. Podczas szkoleń OSAT stawiana interaktywne metody nauczania, które angażują agentów i pomagają im przekładać zdobytą wiedzę na praktyczne umiejętności. Ponadto, organizacja dba, aby szkolenia były dostosowane do indywidualnych potrzeb agentów, umożliwiając im rozwijanie się w obszarach, które są kluczowe dla ich roli.

40. Łukasz Habaj, prezes eSky.pl

Przedsiębiorca i kierowca rajdowy. Rajdowy mistrz Polski w 2015 roku, II wicemistrz Europy w 2019 roku. Założyciel serwisu Esky.pl oraz agencji pracy tymczasowej Work Express.

Grupę Esky charakteryzują globalne zapędy, nastawienie na szybkie zmiany w systemie IT, reagowanie na potrzeby rynku, współpraca z partnerami zewnętrznymi. I pozycja jednego z liderów w swojej kategorii w branży turystycznej.

Gdy spojrzy się na wyniki spółki (3,1 mln klientów w 2022 roku, sprzedaż większa o 78 proc. rok do roku), ciekawie zapowiadają się dane za 2023 rok oraz raport o tym, jak eSky sobie radzi na rynkach innych niż polski. Obroty firmy sięgnęły 2,9 mld zł, w szczególności dynamicznie rosły przychody na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, zysk EBITDA wzrósł o 42 proc.

41. Samir Hamouda dyrektor generalny Sun & Fun Holidays

Szef biura z czołówki znaczących polskich touroperatorów. Polityka jego firmy od początku zakłada konsekwentną specjalizację w wyjazdach do Tunezji i Egiptu.

Firma ma czeską spółkę-matkę, do której należą własne sieci hotelowe i która stopniowo poszerza portfolio o hotele w Turcji i Grecji. Chociaż prezes polskiej spółki rzadko występuje publicznie, jego wypowiedzi w mediach świadczą o dogłębnej znajomości branży.

Rok 2023 dla biura podróży Sun & Fun okazał się wyjątkowo udany. Pod koniec roku touroperator poinformował o rekordowych przy- chodach. Wzrosły one o prawie 37 proc., osiągając w tym roku 271,4 mln zł. Z usług biura skorzystało 85 tys. klientów, co daje wzrost o 28 proc. w stosunku do 2022 roku.

42. Marta Chełkowska, prezeska zarządu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, dyrektorka Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego

Jest świetnym przykładem symbiozy administracji samorządowej i ruchu stowarzyszeniowego w postaci PROT. Otwarta na zmiany, z szerokim spojrzeniem i realnie patrząca na otaczającą ją rzeczywistość. Nie ma sobie równych w swoim regionie.

Ma mnóstwo pomysłów, jest zaangażowana, a liczne projekty, które wspiera bądź realizuje, zawsze ze sobą coś niosą. Jak coś robi, to zawsze konsekwentnie. Jako prezeska PROT jest liderką promocji regionalnej na rynku krajowymi zagranicznym. Od kilkunastu lat pełni funkcję dyrektorki departamentu turystyki w UM województwa pomorskiego oraz prezeski pomorskiej ROT.

43. Wiola Samborska, dyrektorka Centrum Edukacji Ekologicznej „Hydropolis”

Jedna z niekwestionowanych liderek w branży turystycznej, walcząca o miejsce kobiet w przedsiębiorczości. Prowadzone przez nią Hydropolis tchnie licznymi innowacyjnymi rozwiązaniami i wydarzeniami. Dzięki niej Hydropolis to dziś jedno z najważniejszych miejsc do odwiedzenia we Wrocławiu, a atrakcji tam nie brakuje.

Całkiem niedawno Hydropolis świętowało swoje ósme urodziny. Z tej okazji do ekspozycji dołączył nowy eksponat – interaktywna drukarka, tworząca obrazy przy wykorzystaniu kropel. CEE Hydropolis znajduje się w czołówce najchętniej odwiedzanych atrakcji turystycznych Wrocławia. W 2022 roku odwiedziło je 400 tys. osób.

44. Nikolaj Kostov, dyrektor Narodowego Przedstawicielstwa Turystycznego Bułgarii

Od 2021 roku pełni funkcję dyrektora Narodowego Przedstawicielstwa Turystycznego Bułgarii w Polsce. W tym czasie zdobył dużą popularność w środowisku turystycznym, aktywnie uczestnicząc w wielu imprezach branżowych, targach, seminariach i forach dyskusyjnych.

Nikolay Kostov współpracuje również z Turystyczną Organizacją Otwartą, dzięki czemu po dwóch latach rozmów został powołany oddział w Bułgarii. Będą m.in. wspierać lokalny rynek w szkoleniach z jakości obsługi klienta oraz wspierać politykę społeczną, która ma na celu aktywizować kobiety po czterdziestym roku życia do pracy w turystyce, a także wspierać Bułgarię poprzez promocję w Polsce.

45. Wojciech Skoczyński, prezes Grecos Holiday

To dzięki niemu Polacy każdego roku poznają nieodkryte dotychczas zakątki Grecji. Wojciech Skoczyński jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Swoją zawodową przygodę z turystyką rozpoczął w 1998 roku, od pracy rezydenta w rodzinnej firmie. Dzięki temu poznał branżę i specyfikę pracy w turystyce w najdrobniejszych szczegółach. Jego zdaniem prowadzenie firmy, w której łączy się ciężką pracę z pasją, to spełnienie marzeń.

Grecja to jego praca i pasja, przyczynił się do popularyzacji tego niezwykłego kraju na polskim rynku turystycznym, wprowadzając do oferty nowe ciekawe miejsca.

