Polska Grupa Lotnicza dołącza do SBTi i zobowiązuje się do redukcji emisji gazów cieplarnianych
Polska Grupa Lotnicza dołącza do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets initiative. SBTi zrzesza ponad 9000 firm z całego świata, zobowiązujących się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z celami Porozumienia Paryskiego. PGL jest trzecim polskim podmiotem z sektora transportu lotniczego i logistyki, którego cel został zatwierdzony przez SBTi.
SBTi zatwierdziło cel Polskiej Grupy Lotniczej związany z dekarbonizacją. Oznacza to, że cel redukcji emisji, który przyjęły spółki z Grupy PGL, jest zgodny z metodyką naukową, a jego realizacja przyczyni się do osiągnięcia założeń Porozumienia Paryskiego –ograniczenia wzrostu średniej temperatury na Ziemi do poziomu nieprzekraczającego 1,5 stopnia powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej.
Strategia dekarbonizacji PGL
Strategia dekarbonizacji grupy PGL zakłada redukcję gazów cieplarnianych w trzech obszarach emisji zgodnych z globalnym standardem wyznaczonym w dokumencie Greenhouse Gas Protocol. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie, pochodzące m.in. ze spalania paliw i zużycia czynników chłodniczych, Zakres 2 dotyczy pośrednich emisji, wynikających ze zużycia energii i ciepła sieciowego, a Zakres 3 obejmuje emisje, które występują w całym łańcuchu dostaw, w tym związane z zakupionymi towarami i usługami.
W odniesieniu do prowadzonej przez PLL LOT działalności związanej z przewozami lotniczymi grupa zobowiązała się do redukcji emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego o 45 proc. na tonokilometr (RTK) do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019 (Zakres 1 i kategoria 3 zakresu 3). Wskazany cel został jednocześnie celem Grupy PGL, zweryfikowanym przez SBTi. Redukcja emisji Well-to-Wake polega nie tylko na obniżaniu emisji ze spalania paliw lotniczych, ale również na redukcji emisji w całym cyklu życia paliwa, od wydobycia surowców po ich wykorzystanie.
Dodatkowo strategia dekarbonizacji dla spółek PGL, LS Airport Services, LOTAMS, LS Technics i Polskiej Akademii Lotniczej zakłada łączną redukcję emisji CO₂e w Zakresie 1 i 2 o 42 proc. do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2022.
„W Polskiej Grupie Lotniczej rozumiemy, jak ważny jest zrównoważony rozwój. Dlatego dążymy do redukcji gazów cieplarnianych pochodzących z naszej działalności. Strategia dekarbonizacji spółek PGL zakłada redukcję emisji CO₂e w Zakresie 1 i 2 o 42 proc. do 2030 roku w porównaniu z 2022 rokiem, a w przypadku PLL LOT redukcję emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego o 45 proc. na tonokilometr (RTK) do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019” – mówi Bartosz Piechota, wiceprezes Zarządu Polskiej Grupy Lotniczej.
„W naszych wyliczeniach emisji gazów cieplarnianych uwzględniliśmy bezpośrednie emisje z paliw i czynników chłodniczych, pośrednie emisje z energii elektrycznej i ciepła sieciowego oraz pośrednie emisje związane z całym łańcuchem dostaw, m.in. z zakupami i usługami. Zatwierdzenie krótkoterminowego celu dekarbonizacji Polskiej Grupy Lotniczej przez SBTi to dla nas dodatkowy dowód, że kierunek, który przyjęliśmy, jest właściwy” – dodaje Bartosz Piechota.
Wszystkie podjęte kroki są wpisane w plany rozwoju grupy i poszczególnych spółek, w tym w strategię PLL LOT przedstawioną w październiku 2023 roku.
Science Based Targets initiative jest globalną inicjatywą organizacji międzynarodowych, działającą na rzecz ochrony środowiska. Wśród nich są United Nations Global Compact, World Wide Fund for Nature (WWF), CDP (Carbon Disclosure Project) – organizacja non-profit zajmująca się zbieraniem danych dotyczących wpływu działalności biznesowej na środowisko) i World Resources Institute (WRI – globalna organizacja badawcza i doradcza zajmująca się problematyką zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska oraz zmian klimatycznych).
SBTi zrzesza 9000 firm z 70 krajów (w tym 28 polskich podmiotów i 31 linii lotniczych z całego świata), które realizują strategie dekarbonizacyjne, wyznaczając cele dla redukcji emisji oparte na wiedzy naukowej. SBTi udostępnia metodykę ogólną oraz metodyki dopasowane do poszczególnych branż, w tym branży lotniczej. Zgodnie z Porozumieniem Paryskim z 2015 roku, rządy światowe zobowiązały się podjąć wysiłki ograniczające globalne ocieplenie klimatyczne do 1,5 °C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej.
POWIĄZANE WPISY
2 kwietnia 2025
PLL LOT uruchomił połączenie Kraków – Paryż-Orly
31 marca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie Kraków –…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok. 38 tras i 1,9 mln miejsc
Ryanair ogłosił największy w historii letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok,…
0 Komentarzy3 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Bolt dostosuje przejazd do opóźnień lotów
Bolt uruchamia nową funkcję śledzenia lotów, umożliwiającą synchronizację szczegółów…
0 Komentarzy1 Minuty
8 kwietnia 2025
Ryanair obsłużył 15 mln pasażerów w marcu 2025
2 kwietnia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za marzec 2025. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta
8 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza rozkład lotów z Krakowa na lato 2025. 83 trasy i cztery nowe kierunki
1 kwietnia 2025 roku linia lotnicza Ryanair ogłosiła rekordowy rozkład lotów z Krakowa na…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
29 lotów tygodniowo z Polski do Paryża w letnim rozkładzie Air France
Air France zaprezentował strategię na sezon letni 2025, kontynuując rozwój swojej siatki…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT uruchomił połączenie Kraków – Paryż-Orly
31 marca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie Kraków –…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok. 38 tras i 1,9 mln miejsc
Ryanair ogłosił największy w historii letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok,…
0 Komentarzy3 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Bolt dostosuje przejazd do opóźnień lotów
Bolt uruchamia nową funkcję śledzenia lotów, umożliwiającą synchronizację szczegółów…
0 Komentarzy1 Minuty
8 kwietnia 2025
Ryanair obsłużył 15 mln pasażerów w marcu 2025
2 kwietnia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za marzec 2025. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta
8 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza rozkład lotów z Krakowa na lato 2025. 83 trasy i cztery nowe kierunki
1 kwietnia 2025 roku linia lotnicza Ryanair ogłosiła rekordowy rozkład lotów z Krakowa na…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
29 lotów tygodniowo z Polski do Paryża w letnim rozkładzie Air France
Air France zaprezentował strategię na sezon letni 2025, kontynuując rozwój swojej siatki…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT uruchomił połączenie Kraków – Paryż-Orly
31 marca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie Kraków –…
0 Komentarzy2 Minuty