46. Justyna Zając-Wysocka, prezeska zarządu i dyrektorka Departamentu Doradztwa Podatkowego w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych

To jej osobista zasługa, że polska branża turystyczna potrafi poruszać się w gąszczu przepisów finansowych. Niezrozumiałe i często sprzeczne regulacje w interpretacji Justyny Wysockiej-Zając zaczynają nabierać konkretnego znaczenia, a często nawet potrafią przynieść jakąś korzyść.

Wieloletnia współpracowniczka polskich i międzynarodowych firm doradczych. Jedna z założycielek Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego z siedzibą w Krakowie. Członkini polskiego Oddziału IFA(International Fiscal Association).

47. Elżbieta Lendo, prezeska zarządu Polskich Hoteli Niezależnych

Z sukcesem rozbudowuje i aktywizuje konsorcjum marketingowe hoteli. Wpływ hoteli niezależnych na ofertę hotelarską, a co za tym idzie turystyczną naszego kraju jest olbrzymi. Szczególnie, że często powstają one w mniej popularnych miejscowościach, „napędzając” odwiedziny w takich destynacjach i przyczyniając się do polepszenia ogólnej oferty Polski (ze względu na jej większe zróżnicowanie).

Poza działalnością biznesową aktywnie angażuje się w działalność kulturalną. Jest mecenasem sztuki i organizuje koncerty oraz wernisaże. Wspiera artystów nie tylko z Warmii i Mazur.

48. Marcin Małysz, prezes Exim Tours

Oprócz tego, że Exim Tours wzmocnił zespół, to kolejny rok z rzędu odnotował znaczący wzrost wyników sprzedażowych, przeprowadził kilka kampanii marketingowych, a także uruchomił nową stronę internetową.

W planach zaprezentowanych na przyszły rok siatka touroperatora obejmuje 33 kierunki z wylotami z siedmiu miast w Polsce. Połączeń rejsowych zaś jest przeszło 200. Do nowych połączeń lotniczych z Lublina dołączyła Hurghada i wyspa Dżerba. W2024 roku firma planu- je na wakacje zabrać blisko ćwierć miliona Polaków.

49. Marcin Lewandowski, dyrektor sprzedaży Meet The Bidder

W ostatnich latach z pasją i zaangażowaniem organizuje największe w Polsce spotkania dla branży MICE i luxury travel – Meet The Bidder. Wydarzenie odbywa się od 2012 roku w marcu, czerwcu i listopadzie.

Organizując Meet the Bidder przyczynia się do popularyzacji na polskim rynku wielu ciekawych kierunków z całego świata (oraz reprezentantów tamtejszych firm, hoteli, obiektów). I to nie tylko jeżeli chodzi o turystykę biznesową, ale od jakiegoś czasu również ofertę dla gości indywidualnych i luksusowych.

50. Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport

W dużej mierze to dzięki niemu krakowskie lotnisko rośnie jak na drożdżach. W przyszłym roku lotnisko planuje przekroczyć symboliczną barierę 10 mln pasażerów rocznie i szykuje się do rozbudowy terminala.

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia jako pierwszy port regionalny w Polsce osiągnęło historyczny wynik i obsłużyło 9 mln pasażerów. Działania Kraków Airport są dostrzegane na świecie – potwierdza to m.in. nagroda ASQ Awards 2016 przyznana przez Airport Council International w 2017 roku za doskonalenie jakości obsługi klienta oraz nominacja UBM do nagrody World Routes Marketing Awards w 2017 roku.

51. Lucjan Karasiewicz, prezes Nadwiślańskiej Agencji Turystycznej

Jest szefem jednej z największych polskich sieci hotelowych, która obejmuje dziesięć trzygwiazdkowych hoteli (z ponad 900 pokojami) oraz siedem ośrodków wypoczynkowych rozmieszczonych w różnych miejscach w Polsce. Nietuzinkowa osobowość zarządzająca kilkunastoma obiektami w całej Polsce. Nie boi się być za, jeśli w coś wierzy.

Ponad połowa obiektów NAT położona jest w najpopularniejszych miejscowościach nad Bałtykiem – od Świnoujścia po Krynicę Morską. Inne obiekty znajdują się w górskich kurortach – m.in. w Kry- nicy Zdroju, Ustroniu i Wiśle. Jeden obiekt zlokalizowany jest nad jeziorem Dąbrowa Wielka.

52. Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz

Kontrapunkt dla wybuchowego prezesa Ryanair Holdings, do którego należy Buzz. W 2023 roku widoczny w mediach, pokazujący strategię, tłumaczący działania, kreślący plany. Umiejętnie balansuje między rozwojem siatki połączeń dedykowanej klasycznym turystom i oferty czarterowej, stanowiącej pomost między tanim przewoźnikiem a biurami podróży. Nie byłoby dobrej pozycji Ryanaira, gdyby nie świetna kondycja polskiej spółki irlandzkiej linii, czyli Buzz.

53. Andrzej Olszewski, założyciel Żywego Muzeum Piernika i Domu Legend Toruńskich

Niezwykle aktywny w branży turystycznej, twórca trzech popularnych atrakcji turystycznych w Toruniu. Wśród nich najbardziej rozpoznawalne jest Żywe Muzeum Piernika. Chociaż muzeum jest tylko z nazwy, bo placówka zamiast oglądania eksponatów daje możliwość uczestniczenia w swoistym spektaklu poświęconym dawnym tradycjom, połączonym z warsz- tatami z wypiekania i zdobienia pierników.

Żywe Muzeum Piernika nieustająco odwiedzane jest przez polskich turystów – zaczęli również pojawiać się goście zagraniczni. Sezon letni przyniósł rekordową liczbę odwiedzających, pomimo wyzwań ekonomicznych i wzrostu cen.

54. Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej

Prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej zrzeszającej ponad sto organizacji, firm prywatnych i instytucji publicznych, których celem jest rozwój i promowanie turystyki w Gdańsku. Coraz skuteczniej udowadnia turystom, że Gdańsk jest atrakcyjny również jesienią i zimą.

Aktywnie działa na rzecz turystyki w Gdańsku. Często wyróżniany za realizowane projekty. Promocja tego miasta stanowi jego główny cel zawodowy, który realizuje wdrażając nowe pomysły i koncepcje, np. wspólną platformę eventową czy Kartę Turysty.

55. Karolina Warzybok, prezeska zarządu Ecco Holiday

Prezeską zarządu firmy jest od lipca 2019 roku, ale związana jest z nią od 2007 roku, kiedy jako dyrektorka ds. rozwoju sieci sprzedaży odpowiadała za współpracę z biurami franchisingowymi, partnerskimi i agencyjnymi. W roku 2011 weszła do zarządu wraz z oddelegowanym do niego przez właścicieli spółki Grzegorzem Płókarzem.

Ecco Holiday jako jeden z pierwszych touroperatorów w Polsce wprowadził do oferty produkty oparte o pakietowanie dynamiczne i ograniczył znacząco korzystanie z przelotów czarterowych.

56. Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk

Specjalista w branży lotniczej, ekspert i wykładowca akademicki, jeden z najbardziej aktywnych prezesów, uczestniczący w rozmowach i apelach o lepsze warunki dla branży lotniczej. Udzielał się w negocjacjach dotyczących m.in.: opłat terminalowych, zakazów lotów. Odważny w wyrażaniu swoich opinii.

Z branżą lotniczą i gdańskim lotniskiem związany jest od ponad ćwierć wieku. Jest pierwszym zarządzającym portem lotniczym w Polsce, który rozpoczął budowę nowoczesnej przestrzeni komercyjnej przy lotnisku – Airport City Gdańsk.

57. Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektorka Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, dyrektorka Parku Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich “Łysa Góra”

Małgorzata Wilk-Grzywna to symbol i twarz świętokrzyskiej turystyki, od 2002 roku dyrektorka Regionalnej OT. Wypromowanie świętokrzyskiego jako atrakcyjnej destynacji turystycznej to w znacznym stopniu jej osobista zasługa.

Jest zaangażowana w rozwój turystyki aktywnej, a także biznesowej na terenie województwa świętokrzyskiego, co sprawia, że turyści spoglądają na ten region z coraz większym zainteresowaniem.

Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich „Łysa Góra”, czyli Park Legend w Nowej Słupi to kolejne „dziecko” konsekwentnej strategii turystycznej województwa świętokrzyskie- go, na którą wpływ Małgorzaty Wilk-Grzywny jest znaczny.

58. Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air

„Król czarterów”, dzięki któremu tysiące polskich turystów mogą dostać się (na pokładach samolotów Enter Air, czarterowanych przez biura podróży) na wymarzone urlopy. Żywotnie zainteresowany poprawnym funkcjonowaniem branży lotniczej w Polsce.

Doskonale poradził sobie z wyzwaniami w 2023 roku, w tym kluczowymi problemami: opóźnieniami w dostawach maszyn oraz chaosem, który panował w niektórych miesiącach na lotniskach w całej Europie.

59. Elżbieta Szumska, założycielka i właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku

Właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku, jednej z najbardziej znanych i popularnych atrakcji turystycznej na Dolnym Śląsku. W 1996 roku stara kopalnia złota została przekształcona w podziemną trasę turystyczną, którą Elżbieta Szumska postanowiła wydzierżawić, a następnie objąć 65 proc. udziałów obiektu.

Spektakularny sukces osiągnięty został dzięki ciężkiej pracy. Dzięki swoim badaniom Elżbieta Szumska odnalazła trzy zaginione sztolnie – wejścia do kopalń – które odrestaurowała i udostępniła zwiedzającym.

60. Tomasz Pędzik, dyrektor biura Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce

Dyrektor biura marketingu i sprzedaży Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce. Po okresie covidowym jego firma rozpoczęła intensywną kampanię promocyjną w krajach europejskich, w tym w Polsce. W efekcie wielu Polaków zaczęło zwiedzać turystycznie Niemcy odkrywając coraz więcej atrakcji. Najskuteczniejszy do tej pory dyrektor Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce.

Ostatnie trzy lata to stale zwiększająca się liczba polskich turystów w Niemczech. W roku 2022 wielu polskich turystów indywidualnych dało się skusić na zakup miesięcznego biletu kolejowego za 9 euro – spowodowało to skokowy wzrost zainteresowania Niemcami.

61. Grzegorz Bykowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Poznań-Ławica

W Poznaniu-Ławicy odpowiada za kwestie związane z procesami inwestycyjnymi i planowaniem rozwoju, a także za rozwijanie siatki połączeń i wymianę handlową. W 2023 roku Poznań zyskał atrakcyjne połączenie bezpośrednie z Dubajem liniami Flydubai.

Absolwent Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Zarządzania Politechniki Poznańskiej na kierunku zarządzanie i marketing. W latach 2005–2007 zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, później zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki.

62. Anna Żabska, prezeska zarządu Zamku Książ w Wałbrzychu

W tym roku mija szósty rok, od kiedy Anna Żabska zdecydowała się przyjąć propozycję prezydenta Wałbrzycha, Romana Szełemeja i zostać gospodynią Zamku Książ. Skuteczna dyrektorka jednej z najważniejszych atrakcji turystycznych województwa dolnośląskiego. Pełni również funkcję prezeski Lokalnej Organizacji Turystycznej Aglomeracji Wałbrzyskiej.

Spółka Zamek Książ jest własnością Gminy Wałbrzych. Z roku na rok powiększa się liczba odwiedzających, rosną również zyski spółki. Każdy zysk, nawet ten, który spółka wypracowała w okresie pandemii, przeznacza na prace inwestycyjne i remontowe w zamku.

63. dr Daniel Esavandi, założyciel i dyrektor generalny TOP Touristik

Lider w pakietowaniu dynamicznym na polskim rynku. W ofercie jego biura dominują elastycznie dopasowane wyjazdy na Maltę, Cypr, do Hiszpanii, Bułgarii i Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich a ostatnio także Jamajkę oraz do USA.

Aktywnie działa w branży, niestrudzony w testowaniu nowości i szukaniu inspiracji – na wszelkich wydarzeniach zaraża wszystkich uśmiechem i optymizmem. Urodzony w Persji, pierwsze szlify w turystyce zdobywał w Niemczech, m.in. w JT Touristik. I chociaż skończył medycynę, a wychował się w Bonn, to na siedzibę swojej firmy wybrał Poznań.

64. Anna Midera, prezeska zarządu portu lotniczego w Łódź

Doktorka nauk ekonomicznych, ekspertka w zakresie tworzenia strategii, głównie w obszarze transportu. Od siedmiu lat prezeska Portu Lotniczego w Łodzi. Odpowiadała za organizację Forum Routes Europe 2023 w Łodzi, jednego z bardziej prestiżowych wydarzeń biznesu lotniczego w Europie, który ściągnął do Polski ponad 1200 przedstawicieli europejskich przewoźników lotniczych oraz lotnisk.

Wcześniej asystentka na Uniwersytecie Łódzkim, szefowa Departamentu Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Infrastruktury. Uczestniczyła w europejskich inicjatywach związanych z kształtowaniem polityki transportowej czy koordynacją zagadnień przygotowywanych na potrzeby Komitetu ds. Europejskich.

65. Janusz Mitulski, starszy dyrektor ds. rozwoju w regionie Europy i Ukrainy Sieci Marriott International

Analityk i doradca hotelowy, wykładowca. Odpowiedzialny za rozwój sieci hotelowej Marriott na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, Krajów Bałtyckich oraz Ukrainy. Pozornie z dala od spraw krajowych udowadnia, że stanowiska w sieciach hotelowych są dostępne dla polskich hotelarzy.

Od ponad 20 lat swojej kariery w branży hotelarskiej, Janusz Mitulski zaangażowany jest w rozwój tego sektora w Polsce. Pełnił funkcję wiceprezesa, a potem był członkiem Rady Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, trenerem w Akademii Hotelarza. Współtworzył Hotel Guidebook oraz konferencję Hotel Trends Poland & CEE. Dodatkowo, jest aktywnym wykładowcą w środowisku akademickim.

66. Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka biura ubezpieczeń turystycznych w Europa Ubezpieczenia

Katarzyna Szepczyńska dołączyła do zespołu Europy Ubezpieczenia, mając za zadanie wzmocnić pozycję firmy w segmencie biznesu – ubezpieczeń i gwarancji turystycznych. Objęła funkcję dyrektorki departamentu ubezpieczeń turystycznych.

Jest odpowiedzialna za gwarancje turystyczne, współpracę z biurami podróży i oferty indywidualne. Katarzyna Szepczyńska jest od ponad 20 lat związana z branżą turystyczną i ubezpieczeniową.

67. Barbara Czerwińska-Albin, członkini rady naczelnej PIT, prezeska oddziału turystyki dziecięcej i młodzieżowej

Realizuje ważne dla całej branży projekty służące budowaniu wizerunku biura podróży jako solidnego, godnego zaufania partnera przy realizowaniu wycieczek szkolnych i wypoczynku dla dzieci, porusza poważny problem „szarej strefy” w sektorze turystyki dziecięcej i szuka dróg jego rozwiązania.

Stawia na edukację, bo jak sama uważa, „głównym celem jest to, aby klienci mieli o wiele większe zaufanie do branży turystycznej. Będzie to możliwe tylko i wyłącznie, gdy zostanie podniesiona jakość usług oraz gdy uwaga zostanie skupiona na profesjonalizacji, doświadczeniu i wiedzy.”

68. Elżbieta Kantor, dyrektorka wydziału ds. turystyki i urzędu miasta Kraków

Pomimo wielu przeciwności doprowadziła do powstania Lokalnej Organizacji Turystycznej. Z inicjatywy m.in. Krakowa udało się wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną podjąć kroki, których efektem jest polska edycja przewodnika Michelin, w którym 18 z 49 wyróżnień w Polsce przypadło Krakowowi, w tym dla jedynej w kraju restauracji z dwiema gwiazdkami Michelin.

Pozytywnie zaskoczyły statystyki za lipiec, według których Kraków odwiedziło o 150,1 proc. więcej turystów zagranicznych niż w lipcu zeszłego roku (55339 osób w 2022 roku oraz 138 418 w 2023 roku).

69. Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz Porozumienia Lokalnych Organizacji Turystycznych

Przedsiębiorca i pracownik dydaktyczny Politechniki Koszalińskiej, specjalizujący się w turystyce. Założyciel i prezes Darlot – Serce Polskiego Wybrzeża, jednej z najciekawiej prowadzonych lokalnych OT. Jego dorobek i wiedzę doceniają koledzy z branży.

Od 2017 roku pełni funkcję prezesa Ogólnopolskiego Porozumienia LOT. W tym charakterze aktywnie próbował wpływać na zmiany systemowe w zakresie współdziałania i finansowania ROT i LOT – tematy te jednak nie zostały w wystarczającym stopniu podjęte przez stronę rządową.

70. Robert Carey, prezes Wizz Air

Swoją karierę w lotnictwie rozpoczął ponad dwadzieścia lat temu w America West Airlines, a następnie w Delta Air Lines. Do Wizz Air dołączył w 2021 roku. Jest bardzo aktywny medialnie.

Wizz Air ogłosił znaczący wzrost na polskim rynku w 2023 roku i doda dwunasty samolot do swojej bazy w Warszawie, rozszerzając siatkę połączeń z innych polskich baz. Pod koniec roku Wizz Air zainaugurował swoją działalność na Lotnisku Warszawa – Radom.

71. Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław

Z wrocławskim lotniskiem związany jest od czterech lat, początkowo jako wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław, od tego roku na stanowisku prezesa. Do branży lotniczej przeszedł z Kolei Dolnośląskich, gdzie jako wiceprezes zarządzał pionem handlowym, marketingiem i promocją. Można więc powiedzieć, że o transporcie wie prawie wszystko.

Obecnie skupia wysiłki na rozwoju wrocławskiego lotniska i inwestycjach, czego efektem jest ogromny projekt finansowany przez UE, dotyczący rozbudowy infrastruktury lotniskowej. Dba też o powiększenie siatki połączeń: już teraz Wrocław może pochwalić się połączeniem z Seulem czy pozyskaniem Finnaira.

72. Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Marek Niechciał jest absolwentem Wydziału Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim ze specjalnością w obszarze ubezpieczeń. Członek Komisji Nadzoru Finansowego w latach 2018-2020 oraz Rady ds. Systemu Płatniczego przy Narodowym Banku Polskim. W latach 2007-2008 oraz 2016-2020 prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obecnie odpowiada za operacyjne funkcjonowanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, Turystycznego Funduszu Pomocowego i Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego.

73. Jan Bosnovic, dyrektor sprzedaży w Tatry Mountain Resorts

To jeden z głównych promotorów Słowacji na polskim rynku, mający ponad 20 lat doświadczenia w branży turystycznej. Obecnie jako dyrektor sprzedaży w Tatry Mountain Resorts odpowiada za nawiązywanie kontaktów z sektorem MICE, obsługę klientów biznesowych, współpracę z biurami podróży, dziennikarzami oraz marketing TMR na rynku polskim.

Ośrodki TMR przyciągają nie tylko wyjazdy incentive czy konferencje z Polski, ale również współpracują z biurem podróży Nekera, które po raz trzeci zorganizuje w ośrodku w Jasnej zamknięcie sezonu narciarskiego.

74. Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel

Wiceprezes Mazurkas Travel Poland, jednej z największych firm turystycznych w Polsce. Przez wielu uważany jest za prekursora i ikonę branży spotkań w naszym kraju. Jest członkiem stowarzyszeń Society for Incentive Travel Excellence (SITE), polskiego SOIT (Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel) oraz EUROMIC. Jest członkiem Rady Programowej Think MICE.

W 2010 roku Andrzej Hulewicz został odznaczony Odznaką Honorową Ministra Sportu i Turystyki „Za zasługi dla Turystyki”, zaś w 2014 roku – Odznaką Honorową Ministra Kultury „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

75. Krzysztof Jędrocha, wiceprezes Jan – Pol S.A. i Symposium Cravoviense

Aktywny i kompetentny przedsiębiorca, z ogromnym doświadczeniem w strukturach hotelarskich. W tym roku został powołany na stanowisko dyrektora regionalnego Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w województwie małopolskim; za cel stawia sobie integrację branży oraz wzmacnianie jej pozycji w Krakowie i Małopolsce.

Aktywnie działa w samorządach branżowych: Polskiej Izbie Turystyki, Krakowskiej Izbie Turystyki (której był współzałożycielem). Zaangażował się w prace Fundacji Polish Prestige Hotels (w latach 2017–2019 był jej prezesem). Od 2021 roku członek Rady Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Za zasługi dla Krakowa w 2007 roku został odznaczony medalem Prezydenta miasta Honoris Gratia.

76. Małgorzata Morek, starsza dyrektorka ds. rozwoju sieci na Europę Centralną i Wschodnią, Hilton 

Profesjonalistka w branży hotelarskiej z ponad 30-letnim doświadczeniem. Od blisko siedmiu lat związana z siecią Hilton, gdzie odpowiada za rozwój marek sieci w Polsce i Europie Wschodniej. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem w obszarze operacji, sprzedaży oraz rozwoju zdobytymi w sieciach Intercontinental w USA oraz Accor/Orbis w Polsce i Europie Wschodniej.

Jako ekspert hotelowy propagowała franczyzę w hotelarstwie i wyjaśniała korzyści wynikające z przystąpienia do systemu franczyzowego. W 2017 roku dołączyła do sieci Hilton jako dyrektorka ds. rozwoju w Polsce i Europie Środkowej.

77. Dawid Lasek, prezes zarządu Stowarzyszenia Euroregion Karpacki

Znany przede wszystkim jako propagator rozwoju Euroregionu Karpackiego i wymiany turystycznej między Polską i jej sąsiadami z terenu Karpat. Skutecznie buduje markę Carpathia w Polsce i Europie, integrując środowiska zainteresowane rozwojem regionu i koordynując projekty transkarpackie.

Związany ze stowarzyszeniem od ponad 20 lat (z krótkimi przerwami), od 2007 wiceprezes zarządu, w grudniu tego roku wybrany prezesem. Były członek zespołu ds. turystyki zrównoważonej Konwencji Karpackiej.

78. Sebastian Nasiłowski, właściciel Tourist Polska i skarbnik Polskiej Izby Turystyki

Założyciel i właściciel działającego ponad 26 lat biura podróży Tourist Polska oraz serwisu noclegowego Lulubeds.pl. Od 2016 we władzach Polskiej Izby Turystyki jako członek zarządu i skarbnik. Finanse izby trzyma twardą ręką.

Jako przedstawiciel PIT aktywnie działa w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MISP, jest inicjatorem powołania przy niej Zespołu Roboczego ds. Turystyki, Przemysłu Spotkań i Czasu Wolnego, któremu przewodniczy. Od września tego roku reprezentuje PIT w Radzie Fundacji Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego, powołanego przez cztery organizacje branżowe (PIT, IGHP, SOIT i Tugether) do monitorowania nieprawidłowości w branży turystycznej. Członek Rady Polskiej Organizacji Turystycznej.

79. Witold Ignatowski, współwłaściciel i prokurent Consulting Plus Hospitality

Wybitny ekspert hotelarstwa i gastronomii, niezwykle szanowany przez branżę. Jest członkiem Rady IGHP. Jako jedyny Polak otrzymał prestiżową nagrodę European Hospitality Foundation, nazywaną hotelarskim Oskarem. Obecnie już tylko doradza zarządowi DeSilva, prowadzi też własną firmę consultingową oferującą doradztwo techniczne i koncepcje funkcjonalne w branży HoReCa.

Równolegle pracuje nad nową siecią, której zalążek stanowią dwa hotele wrocławskie: Patio Old Town i Duet Budget Centrum.

80. Paulina Szulc, prezeska zarządu Traveligo 

Z Traveligo.pl związana od początków swojej kariery. Wiceprezeska, a od 2015 roku – prezeska spółki. Skutecznie buduje renomę firmy, sprzedającej ofertę wycieczki wakacji sprawdzonych touroperatorów, w tym wyjazdów na narty i kierunków egzotycznych.

Skutecznie działa na rynku agentów turystycznych, rozwijając markę biura wyspecjalizowanego w sprzedaży online. Stabilny rozwój i bardzo dobre wyniki potwierdzają nagrody sprzedażowe, m.in. srebrny certyfikat Exim Tours czy tytuł prestiżowego agenta Itaki.

81. Dorota Lachowska, dyrektorka biura zarządu Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Od wielu lat zajmuje się promocją Lublina i Lubelskiego, realizując kolejne projekty mające na celu budowanie marki miasta, regionu i organizacji. Z Lubelską ROT związana od 2007 roku, trzy lata później objęła stanowisko dyrektorki biura.

W ROT zajmuje się marketingiem, komunikacją, PR, promocją, zarządzaniem stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą, szkoleniem kadr, organizacją wydarzeń i projektów o charakterze międzynarodowym, a także systemem informacji turystycznej w województwie lubelskim. Dzięki tej pracy Lublin zaczął być dostrzegalny i rozpoznawalny za granicą, co znalazło wyraz w wyróżnieniach i wysokich pozycjach w rankingach.

82. Piotr Laskowski, współwłaściciel UTC Tour Operator i Smart Hotels & Hostels, prezes oddziału małopolskiego PIT

Dał się poznać jako aktywny samorządowiec i skuteczny przedsiębiorca, któremu na sercu leży integracja środowisk branżowych i rozwój turystyki przyjazdowej, szczególnie w Małopolsce i Krakowie. Przygodę tę zaczynał we władzach Krakowskiej Izby Turystyki (był jej prezesem w latach 2017-2020), później w Małopolskiej Organizacji Turystycznej, gdzie pełnił funkcję członka zarządu.

Zasiada w Radzie niedawno powołanej Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, pierwszego krakowskiego LOT-u, który ma wzmocnić lokalną turystykę. Członek Rady Programowej ds. Turystyki przy Marszałku Województwa Małopolskiego oraz członek wielu zespołów doradczych w zakresie turystyki.

83. Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka”

Funkcję prezesa jednej z największych atrakcji turystycznej Małopolski i kraju objął w 2020 roku, a więc w najtrudniejszym dla branży momencie (pandemia). Konsekwentnie realizuje plan rozwoju kopalni, co prowadzi do stopniowego wzrostu liczby odwiedzających ją turystów i powrotu do wyników przedpandemicznych.

W roku 2023 liczba turystów sięgnęła prawie 1,5 mln osób, z czego prawie połowę (44 proc.) stanowili goście zagraniczni. W tym roku udało się też, po trzech latach przerwy, uruchomić ponownie podziemną trasę górniczą, która w odróżnieniu od trasy turystycznej prowadzi w bardziej surowe i klimatyczne obszary kopalni.

84. Ilker Adiguzel, dyrektor generalny Anex Tour w Polsce

Turecki menedżer z dwudziestoletnim doświadczeniem w pracy w turystyce. W kwietniu 2023 roku objął stanowisko generalnego koordynatora biur podróży Anex Tours w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Został też prokurentem Orex Travel, polskiej spółki z tej grupy. Od razu zapowiedział mocne wejście na rynek z planami obsłużenia 200 tys. klientów.

Z danych opublikowanych podczas workshopu Anex Tour w Egipcie, podsumowującego sezon 2023, wynika, że z biurem wyjechało blisko 250 tys. klientów, na przyszły rok firma planuje zwiększenie tej liczby do 400 tys. W ofercie – oprócz tradycyjnie Turcji – ma się też pojawić Tunezja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

85. Jan Wróblewski, współwłaściciel i członek zarządu Zdrojowej Invest

Współzałożyciel Zdrojowa Invest & Hotels, założonej w 2005 roku. W portfolio kołobrzeskiego holdingu inwestycyjno-deweloperskiego i hotelarskiego znajdują się obiekty apartamentowo-hotelowe i usługowe z systemem zarządzania wynajmem, w tym hotele SPA & Wellness i obiekty MICE.

Sztandarowym produktem są pionierskie w skali kraju luksusowe hotele typu condo z apartamentami na sprzedaż. Obecnie firma zatrudnia ponad 1000 pracowników.

86. Grażyna Grot-Duziak, właścicielka firmy MICE Expert, prezeska SITE Polska

Z branżą turystyczną, a szczególnie sektorem MICE, związana od ponad 40 lat. Specjalistka z zakresu business travel. Wykreowała i wprowadziła na rynek polski markę Weco Travel, gdzie przez lata pełniła funkcję dyrektora działu meetings & incentives. Obecnie działa pod własną marką MICE Expert. Reprezentuje na rynku polskim DMC z UAE oraz Jordanii.

Aktywnie działa w strukturach stowarzyszeniowych. Członkini założycielka SOIT, przez wiele lat zasiadała w zarządzie, otrzymała tytuł honorowej członkini za wybitny wkład w działalność i rozwój stowarzyszenia.

87. Krzysztof Otoliński, dyrektor Biura Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Olsztyna

Przywrócił Kopernika Olsztynowi. Propagator postaci wielkiego astronoma i jego związków z Olsztynem. Jako „Kopernik” wraz z wystawą poświęconą temu wybitnemu Polakowi przemierzył miasta partnerskie Olsztyna od Chin po koło podbiegunowe.

Od ponad 20 lat aktywnie działa w administracji samorządowej, początkowo jako radny Rady Miasta Olsztyna, najpierw jako przewodniczący Komisji Sportu i Rekreacji, następnie jako kierownik Działu Imprez Miejskiego Ośrodka Kultury. Od 2015 roku dyrektor Biura Promocji, a następnie – już w obecnej nazwie – Biura Promocji i Turystyki. Do jego zadań należy promocja miasta na zewnątrz, turystyka, współpraca międzynarodowa oraz promocja gospodarcza.

88. Grzegorz Biedroń, prezes zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej

Funkcję prezesa MOT pełni drugą kadencję. Członek Rady Ekspertów ds. Turystyki. Ekspert walczący o ochronę interesów branży turystycznej i dostosowywanie przepisów prawa polskiego do standardów europejskich. Czynnie współpracuje z wieloma instytucjami państwowymi i podmiotami związanymi z usługami turystycznymi.

Był jednym z inicjatorów kampanii „Małopolska – cel podróży”, mającej na celu promocję Krakowa i Małopolski na arenie międzynarodowej. Zapoczątkował kampanię edukacyjną „W małopolskich górach bezpieczniej!”, brał udział w opracowaniu koncepcji nowego programu rozwoju turystyki górskiej.

89. Krzysztof Celuch, rektor Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Mówca, trener, konsultant biznesowy, nauczyciel akademicki i przedsiębiorca. Od tego roku rektor Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, poprzednio piastował stanowisko prorektora uczelni przez trzy kolejne kadencje. Na uczelni pełni też funkcję pełnomocnika rektora ds. współpracy z biznesem.

Wykłada gościnnie na wielu uniwersytetach, w tym w SKEMA Business School, na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

90. Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka

Na stanowisku prezesa lotniska Rzeszów-Jasionka od 2019 roku. Został wybrany wiceprezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych na kadencję 2023–2025. Życie zawodowe związał z administracją samorządową i publiczną, skupiając się na problematyce regionalnej, w tym rodzinnego Podkarpacia. Jest członkiem Rady Uczelni Politechniki Rzeszowskiej na kadencję 2021-2024.

Absolwent UMCS w Lublinie na Wydziale Prawa i Administracji, ukończył także studia prawnicze na Uniwersytecie Rzeszowskim i podyplomowe w Warszawskiej Szkole Biznesu. Był stypendystą Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości w Łodzi.

91. Tomasz Machała, prezes zarządu Nocowanie.pl, członek zarządu Szallas Group

Od 2016 roku w Holdingu Wirtualna Polska. Obecnie prezes zarządu Nocowanie.pl i członek zarządu Grupy Szallas, do której należą serwisy rezerwacyjne na Węgrzech (Szallas.hu), w Czechach (Spa.cz, Hotely.cz) i w Rumunii (Travelminit.ro), dysponującej ponad 100 tys. obiektów turystycznych.

W Szallas Group odpowiada za polską działalność platform Nocowanie.pl i Noclegi.pl. W Nocowanie. pl zajmował się transformacją ogłoszeniowego modelu biznesowego w stronę pełnej rezerwacyjności.

92. Adrian Bogusłowicz, przewodniczący zarządu LOT w Krynicy Morskiej

Prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Krynicy Morskiej, współtwórca projektu współpracy między obydwiema Krynicami: Morską i Krynicą-Zdrój pt. „Krynica jest jedna, a miasta są dwa”. W 2021 roku w uznaniu zasług dla rozwoju turystyki w województwie pomorskim otrzymał nagrodę główną w kategorii „Osobowość roku” za akcję Krynica Morska dla Medyka, w ramach której zorganizowano wypoczynek dla lekarzy i ich rodzin w podziękowaniu za ich wkład w walkę z pandemią.

Absolwent Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku. Z turystyką związany od 1996 roku. Właściciel biura podróży „Alfa” w Elblągu, zajmującego się sprzedażą agencyjną oraz organizacją kolonii i wycieczek szkolnych.

93. Jerzy Świątek, dyrektor biura ubezpieczeń turystycznych w Towarzystwie Ubezpieczeniowym Signal Iduna

W Signal Iduna odpowiada za kreowanie polityki sprzedażowej oraz współtworzenie oferty dla branży turystycznej oraz klientów indywidualnych. Działa aktywnie w samorządach branżowych, m.in. w Polskiej Izbie Turystyki; dzięki obecności na wielu konferencjach i spotkaniach mocno rozpoznawalny w branży. Chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, dba o relacje z agentami.

Jerzy Świątek ma wieloletnie doświadczenie w branży turystycznej, z którą związany jest od ponad 20 lat, nieco krócej, bo od 13 – z branżą ubezpieczeniową. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej, Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości oraz City University Business School w Londynie.

94. Artur Krysztofiak, dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej

Jako dyrektor Biura WOT umiejętnie kreuje turystyczny wizerunek Wielkopolski. Wie, jak skutecznie zmieniać postrzeganie województwa, wypromować szlaki wodne, napędzać koniunkturę, a także nawiązywać udaną współpracę z mediami i influencerami, w czym pomaga mu doświadczenie dziennikarskie.

Certyfikowany przewodnik turystyczny po Szlaku Piastowskim i znakarz szlaków turystycznych. Autor i współautor wielu turystycznych projektów, opracowań, wydawnictw promocyjnych oraz przewodników. Od 2020 zasiada w zespole ds. turystyki wodnej przy PGW „Wody Polskie”.

95. Grzegorz Soszyński, prezes Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Kraków

Krakowianin z urodzenia, związany z turystyką od blisko 30 lat. Wybrany prezesem zarządu powołanej w tym roku Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Kraków, czyli pierwszej krakowskiej LOT.

Przygodę z turystyką Grzegorz Soszyński zaczynał w latach 90. od organizacji wyjazdów młodzieżowych na spotkania ekumeniczne (biuro Dyliżans). Następnie dołączył do Jordan Group, gdzie pełnił funkcję dyrektora ds. turystyki wyjazdowej. W 2006 roku, po połączeniu firmy z Jan-Polem, skupił się na turystyce przyjazdowej i przez kolejne 14 lat stał na czele Jan-Pol Incoming Tour Operator.

96. Grzegorz Chmielewski, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki 

Wieloletni działacz społeczny, prezes Oddziału Śląskiego Polskiej Izby Turystyki w Katowicach, a także wiceprezes zarządu Śląskiej Organizacji Turystycznej. Prowadzi biuro podróży Poltours w Gliwicach.

Od trzech kadencji wiceprezes Polskiej Izby Turystyki odpowiedzialny za sprawy organizacyjne, w tym przygotowanie wyjazdów, kongresów i wydarzeń, a przede wszystkim obecność PIT na tar- gach i wszelkich imprezach branżowych, zawsze więc można liczyć na jego obecność na stoisku PIT czy aktywność podczas wydarzeń z życia izby.

97. Jakub Feiga, dyrektor biura zarządu stowarzyszenia Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej, wiceprezes DOT sp. z o.o.

Z Dolnośląską Organizacją Turystyczną związany od ponad 15 lat: początkowo jako specjalista od marketingu, następnie zastępca dyrektora, a od 2021 roku – dyrektor biura zarządu DOT. Członek zarządu Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych, niezmordowany promotor turystyki poprzez organizacje pozarządowe.

Jest autorem wielu kampanii marketingowych, w tym dla Szlaku Kulinarnego Smaki Dolnego Śląska oraz Szlaku Tajemniczych Podziemi. W ramach DOT koordynował międzynarodowy projekt „Wspólne Dziedzictwo” w partnerstwie 11 podmiotów o łącznej wartości 2,5 mln euro; odpowiadał za działalność marketingową, m.in. obecność na targach, kontakty z mediami, organizację wyjazdów studyjnych, budowę portalu pod marką Dolnyslask.travel.

98. Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP

Wieloletni samorządowiec, od ponad 20 lat prezes zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP. Umiejętnie łączy wykształcenie prawnicze, doświadczenie w pracy samorządowej i znajomość turystyki, zwłaszcza w segmencie uzdrowiskowym.

Nazywany „trójburmistrzem”, jako że na przestrzeni lat piastował stanowiska burmistrza trzech miast o profilu uzdrowiskowym: Krynicy (1990–2002), Szczawnicy (2006–2009) i – obecnie, od 2009 roku – Muszyny. W każdym z tych miast skupiał się na podkreślaniu ich specyfiki, rozwoju turystyki, poprawie infrastruktury i pozyskiwaniu środków unijnych. To z jego inicjatywy powstała kolejka gondolowa na Jaworzynę Krynicką.

99. Mariusz Galus, twórca systemu N-sykon

Szczecińska firma „Piro” i jej właściciel znani są przede wszystkim jako dostawca systemu rezerwacyjnego dla organizatorów turystycznych pod marką Sykon (i jego nowszej wersji N-Sykon).

Na rynku działa od 1993 roku. Firma specjalizuje się w opracowywaniu i wdrażaniu oprogramowania dla biur podróży – zarówno dla organizatorów turystyki, jak i dla agentów. System, działający w 100 proc. online, zawiera zaplecze do wprowadzania imprez turystycznych dla organizatora, system rezerwacji dla agentów, program CRM wspierający zarządzanie relacjami z klientami oraz umożliwiający analizę działalność biura podróży.

100. Łukasz Kozłowski, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Nowej Soli

Człowiek, który wie wszystko o promocji, kreowaniu wizerunku, a w dodatku świetnie odnajduje się w nowoczesnej odsłonie PR. Ekspert łączący wiedzę z zakresu marketingu, social mediów, PR i zarządzania turystyką. Obecnie zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Nowej Soli.

To jemu miasto zawdzięcza sukces Informacji Turystycznej Visit Nowa Sól, nagrodzonej w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej na najlepsze centrum informacji turystycznej w Polsce w kategorii trzech gwiazdek w roku 2022.

Przeczytaj całe wydanie “100 najbardziej wpływowych”

Pełne opisy, artykuły i komentarze dostępne w wydaniu specjalnym Magazynu Wasza Turystyka,
do nabycia w salonach empik (od 29 grudnia) oraz online.

Weronika Szabelewska

Zastępczyni Redaktorki Naczelnej


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center